Dit is onderwerp Bertelsmann-onderzoek: 'Google is te machtig' in forum Internet bij Goedzo?! NiMS Forum.


Om dit onderwerp te bezoeken gebruik deze URL:
http://forum.goedzo.com/cgi-bin/ubb/ultimatebb.cgi/ubb/get_topic/f/33/t/000176.html

Gereageerd door NiMS op :
 
Google is te machtig en geeft internetters een te eenzijdige blik op informatie die via internet beschikbaar is. De wetenschappelijke denktank van mediabedrijf Bertelsmann pleit voor gedragscodes voor zoekmachines.

De Bertelsmann Stiftung ontwikkelt een gedragscode voor zoekmachinebedrijven. De denktank van het gelijknamige mediabedrijf hoopt daarmee dat objectieve en transparante informatie uit zoekmachines gewaarborgd wordt. Op dat punt immers laten de zoekmachinebedrijven nog te wensen over.

In een onlangs door de stichting gepubliceerd rapport (ook als .pdf-bestand beschikbaar) beargumenteert de opsteller van het rapport, Marcel Machill, dat de macht van zoekmachine Google te groot is. Google geeft geen objectieve, transparante informatie, censureert de resultaten uit zoekopdrachten en is te manipuleren. Machill onderzocht de verhouding tussen de gebruikers van zoekmachines en de kwaliteit van resulterende zoekresultaten.

De wetenschapper rekent voor dat 69 procent van de ondervraagden Google als primaire zoekmachine gebruikt. Daarnaast hanteert 39 procent van de ondervraagden nog een tweede zoekmachine, maar een derde zoekmachine wordt amper tot niet gebruikt. De afhankelijkheid van een of enkele zoekmachines is volgens Machill zo groot, dat vragen rijzen over inperking van Googles macht.

Een tweede argument van de Duitser voor een gedragscode is de manipuleerbaarheid van zoekmachines. Beschermde en verhulde technologieën bepalen voor de internetter wat belangrijk is en wat niet. Daar komt bij dat die technologie manipuleerbaar is. Bij Google heet die technologie Pagerank. Tientallen zoekmachines zeggen op enigerlei wijze zoekresultaten te beïnvloeden.

Wat de inhoud van de gedragscode exact inhoudt is vooralsnog niet bekend, noch de reikwijdte ervan en of deze al dan niet geaccepteerd zal worden door grote zoekmachinebedrijven als Microsoft, Yahoo, Google en Ask Jeeves.

Professor Machill liet weten de definitieve resultaten van zijn onderzoek, inclusief de gedragscode, eind oktober 2003 te zullen presenteren tijdens de Münchener Medientage.
 


Copyright 2004 Ni-Frith Media Systems

Powered by Infopop Corporation
UBB.classic™ 6.7.0
Vertaald door NiMS