Goedzo?! NiMS Forum Nieuw onderwerp  Reageer
mijn profiel | leden lijst inloggen | registreer | zoek | faq | forum home

  volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
»
» Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Goedzo?! NiMS Forum » Cafe » Liefde » Opnieuw forse stijging aantal SOA

 - UBBFriend: Email deze pagina naar iemand!    
Auteur Onderwerp: Opnieuw forse stijging aantal SOA
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Het aantal besmettingen met seksueel overdraagbare aandoeningen (SOA) is in 2002 weer gestegen. In Noord-Nederland is over de hele linie sprake van een stijging van 13 procent van alle SOA-besmettingen en een stijging van 23 procent van HIV-besmettingen.

Dit constateren de GGD-en in Groningen, Friesland en Drenthe in een maandag gepresenteerd rapport. De cijfers van de noordelijke provincies hebben zich in het verleden representatief bewezen voor de rest van Nederland.

De stijging van alle SOA's doet zich met name voor bij homomannen en jonge vrouwen. De toename van HIV komt vooral voor bij asielzoekers en homoseksuele mannen.

De GGD vindt vooral de relatie tussen syfilis en HIV bij homoseksuele mannen zorgelijk. Hieruit blijkt dat onder deze groep steeds meer onveilige seks plaatsvindt. ,,Het feit dat HIV tegenwoordig goed behandeld kan worden, wordt door veel mannen opgevat als een signaal dat er best onveilig gevreeën kan worden, zelfs als ze al HIV-besmet zijn'', stelt GGD-coördinator F. de Groot. ,,Bij veel HIV-patiënten constateren wij lange tijd nadat de besmetting is vastgesteld opeens ook nog eens syfilis. Dat kan alleen maar betekenen dat zij onveilige seks hebben gehad.

De gedachte dat HIV, omdat het tegenwoordig behandeld kan worden, minder dodelijk zou zijn, is een wijdverbreid misverstand, waarschuwt De Groot. ,,Zelfs wanneer je blijft leven, holt de kwaliteit van je leven achteruit: combinatietherapie heeft enorm veel ellendige bijwerkingen. Bovendien blijft een HIV-patiënt heel bevattelijk voor allerlei andere fatale ziektes die nog niet goed behandelbaar zijn.

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Aantal soa's sterk toegenomen

Het aantal gevallen van een seksueel overdraagbare aandoening (soa) is voor het derde jaar op rij sterk toegenomen. Dat blijkt uit het Jaarverslag 2002 Registratie van soa- en HIV-consulten bij GGD's en soa-poliklinieken van het RIVM en de Stichting soa-bestrijding.

In drie jaar tijd steeg het aantal consulten met 50 procent, het aantal HIV-testen met 75 procent. In totaal nam het aantal aandoeningen (gonorroe, chlamydia, syfilis) met tweederde toe. Vooral het aantal gevallen van syfilis en HIV-infectie bij homo- en biseksuele mannen is sterk gestegen. Ook gonorroe en chlamydia kwamen in 2002 meer voor.

Voor zowel mannen als vrouwen is chlamydia nog steeds de meest voorkomende soa. Het aantal gevallen steeg vorig jaar met 17 procent, gonorroe met 22 procent. Meer dan 65 procent van de vrouwen met gonorroe of chlamydia is jonger dan 25 jaar. De toename wordt in bijna alle regio's gezien.

Het aantal gevallen van syfilis steeg vorig jaar met 78 procent. Dit aantal is bij homo- en biseksuele mannen bijna verdrievoudigd. Een op de tien syfilispatiënten bleek ook HIV-positief te zijn. In 2002 zijn ruim 12.000 HIV-testen gedaan - een stijging van 35 procent - waarvan 1,1 procent positief was. Het absolute aantal HIV-infecties is meer dan verdubbeld. Bijna driekwart van de HIV-positieve mannen is homo- of biseksueel.

De toename van het aantal seksueel overdraagbare aandoeningen is voor het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu en voor de Stichting soa-bestrijding zeer verontrustend. Het betekent dat er meer onveilig wordt gevreeën.

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
Natasha
Niet te stoppen!


Beoordeeld:
4
Icoon 8 geplaatst      Profiel voor Natasha   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Dit aantal is bij homo- en biseksuele mannen bijna verdrievoudigd.


Het betekent dat er meer onveilig wordt gevreeën


DIT IS ZO'N DIKKE ONZIN!!!!!
Vind je t heel gek dat dr onveilig gevreeen word? dat word dr dus helemaal niet he, want sommige soa's worden zelf overgedragen dmv op een vieze toiletbril te gaan zitten oid. en wat te denken van al die verkrachtingen, dacht je dat die mensen lekker fris waren van onderen? Niet bepaals een goed onderzoek. En ik weet niet hoor, maar als je verkouden bent, EN aan de pil bent en je hebt sex, krijg je 4 maal zo snel een soa. een soa kan je ook op lopen met andere dingen. nu ga ik t zeggen ook, wie pijpt hier tegenwoordig nog in godsnaam met een condoom??? dat bedoel ik. Fijn, heb je herpes.
Kan dr nog wel bij opt lijstje. en wat te denken van schaamluis, dat gaat ook vaak samen in combinatie met een andere soa.

(jaja wat een kennis he) nu heb ik verder nooooit in me leven n soa gehad, en dat hou ik ook echt zo want ik ben echt n fiemel wat betreft dit soort dingen.

najah, ik vind dit n lullig [Wink] onderzoekje.
kus kus natas.

--------------------
En uiteindelijk kom je elkaar allemaal weer tegen bij de IKEA...

Berichten: 464 | Plaats: Arnhem | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Op zich zijn de cijfers natuurlijk niet geruststellend, maar dat zou ook door de voorlichting kunnen zijn veroorzaakt. Mensen laten zich nu eenmaal sneller nakijken. Of het nu echt meer gevallen zijn betwijfel ik.

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
   

Snelle Reactie
Bericht:

HTML staat uit.
UBB Code™ staat uit.

Kant en klare Graemlins
   


     » Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Nieuw onderwerp  Reageer Sluit Onderwerp   Feature Onderwerp   Verplaats onderwerp   Verwijder onderwerp volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
 - Printer-versie van dit onderwerp
Spring naar:


Neem contact met ons op | Nims home

Copyright 2004 Ni-Frith Media Systems

Powered by Infopop Corporation
UBB.classic™ 6.7.0
Vertaald door NiMS