Goedzo?! NiMS Forum Nieuw onderwerp  Reageer
mijn profiel | leden lijst inloggen | registreer | zoek | faq | forum home

  volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
»
» Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Goedzo?! NiMS Forum » Actueel » Wetenschap » Tekst in tv-beeld is contraproductief

 - UBBFriend: Email deze pagina naar iemand!    
Auteur Onderwerp: Tekst in tv-beeld is contraproductief
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Beurskoersen, nieuwskoppen, het weer en sportuitslagen onder en/of boven het beeld op tv laten meelopen, is contraproductief voor de informatie-overdracht.

Deze opvallende mening uit wetenschapper Tom Grimes, die nu onderzoek doet naar journalistiek in het Newslab aan de Kansas State University, en die voorheen onder meer ABC News deed.

Uit een studie zou blijken dat tv-kijkers die tekst en grafieken in beeld krijgen tijdens het kijken minder informatie opnemen dan degenen die rustig de tv-beelden en (vooral) het geluid tot zich nemen.

Newslab liet studenten een versie zien van het huidige CNN Headline News, met de presentator en de videobeelden in een rechter deel van het scherm en aanvullende tekst links, plus onderin een ticker met andersoortige informatie zoals sportuitlagen en koersen.

In tweede groep proefpersonen kreeg een gestripte versie van CNN Headline News met de televisie-uitzending over het volle beeld; met veel verschillende, ook complexe onderwerpen.

Na de uitzendingen moesten de proefpersonen opschrijven wast ze hadden onthouden van de reportages. Degenen die enkel het v-beeld hadden gezien en naar het commentaar hadden geluisterd, wisten meer te melden dan degenen die ook de resterende informatie tot zich moesten nemen.

Statistisch significant was het onderzoek overigens niet.

Tom Grimes maakt nog een kanttekening met een 'cynische visie': het maakt de tv-zender niet zo bar veel uit wat hun kijkers al dan niet opnemen van de uitzendingen, het gaat er om kijkers aan het scherm te kluisteren zodat ze er nog zijn als de reclame begint.

(Door reclame loopt overigens geen tekst-ticker, wellicht weten adverteerders al dat tekst in beeld afbreuk doet aan de boodschap.)

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
   

Snelle Reactie
Bericht:

HTML staat uit.
UBB Code™ staat uit.

Kant en klare Graemlins
   


     » Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Nieuw onderwerp  Reageer Sluit Onderwerp   Feature Onderwerp   Verplaats onderwerp   Verwijder onderwerp volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
 - Printer-versie van dit onderwerp
Spring naar:


Neem contact met ons op | Nims home

Copyright 2004 Ni-Frith Media Systems

Powered by Infopop Corporation
UBB.classic™ 6.7.0
Vertaald door NiMS