Goedzo?! NiMS Forum Nieuw onderwerp  Reageer
mijn profiel | leden lijst inloggen | registreer | zoek | faq | forum home

  volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
»
» Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Goedzo?! NiMS Forum » Muziek » Zelf Maken » Masteren, wel of niet belangrijk voor jouw?

 - UBBFriend: Email deze pagina naar iemand!    
Auteur Onderwerp: Masteren, wel of niet belangrijk voor jouw?
LPChip
I love Chips


Beoordeeld:
4
Icoon 5 geplaatst      Profiel voor LPChip   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Ik ben benieuwd naar jullie meningen over het masteren van tracks.

Ikzelf begin het steeds belangrijker te vinden, omdat de qualiteit van de muziek omhoog schiet. Hetgeen wat me tot een tijdje terug heeft tegen gehouden is dat de tracks die ik altijd maak veel kleiner waren dan een mp3 versie ervan.

Maar sinds het tegenwoordig de MP3 is die kleiner is, ben ik steeds meer richting het masteren gegaan. Ik wil dan ook de beste geluidsqualiteit halen die er is. Ik ben zelfs begonnen met het maken van samples zodat de qualiteit al hoog begint. deze samples zijn meestal stereo zodat de sound al wide is voordat ik aan de panning zit.

--------------------
"Je bent ondersteboven, als je neus loopt, en je voeten ruiken!" - LPChip
"LPChip zegt tegen LPChip: Ben ik gek?" - LPChip

Berichten: 325 | Plaats: Jupiter | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
Croaton
Poster


Beoordeeld:
5
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor Croaton     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
jiehoe, producertopic is back again.........


masteren is belangrijk, maar echt masteren (het klaar maken voor het persen) gebeurd door proffessionals in studios. wat jij bedoeld is denk ik het afmixen. de geluiden perfect zetten, met eq spelen etc. dit is zeker belangrijk. nu ik met cubasis ben begonnen hecht ik hier ook meer waarde aan en is het makkelijker om toe te passen als je het vergelijkt met madtracker. het geluid wordt hierdoor voller (minder kaal) wat zeker ten goede aan de kwaliteit komt.

bovenal is de kwaliteit van de samples belangrijk. als hier al ruis ofzo in zit dan werkt dat door in je nr, en krijg je van platenmaatschappijen of dj's te horen dat je een andere geluidskaart moet hebben

--------------------
mijn naam spreek je niet uit als Cro-aton, maar op zun engels "Krotun"

Berichten: 219 | Plaats: Kerkdriel | Geregistreerd: Feb 2003  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
LPChip
I love Chips


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor LPChip   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Ja. ben ik helemaal met je eens.

ik vindt masteren ook belangrijk. en leer steeds meer. zoals het dynamic compressen van samples waardoor deze voller klinken, zodat deze niet zo hardt hoeft.

--------------------
"Je bent ondersteboven, als je neus loopt, en je voeten ruiken!" - LPChip
"LPChip zegt tegen LPChip: Ben ik gek?" - LPChip

Berichten: 325 | Plaats: Jupiter | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
Croaton
Poster


Beoordeeld:
5
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor Croaton     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
dynamic compressen?? daar heb ik nog nooit van gehoord? wat houdt dat in>? en waar doe je dat mee? kan dat allemaal in impulse tracker? of gebruik je een ander prog voor het masteren

--------------------
mijn naam spreek je niet uit als Cro-aton, maar op zun engels "Krotun"

Berichten: 219 | Plaats: Kerkdriel | Geregistreerd: Feb 2003  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
GoedeWiet
Member


Beoordeel
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor GoedeWiet   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Ja , leg es ff uit...

