geplaatst
Recentelijk is het Ministerie van Economische zaken een campagne begonnen om burgers te informeren over hun rechten als consument. Denk bijvoorbeeld aan garantiequesties, aanschaf van een 2e hands auto en dat soort zaken. Speciaal voor deze campagne is een website ontwikkeld, www.staiksterk.nl.
Hier kun je lezen hoe verkopers ons al jaren voorliegen en waar je eigenlijk recht op hebt.
geplaatst
hmm...vandaag zag ik hiervan een poster in de bus hangen over sta ik sterk...hahah..ik zal es erna kijken Budha naar de link
Berichten: 3613 | Plaats: Venray | Geregistreerd: Jul 2002
| IP: Gelogd |
Vraag: Mevrouw Topbaç koopt na lang sparen een breedbeeld televisietoestel. De verkoper beweert dat zij maar een jaar fabrieksgarantie heeft en daarna eventuele reparaties altijd zelf moet betalen. Klopt dat?
Antwoord: Nee, de verkoper is altijd verplicht om een product te leveren dat gedurende de hele verwachte levensduur van het apparaat normaal functioneert. U hebt in sommige gevallen zelfs recht op een leenexemplaar.
Uitleg: Als u een product koopt, dan kunt u soms garantie bijkopen. Dit lijkt aantrekkelijk, maar het is deels overbodig. De verkoper moet u namelijk altijd een deugdelijk product leveren. Als hij dit niet doet, dan moet hij alsnog zorgen voor een deugdelijk exemplaar.
Soms biedt het bijkopen van garantie wel voordelen. U hebt, afhankelijk van de garantievoorwaarden, bijvoorbeeld recht op een nieuw televisietoestel als het oude na vier jaar onherstelbaar kapot gaat. Een ander voordeel is dat niet u maar de verkoper moet aantonen waarom het product defect is.
-------------------- People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect. Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002
| IP: Gelogd |