geplaatst
Het online bankiersysteem van de Postbank, Girotel Online, drijft gebruikers regelmatig tot wanhoop. Vele uren hebben we al verloren aan het intikken van betaalopdrachten die niet verzonden konden worden. Het invoeren van betaalopdrachten voor onze leveranciers doen we meestal voor een stapeltje facturen tegelijk. Na een kwartiertje typwerk denk je dan klaar te zijn na het invoeren van de TAN-code en het clicken van een submitknopje. In werkelijkheid luidt de foutcode vaak: "Er is een probleem met het initialiseren van de Java-applet. (Meldingscode: 3701)". Een mededeling die aanleiding vormt voor een vast ritueel van hartkloppingen, stampvoeten en vuisten op tafel. De ervaring leert namelijk dat we de zorgvuldig ingevoerde betalingen niet meer verwerkt zullen krijgen in deze sessie.
Het Girotel helpdesk systeem doet consequent alsof het probleem aan de browser van de klant ligt. Opnieuw installeren is het advies. Maar we weten zelf wel beter, want op andere momenten gaat het betalen met dezelfde pc en dezelfde browser probleemloos. Bij meldingscode 3701 helpen de tips van de Postbank niet. Er rest alleen nog uitloggen om het een paar uur later weer te proberen. Het lijstje met ingetikte betaalopdrachten is dan echter verloren en moet opnieuw ingevoerd worden.
Pas in juni 2002 gaf de Postbank dit probleem toe en retourneerde het abonnementsgeld voor die maand als compensatie omdat het toen wel erg vaak voorkwam. Sindsdien is het probleem nog wel eens opgetreden, maar we moeten eerlijk toegeven dat de situatie enorm verbeterd is. Wij gebruiken altijd de laatste versie van Internet Explorer om in te loggen bij Girotel.
Van alle kanten horen we echter dat andere versies en andere browsers nog steeds veel problemen opleveren in combinatie met de Girotel-site. Enkele gebruikers van deze browsers leggen de bal nu bij de Postbank neer. Volgens hen discrimineert de Postbank sommige internetgebruikers door zich niet aan de W3C webstandaarden te houden. Ze lijken daarmee een sterk argument te hebben. De Postbank heeft aparte sites voor een aantal browserversies gebouwd in plaats van een centrale site die zich aan de algemene, technische afspraken houdt. Het gedoe met de kwetsbare Java-applets lijkt ons bovendien ook onnodig. Er zijn genoeg banken die eenvoudiger systemen hanteren die ook als voldoende veilig worden beschouwd, bijvoorbeeld op basis van SSL. De kritische Girotel- gebruikers zijn een online petitie gestart. Hopelijk levert dat uiteindelijk een verbeterde Girotelsite op.
-------------------- People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect. Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002
| IP: Gelogd |