geplaatst
Beurskoersen, nieuwskoppen, het weer en sportuitslagen onder en/of boven het beeld op tv laten meelopen, is contraproductief voor de informatie-overdracht.
Deze opvallende mening uit wetenschapper Tom Grimes, die nu onderzoek doet naar journalistiek in het Newslab aan de Kansas State University, en die voorheen onder meer ABC News deed.
Uit een studie zou blijken dat tv-kijkers die tekst en grafieken in beeld krijgen tijdens het kijken minder informatie opnemen dan degenen die rustig de tv-beelden en (vooral) het geluid tot zich nemen.
Newslab liet studenten een versie zien van het huidige CNN Headline News, met de presentator en de videobeelden in een rechter deel van het scherm en aanvullende tekst links, plus onderin een ticker met andersoortige informatie zoals sportuitlagen en koersen.
In tweede groep proefpersonen kreeg een gestripte versie van CNN Headline News met de televisie-uitzending over het volle beeld; met veel verschillende, ook complexe onderwerpen.
Na de uitzendingen moesten de proefpersonen opschrijven wast ze hadden onthouden van de reportages. Degenen die enkel het v-beeld hadden gezien en naar het commentaar hadden geluisterd, wisten meer te melden dan degenen die ook de resterende informatie tot zich moesten nemen.
Statistisch significant was het onderzoek overigens niet.
Tom Grimes maakt nog een kanttekening met een 'cynische visie': het maakt de tv-zender niet zo bar veel uit wat hun kijkers al dan niet opnemen van de uitzendingen, het gaat er om kijkers aan het scherm te kluisteren zodat ze er nog zijn als de reclame begint.
(Door reclame loopt overigens geen tekst-ticker, wellicht weten adverteerders al dat tekst in beeld afbreuk doet aan de boodschap.)
-------------------- People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect. Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002
| IP: Gelogd |