Dit is onderwerp Achterstandskinderen de dupe van modern onderwijs in forum Nieuws bij Goedzo?! NiMS Forum.


Om dit onderwerp te bezoeken gebruik deze URL:
http://forum.goedzo.com/cgi-bin/ubb/ultimatebb.cgi/ubb/get_topic/f/21/t/000018.html

Gereageerd door NiMS op :
 
In het Algemeen Dagblad zegt de onderwijsdeskundige P. Tesser van het Sociaal Cultureel Planbureau dat vooral kinderen uit achterstandsgezinnen de dupe zijn van het moderne onderwijs. Hij doet onderzoek naar de effectiviteit van onderwijs aan minderheden. Nu al is duidelijk dat juist deze kwetsbare groep niet gebaat is bij het moderne onderwijs.

De laatste jaren is het in de mode om kinderen op school zoveel mogelijk zelfstandig te laten werken. Daarmee is de centrale rol van de leraar, die uitlegt en later met de gehele klas oefent, nagenoeg verdwenen. Slechts 10% van de basisscholen hebben bewust voor deze 'ouderwetse' aanpak gekozen. Volgens Tesser zou dat ongeveer 30% à 40% moeten zijn.

Tesser noemt in het Algemeen Dagblad het cultuurverschil tussen hoog- en laagopgeleiden als voornaamste oorzaak voor de problemen. Ouders met een goede opleiding zijn gewend te analyseren en te onderzoeken en dragen dat onbewust op hun kinderen over. Laagopgeleide ouders zijn juist vooral geneigd om dingen voor te doen.

De moderne manier van onderwijs geven, heeft volgens Tesser dan ook vooral een averechts effect. Kinderen die sowieso al betere kansen hebben profiteren het meeste van die manier van lesgeven. Dat terwijl kinderen die toch al harder moeten werken het extra moeilijk wordt gemaakt. Volgens Tesser halen zij dan ook niet het niveau dat ze hadden kunnen bereiken.
 


Copyright 2004 Ni-Frith Media Systems

Powered by Infopop Corporation
UBB.classic™ 6.7.0
Vertaald door NiMS