Dit is onderwerp Girotel niet voor iedereen in forum Internet bij Goedzo?! NiMS Forum.


Om dit onderwerp te bezoeken gebruik deze URL:
http://forum.goedzo.com/cgi-bin/ubb/ultimatebb.cgi/ubb/get_topic/f/33/t/000167.html

Gereageerd door NiMS op :
 
Het online bankiersysteem van de Postbank, Girotel Online, drijft
gebruikers regelmatig tot wanhoop. Vele uren hebben we al verloren aan
het intikken van betaalopdrachten die niet verzonden konden worden.
Het invoeren van betaalopdrachten voor onze leveranciers doen we
meestal voor een stapeltje facturen tegelijk. Na een kwartiertje
typwerk denk je dan klaar te zijn na het invoeren van de TAN-code en
het clicken van een submitknopje. In werkelijkheid luidt de foutcode
vaak: "Er is een probleem met het initialiseren van de Java-applet.
(Meldingscode: 3701)". Een mededeling die aanleiding vormt voor een
vast ritueel van hartkloppingen, stampvoeten en vuisten op tafel. De
ervaring leert namelijk dat we de zorgvuldig ingevoerde betalingen
niet meer verwerkt zullen krijgen in deze sessie.

Het Girotel helpdesk systeem doet consequent alsof het probleem aan de
browser van de klant ligt. Opnieuw installeren is het advies. Maar we
weten zelf wel beter, want op andere momenten gaat het betalen met
dezelfde pc en dezelfde browser probleemloos. Bij meldingscode 3701
helpen de tips van de Postbank niet. Er rest alleen nog uitloggen om
het een paar uur later weer te proberen. Het lijstje met ingetikte
betaalopdrachten is dan echter verloren en moet opnieuw ingevoerd
worden.

Pas in juni 2002 gaf de Postbank dit probleem toe en retourneerde het
abonnementsgeld voor die maand als compensatie omdat het toen wel erg
vaak voorkwam. Sindsdien is het probleem nog wel eens opgetreden, maar
we moeten eerlijk toegeven dat de situatie enorm verbeterd is. Wij
gebruiken altijd de laatste versie van Internet Explorer om in te
loggen bij Girotel.

Van alle kanten horen we echter dat andere versies en andere browsers
nog steeds veel problemen opleveren in combinatie met de Girotel-site.
Enkele gebruikers van deze browsers leggen de bal nu bij de Postbank
neer. Volgens hen discrimineert de Postbank sommige internetgebruikers
door zich niet aan de W3C webstandaarden te houden. Ze lijken daarmee
een sterk argument te hebben. De Postbank heeft aparte sites voor een
aantal browserversies gebouwd in plaats van een centrale site die zich
aan de algemene, technische afspraken houdt. Het gedoe met de
kwetsbare Java-applets lijkt ons bovendien ook onnodig. Er zijn genoeg
banken die eenvoudiger systemen hanteren die ook als voldoende veilig
worden beschouwd, bijvoorbeeld op basis van SSL. De kritische Girotel-
gebruikers zijn een online petitie gestart. Hopelijk levert dat
uiteindelijk een verbeterde Girotelsite op.

Online petitie voor open internet standaarden:
http://www.girotel4all.nl/

Girotel Online - Voor iedereen!
http://users.raketnet.nl/koos_pol/nl/gto/
 


Copyright 2004 Ni-Frith Media Systems

Powered by Infopop Corporation
UBB.classic™ 6.7.0
Vertaald door NiMS