geplaatst
Op een eerlijke manier een plaats krijgen bij een zoekmachine, is voor een aantal site-eigenaren geen optie. Vooral bedrijven duurt het te lang voordat ze een goede waardering hebben bij een zoekmachine. Niet geheel onlogisch dat sommige webdesignbedrijven zogenaamde 'zoekmachine optimalisatie' aanbieden.
Deze optimalisatie is niet per definitie slecht. Immers, een hogere positie verwerven door regelmatig een site te updaten is iets heel anders dan hetzelfde voor elkaar krijgen door promotiedomeinen.
Deze laatste vorm van promotie houdt in dat er een apart domein wordt aangemaakt om een andere site te promoten. Bijvoorbeeld SmallZine koopt het domein www.tijdschrift.nl en plaatst hier een aantal teksten met daarin uitsluitend verwijzingen naar onze site. De teksten zijn niet willekeurig maar 'zinnen' samengesteld uit termen die relevant zijn voor SmallZine. Bijvoorbeeld 'Interessant artikelen html gratis magazine. Lezen abonneren actueel.', waarbij we achter artikelen en actueel een link hangen naar onze site. Zoals blijkt zijn dit taaltechnisch gezien geen correcte zinnen. Een zoekmachine kan dit niet onderkennen en zal 'denken' dat de woorden in deze zin horen bij de site van SmallZine.
Er is een aantal voordelen aan deze techniek verbonden. Het grootste gewin is dat deze verkapte vorm van promotie niet in de site geintegreerd hoeft te worden. Daarnaast komt het voor een zoekmachine bijzonder geloofwaardig over als er vanaf een ander domein verwezen wordt naar een site. Tenslotte hebben optimalisatiepagina's, ook wel brug pagina's genoemd, als eigenschap dat ze nauwelijks enige vorm van lay-out kennen. Ze zijn gericht op het ontsluiten van verwijzingen. Iets wat een pagina voor de - doorsnee - bezoeker niet interessanter maakt. Een promotiedomein voorzien van subdomeinen bestaande uit andere trefwoorden maakt het nog beter mogelijk om de zoekmachine te misleiden. Dankzij het forum van SmallZine vonden we een aantal praktijkvoorbeelden, let hierbij vooral op de titels die verschijnen in de titelbalk van de browser.
Andere bekende voorbeelden van deze situatie zijn verkoop-, hotel- en veilingsites die populaire trefwoorden in hun site integreren. Of loze pagina's aanmaken waarvan de bestandsnaam bestaat uit bepaalde woorden.
Deze manier van zoekmachine optimalisatie is de diverse zoekmachines een doorn in het oog. Op exact 21 november 2003 maakte Google er een einde aan. En daarmee hebben we meteen het grootste nadeel van deze techniek te pakken. Het werkt niet meer bij 's werelds bekendste zoekmachine. Door haar filters beter af te stellen, waardeert Google geoptimaliseerde pagina's dusdanig laag dat deze niet meer teruggevonden worden. Overigens zijn hierdoor ook 'goede' sites buiten de boot gevallen.
Aardig voorbeeld van de verbeterde pageranking door Google is wat er gebeurde met de vindbaarheid van het bedrijf Drecomm. De zoekoptimalisatie door Drecomm via promotiedomeinen werd begin september 2003 via ons forum ter discussie gebracht. Wie de naam van het bedrijf intikte bij Google zag op de eerste pagina allerlei sites van Drecomm. Duidelijk daar terecht gekomen via hierboven beschreven technieken.
Wie medio november zocht, zag daar op de zesde plek plots het onderwerp van SmallZine forum staan. Begin december stond het onderwerp op de zesde plek en op het einde van 2003 op de eerste plaats. Dit alles omdat het onderwerp veel discussie losmaakte en regelmatig geactualiseerd werd. Iets wat Google zeer waardeert. Aan de andere kant zijn de promotiepagina's van Drecomm inmiddels uit het overzicht verdwenen. Ter vergelijking: zoek bij zowel Ilse als Google naar het woord Drecomm. Hieruit zou voorzichtig geconcludeerd kunnen worden dat Ilse nog niet kan omgaan met - misleidende - zoekmachine optimalisatie.
Conclusie is duidelijk: de bovengenoemde techniek zorgt niet alleen voor een enorme vervuiling van zoekmachine-indexen, ze is eveneens achterhaald en werkt averechts. Hoewel niets bestand is tegen een georganiseerde inspanning om zoekmachines bewust te misleiden. Dat bewees een aantal Nederlandse webloggers door, naar Amerikaans voorbeeld, onze minister-president 'vindbaar' te maken via 'raar kapsel'.
-------------------- People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect. Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002
| IP: Gelogd |