Goedzo?! NiMS Forum Nieuw onderwerp  Reageer
mijn profiel | leden lijst inloggen | registreer | zoek | faq | forum home

  volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
»
» Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Goedzo?! NiMS Forum » Computers » Internet » Bertelsmann-onderzoek: 'Google is te machtig'

 - UBBFriend: Email deze pagina naar iemand!    
Auteur Onderwerp: Bertelsmann-onderzoek: 'Google is te machtig'
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Google is te machtig en geeft internetters een te eenzijdige blik op informatie die via internet beschikbaar is. De wetenschappelijke denktank van mediabedrijf Bertelsmann pleit voor gedragscodes voor zoekmachines.

De Bertelsmann Stiftung ontwikkelt een gedragscode voor zoekmachinebedrijven. De denktank van het gelijknamige mediabedrijf hoopt daarmee dat objectieve en transparante informatie uit zoekmachines gewaarborgd wordt. Op dat punt immers laten de zoekmachinebedrijven nog te wensen over.

In een onlangs door de stichting gepubliceerd rapport (ook als .pdf-bestand beschikbaar) beargumenteert de opsteller van het rapport, Marcel Machill, dat de macht van zoekmachine Google te groot is. Google geeft geen objectieve, transparante informatie, censureert de resultaten uit zoekopdrachten en is te manipuleren. Machill onderzocht de verhouding tussen de gebruikers van zoekmachines en de kwaliteit van resulterende zoekresultaten.

De wetenschapper rekent voor dat 69 procent van de ondervraagden Google als primaire zoekmachine gebruikt. Daarnaast hanteert 39 procent van de ondervraagden nog een tweede zoekmachine, maar een derde zoekmachine wordt amper tot niet gebruikt. De afhankelijkheid van een of enkele zoekmachines is volgens Machill zo groot, dat vragen rijzen over inperking van Googles macht.

Een tweede argument van de Duitser voor een gedragscode is de manipuleerbaarheid van zoekmachines. Beschermde en verhulde technologieën bepalen voor de internetter wat belangrijk is en wat niet. Daar komt bij dat die technologie manipuleerbaar is. Bij Google heet die technologie Pagerank. Tientallen zoekmachines zeggen op enigerlei wijze zoekresultaten te beïnvloeden.

Wat de inhoud van de gedragscode exact inhoudt is vooralsnog niet bekend, noch de reikwijdte ervan en of deze al dan niet geaccepteerd zal worden door grote zoekmachinebedrijven als Microsoft, Yahoo, Google en Ask Jeeves.

Professor Machill liet weten de definitieve resultaten van zijn onderzoek, inclusief de gedragscode, eind oktober 2003 te zullen presenteren tijdens de Münchener Medientage.

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
   

Snelle Reactie
Bericht:

HTML staat uit.
UBB Code™ staat uit.

Kant en klare Graemlins
   


     » Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Nieuw onderwerp  Reageer Sluit Onderwerp   Feature Onderwerp   Verplaats onderwerp   Verwijder onderwerp volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
 - Printer-versie van dit onderwerp
Spring naar:


Neem contact met ons op | Nims home

Copyright 2004 Ni-Frith Media Systems

Powered by Infopop Corporation
UBB.classic™ 6.7.0
Vertaald door NiMS