--------------------
goedewiet.no-ip.com

Berichten: 95 | Plaats: Arsse | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
LPChip
I love Chips


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor LPChip   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
laten we zeggen dat je een basedrum hebt die een mooie nagalm heeft (vele techno drums hebben dat, en trance drums ook vaak wel).

de waveform ziet er als volgt uit:

|-------------------------- (100%)
||
||||
|||||||||||
|||||||||||||||||||||||||||
|||||||||||
||||
||
|-------------------------- (100%)

met dynamic compressen maak je alleen de harde sounds iets zachter zodat de zachtere geluiden (de na-drum) goed te horen wordt. Er zit dan ook een gain in voor de hele sample zodat het zachtere gedeelte in feite harder wordt. resultaat is dat dit in songs goed naar boven komt, mits goed gebruikt.

Dynamic Compression kan simpel met een VST effect gemaakt worden, en zou daarom dus realtime in een VST compatible tracker zoals Modplug Tracker of renoise gebruikt kunnen worden.

Ik doe het altijd iets anders omdat IT dat niet heeft.

Ik maak eerst de sample en open hem met cooledit of soundforge. Daarna gebruik ik hun Dynamic compressor om het effect te krijgen.

in Cool Edit Pro 2 heet het iets anders: Dynamic Processing. Deze is een stuk lastiger om te gebruiken, en daarom raad ik aan om of een andere VST in te laden, of een ander programma te gebruiken.

Voor het masteren gebuik ik Acid Pro. Deze heeft ook een Compressor welke makkelijker te gebruiken is, maar deze is hetzelfde als die van SoundForge.

--------------------
"Je bent ondersteboven, als je neus loopt, en je voeten ruiken!" - LPChip
"LPChip zegt tegen LPChip: Ben ik gek?" - LPChip

Berichten: 325 | Plaats: Jupiter | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
Croaton
Poster


Beoordeeld:
5
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor Croaton     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
waarom maak je je nrz dan niet helemaal in acid?? kun je ook met samples werken en met vst instrumenten

--------------------
mijn naam spreek je niet uit als Cro-aton, maar op zun engels "Krotun"

Berichten: 219 | Plaats: Kerkdriel | Geregistreerd: Feb 2003  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
LPChip
I love Chips


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor LPChip   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
dat heb ik wel geprobeerd, maar een Tracker heeft veel meer te bieden, en dan heb ik het over de effecten, de verschillende mogelijkheden met instrumenten en ga zo maar door.

Maar ik blijf het beide gebruiken, wan thet is een goed mastering programma. Ik denk dat mijn muziek iets te complex is om zo met acid te maken.

--------------------
"Je bent ondersteboven, als je neus loopt, en je voeten ruiken!" - LPChip
"LPChip zegt tegen LPChip: Ben ik gek?" - LPChip

Berichten: 325 | Plaats: Jupiter | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
Croaton
Poster


Beoordeeld:
5
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor Croaton     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
een tracker heeft meer te bieden qua effecten?? lijkt me niet!! zeker niet met al die plugings die je bij acid kunt gebruiken......

--------------------
mijn naam spreek je niet uit als Cro-aton, maar op zun engels "Krotun"

Berichten: 219 | Plaats: Kerkdriel | Geregistreerd: Feb 2003  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
LPChip
I love Chips


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor LPChip   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
ik heb het over simpele vibrato's over samples en pitches, en slide to notes enzo

voor het type muziek dat ik maak, is echt een tracker nodig.

--------------------
"Je bent ondersteboven, als je neus loopt, en je voeten ruiken!" - LPChip
"LPChip zegt tegen LPChip: Ben ik gek?" - LPChip

Berichten: 325 | Plaats: Jupiter | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
   

Snelle Reactie
Bericht:

HTML staat uit.
UBB Code™ staat uit.

Kant en klare Graemlins
   


     » Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Nieuw onderwerp  Reageer Sluit Onderwerp   Feature Onderwerp   Verplaats onderwerp   Verwijder onderwerp volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
 - Printer-versie van dit onderwerp
Spring naar:


Neem contact met ons op | Nims home

Copyright 2004 Ni-Frith Media Systems

Powered by Infopop Corporation
UBB.classic™ 6.7.0
Vertaald door NiMS