-Veritas Odium Parit, Audaces Fortuna Juvat. De waarheid maakt vijanden, maar het geluk is met de stoutmoedigen.
Gereageerd door vitamin op :
Ik meen me te herinneren dat dat latijn is?
Gereageerd door Budha op :
"Veni vidi vici"
Ik kwam, zag en overwon.
Gereageerd door NiMS op :
quote:Origineel van vitamin: Ik meen me te herinneren dat dat latijn is?
Klopt, dat is een latijnse spreuk heb jij nog een spreukje voor ons?
Ad fundum Tot de bodem Ad hoc Voor deze zaak/plotseling Ad infinitum Tot in het oneindige Ad nauseam Tot ziekmakend toe Alea iacta est De teerling (=dobbelsteen) is geworpen Ante Meridiem (AM) Voor het midden van de dag A posteriori Achteraf A priori Van te voren Carpe diem Pluk de dag Cave canem Pas op voor de hond Cogito, ergo sum Ik denk, dus ik ben Cum laude Met lof Cum sui Met de zijnen Deo volente Als God het wil/toestaat Ergo Dus Et alii (Et al.) En anderen Et cetera En dergelijke (enzovoort) Ex Africa semper aliquid novi Uit Afrika komt altijd iets nieuws Felix in columna sedet De kat zit op het zuiltje Idem Hetzelfde Idem dito (Ik zeg) hetzelfde Inter arma enim silent leges Tussen de wapens zwijgen immers de wetten In ullam rem ne properemus Wij moeten ons in geen enkele zaak haasten Lectori salutem (L.S.) Gegroet lezer Morituri te salutant Zij die gaan sterven groeten u Mutatis mutandis Veranderd wat veranderd moest worden Nota bene (N.B.) Let goed op Pecunia non olet Geld stinkt niet Post Meridiem (PM) Na het midden van de dag Post mortem Na dood Post scriptum (P.S.) Naschrift Pro Deo Voor God (gratis) Quod erat demonstrandum (Q.e.d.) Hetgeen bewezen moest worden Sine qua non Zonder dat niet (gezegd over iets onmisbaars) Tabula rasa Leeg vel/blad (opnieuw beginnen) Terra firma Vaste grond (land) Terra incognita Onbekend gebied (land) Urbi et orbi Stad en land (gebied rond Rome) Veni, vidi, vici Ik kwam, ik zag, ik overwon
[ 25.06.2003, 13:42: Bericht ge-edit door: NiMS ]
Gereageerd door LilWiz op :
cursus Latijn
Gereageerd door ThApocalypse op :
ik kan lekker latijn
Gereageerd door LilWiz op :
quote:Origineel van ThApocalypse: ik kan lekker latijn
ikke beetje grieks of wat was het: dookio (ofzoiets) en dat andere speomayo (je weet het ThApocalypse)
Gereageerd door Budha op :
quote:Origineel van NiMS: Urbi et orbi Stad en land (gebied rond Rome)
Zo wordt de Paastoespraak van de Paus ook genoemd. Hij spreekt zijn zegen uit over stad en land.