geplaatst
Internetters die zoeken bij Google, Ilse of Startpagina hanteren weinig variatie. Gemakzucht overheerst.
Dat valt op te maken uit onderzoek naar zoekgedrag van R&M Interactive in Maastricht en Checkit in Nijmegen, die bedrijven advies verkoopt over betere posities in zoekresultaten.
# Aantal zoektermen?
1 zoekterm: 44 procent
2 of meer: 38 procent
and/of functie: 12 procent
# Wat doet zoekers klikken op een zoekresultaat?
Als het webadres bekend in de oren klinkt: 47 procent;
Of de zoektermen in de titel of omschrijving staan: 26 procent;
Aantrekkelijkheid van die beschrijving: 27 procent.
Kortom, wat vertrouwd lijkt, wordt eerder aangeklikt.
# Reactie op onvoldoende resultaat?
Naar andere zoekmachine met dezelfde opdracht: 45 procent
Bij dezelfde zoekmachine met aanvullende zoektermen: 40 procent
Bij dezelfde zoekmachine met andere zoekopdracht: 39 procent
Slechts 35 procent van de Google-gebruikers gaat vreemd als Google hun niets goeds biedt. Dat doet 56 procent van de Startpagina-gebruikers en 53 procent bij Ilse.
# Tevreden met het laatst gezochte resultaat?
Ja: 79 procent Nee: 21 procent
De belangrijkste faalfactor is (waarschijnlijk) niet dat de zoekdienst faalt, maar dat de gezochte inforamtie niet voorhanden is. Maar 2 procen van de mislukte zoekopdrachten leidt tot speuren in offline media.
-------------------- People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect. Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002
| IP: Gelogd |