Goedzo?! NiMS Forum Nieuw onderwerp  Reageer
mijn profiel | leden lijst inloggen | registreer | zoek | faq | forum home

  volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
»
» Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Goedzo?! NiMS Forum » Computers » Hardware » Ogg Vorbis-decoder nu op chip

 - UBBFriend: Email deze pagina naar iemand!    
Auteur Onderwerp: Ogg Vorbis-decoder nu op chip
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
De Ogg Vorbis decoder, een open source muziekformaat en een alternatief voor MP3, heeft de overstap van harde schijf naar chip gemaakt.

Ogg Vorbis is een muziekformaat dat enigszins vergelijkbaar is met MP3. Echter, de software om MP3-bestanden daadwerkelijk te maken, kost geld, terwijl Ogg Vorbis volledig gratis is. Volgens muziekexperts is Ogg Vorbis kwalitatief ook veel beter.

MP3-bestanden zijn langzamerhand een synoniem geworden voor 'gratis muziek', maar fabrikanten van MP3-spelers in autoradio's, dvd's of draagbare apparatuur betalen nog steeds hoge licentiekosten aan het handjevol bedrijven dat een zogenaamde MP3-decoder maakt.

Een van de belangrijkste bedrijven ter wereld op het gebied van MP3 is het Frauenhofer Instituut te Erlangen in Duitsland. Wetenschappers van dit instituut hebben het MP3-formaat uitgevonden, en hadden lange tijd het monopolie op de encoder en de decoder, de twee stukjes software die een groot muziekbestand kunnen vertalen naar MP3.

Het instituut houdt angstvallig geheim hoeveel ze jaarlijks aan licentiekosten ontvangt, maar dat bedrag loopt op, gezien de snelle groei van de verkoop van MP3-spelers.

Ogg Vorbis is door de jaren heen uitgegroeid tot een volwaardig alternatief voor de Frauenhofer-decoders. Zowel de encoder (het stukje sofware dat een muziekbestand kan maken) als de decoder (de code die nodig is om een mp3 af te spelen) zijn volledig patenten- en rechtenvrij te gebruiken.

Een Koreaans bedrijf heeft Ogg Vorbis op een chip gezet, zodat de encoder/decoder nu ook kan worden toegepast in hardwarematige MP3-spelers. Omdat er geen licentiekosten zijn, kunnen de spelers iets goedkoper worden, terwijl ze een beter geluid produceren.

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
Budha
Welcome back NiMS


Beoordeeld:
5
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor Budha     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Dit is een heel goede ontwikkeling. Ik ben best bereid om Ogg te gaan gebruiken.

Maar er is meer rekenkracht nodig om het te decoden, dus ik vraag me af of die chip meer stroom gaat gebruiken.

--------------------
Signatures zijn zooooo 2003!

Berichten: 866 | Plaats: Bilthoven | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
quote:
Origineel van Budha:
Dit is een heel goede ontwikkeling. Ik ben best bereid om Ogg te gaan gebruiken.

Maar er is meer rekenkracht nodig om het te decoden, dus ik vraag me af of die chip meer stroom gaat gebruiken.

Dat maakt toch niet zoveel uit? Het zijn vaak meer de andere onderdelen die het meeste stroom verbuiken.

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
Budha
Welcome back NiMS


Beoordeeld:
5
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor Budha     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
quote:
Origineel van NiMS:
quote:
Origineel van Budha:
Dit is een heel goede ontwikkeling. Ik ben best bereid om Ogg te gaan gebruiken.

Maar er is meer rekenkracht nodig om het te decoden, dus ik vraag me af of die chip meer stroom gaat gebruiken.

Dat maakt toch niet zoveel uit? Het zijn vaak meer de andere onderdelen die het meeste stroom verbuiken.
Niet bij een portable mp3 speler. Tenzij het er eentje is voor cd's.

Maar het maakt altijd uit. Het is niet voor niets dat er speciaal mobiele processoren ontwikkeld worden.

--------------------
Signatures zijn zooooo 2003!

Berichten: 866 | Plaats: Bilthoven | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
quote:
Origineel van Budha:
quote:
Origineel van NiMS:
quote:
Origineel van Budha:
Dit is een heel goede ontwikkeling. Ik ben best bereid om Ogg te gaan gebruiken.

Maar er is meer rekenkracht nodig om het te decoden, dus ik vraag me af of die chip meer stroom gaat gebruiken.

Dat maakt toch niet zoveel uit? Het zijn vaak meer de andere onderdelen die het meeste stroom verbuiken.
Niet bij een portable mp3 speler. Tenzij het er eentje is voor cd's.

