geplaatst
De ict-wereld heeft de verwarrende neiging om dingen een verkeerde naam te geven. Bureaublad noemen ze dan bijvoorbeeld wat er op je scherm te zien is. Wie die benaming serieus neemt komt er niet uit: waarom zou je nog een extra bureaublad nodig hebben? Het beeldscherm staat immers al op een bureau? En waarom staat dat bureaublad verticaal? En waarom moet je over dat bureaublad een behangetje (wallpaper) plakken? Zo maar vier existentiele vragen nog voordat er een klik is verricht.
Hetzelfde geldt voor de browser, het ding waarmee je zogenaamd door het web kunt bladeren. Je bladert helemaal niet door het web. Een browser is daar veel te traag voor. Ik blader sneller door de papieren krant dan door de gelijknamige website.
Iemand anders nog van die rare dingen?
-------------------- People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect. Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002
| IP: Gelogd |
geplaatst
nee sorry...verdiep me niet zover in die termen. Maar zijn allemaal afgeleiden woorden van uit het engels met een stomme vertaling vaak in het NL
geplaatst
Een ander concept dan: Waarom moet je als je je pc wilt uitzetten dan eerst op start klikken?
-------------------- People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect. Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002
geplaatst
Ok, waarom heet dan ding dan een toetsenbord? Je eet er toch niet van? Het is toch niet rond?
geplaatst
En neem dan het woord monitor. Je houdt toch niet de hele tijd je computer in de gaten?
geplaatst
Of dan de woorden muis en muismat. Of een joystick? Maar goed dat ze dat woord niet vertaald hebben.
Mag ik van jou de speelstok even?
edit: eigenlijk is het de vreugdestok.
[ 07.03.2004, 21:02: Bericht ge-edit door: NiMS ]
quote:Origineel van LilWiz: whahaha vreugdestok...hahah. En het is toch ook een vreugdestok, althans dat denken sommige ervan.
Maar sommige dingen gaan wel erg diep ja
Ik weet niet, heb nog nooit gekeken hoe diep een vreugdestok eigenlijk past. Maar jij zal het wel weten he?
geplaatst
hmm niet op die manier nimsje en met dat sommige dingen wel diep gaan bedoel ik met de betekenis van die dingen bijv. dat toetsenbord, monitor etcetc.
Ik zou niet eens wille weten hoe diep (in jou woorden) het kan gaan..jakkie bah
geplaatst
Hahah, als je er wat dieper op in gaat blijkt het toch wel grappig te zijn..terwijl het voor ons toch heel gewoon is..!
Berichten: 379 | Plaats: Alphen aan den Rijn | Geregistreerd: Feb 2004
geplaatst
Tja, de Engelse termen zijn vaak wat merkwaardig gekozen. Toch geef ik er wel de voorkeur aan. In het Duits en Frans zijn er wel vaak logische benamingen voor technische termen, maar of je daar nou zo blij mee moet zijn...
geplaatst
Gelukkig hebben wij het ape-staartje nog
quote:Origineel van NiMS: Gelukkig hebben wij het ape-staartje nog
dat vindt ik nu zo'n dom woord woord ervoor he...wie heeft dat woord de wereld ingeholpen Zou de doodsstraf moete krijgen...dit ding heet AT sign geen ape-staart
quote:Origineel van LilWiz: Zou de doodsstraf moete krijgen...
Nou nou pat, zo kan die wel weer.