New Scientist schrijft over een online game genaamd Sodarace. In dit spel is het de bedoeling met een zelf ontwikkeld wezen zo snel mogelijk een parcours met obstakels af te leggen. Naast wezens die door mensen zijn gecreëerd spelen er ook wezens mee die door zelfontwikkelende programma's zijn geschreven. Het wetenschappelijke doel van het project is inzicht te verkrijgen in de manier waarop verschillende genetische algoritmen en verschillende AI-aanpakken zich tot elkaar verhouden. In de eerste ronde slaagde een menselijk broedsel er nog in te winnen; in de rondes hierna wonnen de artificiële varianten keer op keer.
Peter McOwen, an AI expert at the University of London who helped organise the project, says the game provides useful way of comparing different AI approaches. "If you have an AI algorithm, you want to know how good it is at a known problem" he told New Scientist. "This is a fun way to show that your algorithm is better than someone else's."
McOwen's group is using genetic algorithms to "evolve" the fastest artificial creature. This involves creating a population of algorithms that compete with one another to make the best animal. The algorithms that work best are combined to create "offspring" algorithms that also compete.