Maar het maakt altijd uit. Het is niet voor niets dat er speciaal mobiele processoren ontwikkeld worden.

Ja, alleen jammer dat ze er dan een lcd schermpje op douwen die je batterij leegslurpt. Dus die processor valt nog wel mee.

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
Budha
Welcome back NiMS


Beoordeeld:
5
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor Budha     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
quote:
Origineel van NiMS:
Ja, alleen jammer dat ze er dan een lcd schermpje op douwen die je batterij leegslurpt. Dus die processor valt nog wel mee.

Die monochroom schermpjes gebruiken praktisch geen stroom. Waarom denk je dat die op bijna alle elektrische gadgets zitten? Rekenmachines, fotocamera's, polshorloges, de bankcalculators, etc.

De processor is toch meestal de grootste stroomvreter mits er geen draaiende onderdelen zijn. En dan nog, het maakt altijd uit. En aangezien decoden van Ogg en MP3 veel rekenkracht eist verbruikt het dus ook veel stroom.

Mijn 486 van weleer kon zelfs geen mp3's in 128kbps stereo decoden.

--------------------
Signatures zijn zooooo 2003!

Berichten: 866 | Plaats: Bilthoven | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Een 486 is uberhaubt niet bedoeld om dat soort taken uit te voeren. Je moet niet vergeten dat je nu een dedicated ogg chip hebt. Dat scheelt zowieso in het stroom verbruik. Maar ik ben van mening dat de groote stroomverbruiker op mijn loox, echt wel het schermpje is.

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
Budha
Welcome back NiMS


Beoordeeld:
5
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor Budha     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
quote:
Origineel van NiMS:
Een 486 is uberhaubt niet bedoeld om dat soort taken uit te voeren. Je moet niet vergeten dat je nu een dedicated ogg chip hebt. Dat scheelt zowieso in het stroom verbruik. Maar ik ben van mening dat de groote stroomverbruiker op mijn loox, echt wel het schermpje is.

Klopt, maar dat is appels met peren vergelijken. Het type scherm op een LOOX is niet vergelijkbaar met de monochroomschermpjes op mp3-spelers.

De processor in jouw LOOX is ook een stroomvreter hoor. MP3's daarop afspelen zuigt de batterij ook lekker leeg. Het is niet voor niets dat je een speciale instelling hebt om de Intel XScale wat minder ruig te laten draaien.

En hoewel zo'n speciale chip veel effecienter is in decoden is er nog altijd veel rekenkracht voor nodig.

--------------------
Signatures zijn zooooo 2003!

Berichten: 866 | Plaats: Bilthoven | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Ik houd wel van appels en peren [Smile]

Maar je hebt wel gelijk, want ook in zuinige modus verbruikt mijn loox nog enorm veel stroom [Smile]

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
Budha
Welcome back NiMS


Beoordeeld:
5
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor Budha     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
quote:
Origineel van NiMS:
Ik houd wel van appels en peren [Smile]

Maar je hebt wel gelijk, want ook in zuinige modus verbruikt mijn loox nog enorm veel stroom [Smile]

Idd, het stroomverbruik zouden ze echt eens moeten aanpakken [Frown]

Aangezien ik 'm met name in de auto wil gebruiken maakt dat gelukkig niet zoveel uit.

--------------------
Signatures zijn zooooo 2003!

Berichten: 866 | Plaats: Bilthoven | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Heb jij zo'n acculader dan? Want die wil ik nog hebben. Waar kan ik die kopen?

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
Budha
Welcome back NiMS


Beoordeeld:
5
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor Budha     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
quote:
Origineel van NiMS:
Heb jij zo'n acculader dan? Want die wil ik nog hebben. Waar kan ik die kopen?

Ga ik binnenkort helemaal uitzoeken. Ik houd je op de hoogte.

--------------------
Signatures zijn zooooo 2003!

Berichten: 866 | Plaats: Bilthoven | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Toppie, kijk dan ook meteen even voor een el-cheapo extra batterij, want anders is het niet te doen.

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
   

Snelle Reactie
Bericht:

HTML staat uit.
UBB Code™ staat uit.

Kant en klare Graemlins
   


     » Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Nieuw onderwerp  Reageer Sluit Onderwerp   Feature Onderwerp   Verplaats onderwerp   Verwijder onderwerp volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
 - Printer-versie van dit onderwerp
Spring naar:


Neem contact met ons op | Nims home

Copyright 2004 Ni-Frith Media Systems

Powered by Infopop Corporation
UBB.classic™ 6.7.0
Vertaald door NiMS