Goedzo?! NiMS Forum Nieuw onderwerp  Reageer
mijn profiel | leden lijst inloggen | registreer | zoek | faq | forum home

  volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
»
» Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Goedzo?! NiMS Forum » Actueel » Economie » Afgedankte verkopers met handen in het haar door strenge EU-regels.

 - UBBFriend: Email deze pagina naar iemand!    
Auteur Onderwerp: Afgedankte verkopers met handen in het haar door strenge EU-regels.
Maria
Moderator


Beoordeel
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor Maria     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Sfeer autobranche om te snijden door sanering dealernetwerken

De Europese autobranche gaat gebukt onder een grootscheepse reorganisatie van de dealernetwerken. De Europese Commissie wil een eind maken aan gesloten organisaties met exclusieve verkoopkanalen. Dit betekent dat nieuwe auto´s, maar ook chique horloges en dure parfums straks verkocht kunnen worden door iedere supermarkt op de hoek of wie er dan ook maar brood in ziet. Meer concurrentie moet de consument in de ´drivers-seat´ plaatsen bij de aanschaf van een nieuwe heilige koe. Alle importeurs hebben gereageerd met een sanering van hun dealernetwerk. Veel dealers die niet aan de nieuwe kwaliteitseisen kunnen of willen voldoen, voelen zich als ´oud vuil´ aan de kant gezet. De emoties lopen hoog op. Investeringen in bijvoorbeeld een nieuw bedrijfspand worden in één klap ´waardeloos´ als de merkhorden van de gevel moeten verdwijnen. Eén wanhopige dealer heeft zichzelf al van het leven beroofd.

Bij Renault moet het aantal onafhankelijke dealers in enkele jaren tijd terug van 110 naar zo´n 30. Weliswaar blijft het aantal verkoop- en servicepunten gelijk, maar het aantal eigenaren wordt fors minder. Dat zou moeten leiden tot financieel sterkere partijen die de fellere concurrentie straks beter aankunnen.

Probleem voor de nieuwe concurrenten is echter dat Renault in zijn reorganisatie ook de dealermarge fors heeft verlaagd, tot zo´n 10% van de inkoopsprijs. Te weinig om van te kunnen bestaan. Maar een dealer die volgens de ´Renaultnormen´ goed verkoopt, kan vette bonussen verdienen. Een ondernemer die buiten het selectieve Renault-netwerk valt, kan die bonussen niet verdienen. Bij een aantal dealers dat niet meer binnen Renaults selectie past, heeft de handelwijze van de autofabrikant tot enorme problemen geleid.

Een van de grootste dealers, Jan Renders, is als eerste na een aanzegging van twee jaar op 1 mei zijn zeven dealervestigingen in zuidoost Nederland al kwijtgeraakt. Hij vecht de opzegging in hoger beroep nog aan. Inmiddels heeft hij ook commercieel directeur Hegeman van Renault-Nederland aansprakelijk gesteld voor een aantal acties die hij onrechtmatig achtte, evenals de bestuursleden van de Renault dealervereniging.

Renders: „Ik voer het merk meer dan 20 jaar. Ik verkocht op zeker moment ruim 2150 nieuwe en 2800 gebruikte Renaults per jaar, toen goed voor zo´n 5% van alle verkochte Renaults in ons land. In die tijd mocht ik zelfs niet groter worden, omdat het niet gewenst was om meer dan 5% van de markt in handen te hebben. Ook na de reorganisatie hoorde ik moeiteloos bij die grotere, goed functionerende ondernemers. Ik werd echter gedwongen om toch te verkopen omdat de geografische indeling van de dealerschappen die Renault had bedacht, dwars door mijn aaneengesloten gebied liep.”

Hij moest zijn bedrijven verkopen aan partijen die door Renault Nederland waren aangewezen. Renders zegt daarover: „Dat op zich is al onzuiver en zal zelden leiden tot een faire prijs. Ik wilde uiteindelijk toch verkopen. Renault verklaarde zelfs schriftelijk daarbij te zullen helpen. Maar daar heb ik alleen tegenwerking van ondervonden. ”Renders verkoopt nog steeds nieuwe Renaults, occasions en onderdelen, die hij nu betrekt via andere kanalen, of via bevriende dealers in binnen- en buitenland. Hij is doorgegaan als ´Specialiste de Renault´.

