geplaatst
Abonnees van Tiscali kunnen gedurende een half jaar gratis muziek downloaden. Tiscali is hiertoe een samenwerking aangegaan met het Engelse OD2. De provider ziet de downloaddienst als een manier om klanten te binden en meer ADSL-aansluitingen te verkopen.
Tot 12 mei 2003 kunnen Tiscali-abonnees in Duitsland, Engeland, Frankrijk, Italie en Nederland zich inschrijven om gratis muziek te downloaden, streamen en branden. In eerste aanleg betreft de samenwerking met OD2 een experiment. Tiscali hoopt meer klanten te werven met de downloaddienst, al heeft het nog geen flauw benul hoe veel. Dat zegt Tiscali Nederland-baas John Joosten. Volgens Joosten is de muziekdienst een extra attractie voor potentiële klanten die een ADSL-abonnement overwegen.
Slechts een klein gedeelte van de Tiscali-abonnees in Nederland heeft ADSL. Joosten wil geen cijfers noemen, maar omschrijft: 'tussen de 5 en 10 procent van onze klanten heeft ADSL, de rest belt in'. Vandaag maakte Tiscali bekend dat in 2003 zijn aantal ASDL-klanten bijna moet verdrievoudigen, tot 600.000.
Iedere stream-, download- of brandactie van een Tiscali-klant is legaal. Het Engelse OD2 verrekent de muziekrechten met platenmaatschappij en artiest. Via DRM-technologie van Microsoft worden licenties aan de liedjes toegewezen, die het muziekgebruik controleren en waar nodig beperken.
De muziekdienst, op muziek.tiscali.nl, is niet te gebruiken door abonnees van andere providers. Abonnees krijgen, afhankelijk van hun soort abonnement, een aantal punten. Ieder gestreamd, gedownload of gebrand liedje kost punten. Streamen is het goedkoopst, branden het duurst.
Inbelinternetters mogen gedurende de proef maandelijks vijf liedjes downloaden of vijftig liedjes streamen. Ze krijgen daarvoor 50 punten per maand. ADSL-klanten krijgen gedurende de proef 1.300 punten, vier keer meer dan inbellers, en kunnen ook liedjes op cd branden als ze willen.
Fervente muziekdownloaders bij Tiscali kunnen hun downloadabonnement ook uitbreiden. Naast het basispakket biedt Tiscali ook een Zilver-abonnement, 7 euro per maand, en een Goud-abonnement, 13 euro per maand.
Tiscali hoopt ook klanten te binden: zodra een internetter Tiscali verlaat, vervallen de afspeelrechten op de liedjes die zijn gedownload. Iedere dertig dagen wordt, via internet, gecontroleerd of de licentie van de gedownloade liedjes nog geldig is. Gebrande cd's blijven wel te beluisteren.
Joosten denkt dat de legale downloaddienst tegemoet komt aan een behoefte bij zijn klanten. 'Veertig procent van de breedbandinternetters gebruikt peer-to-peernetwerken, alsmede 15 procent van de inbelinternetters. We willen hen een legaal alternatief aanbieden, waarbij de kwaliteit van de muziek gegarandeerd is.'
-------------------- People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect. Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002
| IP: Gelogd |