geplaatst
De meta tag is dood, volgens Searchengine Watch. De meta tags worden gebruikt om meta-gegevens over een webpagina vast te leggen. De beschrijving en trefwoorden, respectievelijk description en keywords, zijn de twee bekendste meta tags. De in 1996 zeer populaire zoekmachine AltaVista ondersteunde als een van de eerste de meta tags. Met de juiste trefwoorden in een pagina was de kans groot dat een site als eerste genoemd werd in de zoekresultaten.
Al spoedig werkte dit averechts. Er kwamen bedrijven die zich specialiseerden in het 'omhoog vijzelen' van een positie van een site. Dit deed men door allerlei populaire trefwoorden aan een site toe te kennen die in de meeste gevallen niets met de inhoud te maken hadden. Voor de hand liggend waren trefwoorden zoals sex, movies, free enzovoorts. Lycos stopte daarom in 1998 zelfs met de ondersteuning van de tags. Vier jaar later stopte ook Altavista er mee. Alleen Inktomi, relatief onbekend in Nederland, baseert de zoekindexen nog op de gegevens uit de tags.
Populaire zoekmachine Google heeft nooit iets gedaan met de meta tags. Er wordt een heel ander principe gebruikt. Een van de belangrijkste manieren om een site naar relevantie te waarderen, is door te kijken hoeveel andere sites naar dezelfde bron verwijzen. Een site waar dus veel naar verwezen wordt, ziet Google als zeer relevant.
In Nederland zijn er geen zoekmachines van formaat. Vergane glorie is er bij Ilse. Ilse gebruikt nog 'ouderwetse' technieken om sites te indexeren. En zal zich dus zeer waarschijnlijk ook nog baseren op de meta tags in sites. Met een nieuwe versie, Ilse 3.0, moet daar verandering in komen. Voorlopig is daar niets van te merken. Ilse geeft zeer twijfelachtige zoekresultaten. Henk van Ess van Voelspriet.nl zegt: "Ilse laat nogal gekleurde zoekresultaten zien. Eigen startpaginadochters [startpagina.nl, red.] krijgen bijvoorbeeld hogere plaatsen in de zoekresultaten dan andere websites".
Het advies van Searchengine Watch om de meta tags te verwijderen, willen we zeker niet geven. Baat het niet dan schaadt het niet. Daarnaast gebruikt Google wel een aantal meta tags. Als eerste is er eentje om tegen te gaan dat een pagina opgenomen wordt in de cache van de zoekmachine. De cache is een gearchiveerde versie van een webpagina die opgeslagen wordt bij Google. Hierdoor kan een pagina ook getoond worden als deze om welke reden dan ook niet meer beschikbaar is op de oorspronkelijke site. Door het volgende op te nemen in een pagina werkt de archieffunctie niet:
<ME TA NAME="ROBOTS" CONTENT="NOARCHIVE">
Dit geldt voor alle zoekmachines. Het wordt specifiek voor Google door 'robots' te vervangen door 'Googlebot'. Ook toont Google altijd een stukje tekst van de pagina bij de zoekresultaten. Deze tekstfragmenten kunnen ook uit de database van Google gehouden worden. Hiervoor wordt:
<ME TA NAME="GOOGLEBOT" CONTENT="NOSNIPPET">
opgenomen in een pagina. De zoekmachine biedt overigens nog veel meer opties om pagina's uit de index te laten verwijderen of juist (versneld) te laten toevoegen. Maar de gewone meta tag is een monument geworden dat langzaam zal vergaan.
-------------------- People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect. Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002
|