Maar daar wil Renault nu – via de rechter – ook een stokje voor steken. De importeur valt over Renders nieuwe merknaam en zijn nieuwe vignet, dat teveel zou lijken op het wybertje dat de voorkant van alle Renaults siert. Renault Nederland onthoudt zich van weerwoord. „Wij dagen de heer Renders voor de rechter. Daar vechten we dit uit. Niet in de media”, is het officiële commentaar. De onrust heerst bij alle automerken. Ook bij het Japanse Subaru. „Wij hebben net een nieuw pand met een exclusieve uitstraling. Ik verwacht dat het Subaru-bord op de deur blijft, maar het zijn ook voor ons even onzekere tijden”, zegt Rien Schalkwijk uit Oudewater. Hij is één van de officiële Subaru-dealers die mag blijven, mits een bedrijfsonderzoek uitwijst dat zijn bedrijf aan de nieuwe richtlijnen van de importeur voldoet.

Subaru telde ooit zo´n 70 dealers in ons land. Eind 2000 werden alle contracten opgezegd door de importeur, waarna de dealers twee jaar de tijd kregen om te bewijzen dat zij passen in de nieuwe organisatie. Zo´n 33 weggestuurde dealers zijn eind vorig jaar samen verder gegaan in een coöperatie. Per 1 oktober valt opnieuw het doek voor een flink aantal dealers. Zij durven hun onvrede over de gang van zaken alleen anoniem te melden uit vrees voor juridische procedures.

De onrust onder dealers heeft er voor een belangrijk deel toe geleid dat de verkopen zijn ingezakt tot circa 1.500 nieuwe auto´s per jaar. Subaru Benelux en de dealers, die al langer vinden dat zij te weinig ondersteund worden door de importeur, wijzen met de beschuldigende vingers naar elkaar.

Ex-dealer Jos Enthoven in Brielle haalt met „de groep afgedankte dealers” complete Subaru´s en onderdelen uit het buitenland om hier te verkopen. Hij is nog steeds boos. „Wie denken ze bij Subaru wel dat ze zijn? Ze mogen blij zijn dat we die auto´s willen verkopen.” Volgens Enthoven wil 90% van de nieuwe groep aanstaande ex-dealers zich bij de coöperatie aansluiten. „Dit is de doodsteek voor Subaru Nederland. Subaru-mannen in hart en nieren worden rücksichtsloos aan de kant gezet. Dat moet bij andere potentiële dealers toch te denken geven”.

Directeur James Coert van importeur Subaru Benelux meldt echter dat zich al acht nieuwe dealers – „sterke partijen” – hebben gemeld. Hij zegt te mikken op een netwerk van 30 à 40 regiodealers, met daarbij een nog flexibel aantal servicedealers. „Ik begrijp de stemmingmakerij niet. Er zijn geen mensen als oud vuil aan de kant gezet, maar er zijn op zakelijke basis lijnen getrokken. Wij hebben onze dealers na de aanzegging zeker twee jaar de tijd gegeven om aan de nieuwe eisen te voldoen. Die eisen zijn afkomstig van de fabrikant om in de nieuwe situatie beter aan de wensen van klanten te kunnen voldoen.”

Volgens Coert hebben alle dealers een eerlijke kans gehad om zich bij de nieuwe organisatie aan te sluiten, maar konden of wilden sommigen niet aan de eisen voldoen. Daarbij is volgens hem getoetst op o.a. de aanwezigheid van een bedrijfsopvolger, de locatie, de showroom, voorraden en de financiële positie. „Het zijn zeer redelijke eisen afgewogen tegen andere merken. Wij stellen geen marmeren vloer in de showroom verplicht.” Coert voegt daar aan toe dat Subaru een kwaliteitsslag wil maken. „Vroeger kostte de goedkoopste auto 10.000 gulden, nu 21.000 euro. Dat stelt andere eisen aan de dealers”.

Hij denkt wel te weten waarom de dealers zo hechten aan het naambord boven de deur. „Sommigen hebben ons niet nodig, maar alleen de vlaggetjes van Subaru om zo beter tweedehands auto´s te kunnen verkopen. Dan komen ze betrouwbaarder over, maar zo werkt het niet. Ze moeten er wel voor werken om dealer te kunnen zijn. Veel dealers hebben na hun opzegging eind 2000 geen enkele moeite meer gedaan om nieuwe auto´s te verkopen.”

--------------------
Gelukkig maken is gelukkig zijn.

Berichten: 436 | Plaats: Veghel | Geregistreerd: Jul 2003  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
   

Snelle Reactie
Bericht:

HTML staat uit.
UBB Code™ staat uit.

Kant en klare Graemlins
   


     » Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Nieuw onderwerp  Reageer Sluit Onderwerp   Feature Onderwerp   Verplaats onderwerp   Verwijder onderwerp volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
 - Printer-versie van dit onderwerp
Spring naar:


Neem contact met ons op | Nims home

Copyright 2004 Ni-Frith Media Systems

Powered by Infopop Corporation
UBB.classic™ 6.7.0
Vertaald door NiMS