Dit is onderwerp New York - Reis / Foto verslag in forum Foto's bij Goedzo?! NiMS Forum.


Om dit onderwerp te bezoeken gebruik deze URL:
http://forum.goedzo.com/cgi-bin/ubb/ultimatebb.cgi/ubb/get_topic/f/3/t/000036.html

Gereageerd door NiMS op :
 
Jawel mensen, ik ben weer terug van een hele gave en vermoeiende reis uit New York. Ik zal proberen er een leuk reisverslagje van te maken.

Van de 400+ foto's die ik er heb gemaakt zal ik er 140 online zetten. Dit is in lagere kwaliteit, dus wil je (een) bepaalde foto('s) hebben laat het me weten, dan stuur ik je de full quality versie.

Misschien wat leuks om eerst wat dingetjes te noemen die mij opgevallen zijn:
-De meeste mensen zijn niet dik.
-Bij iedere attractie wordt je tas gecontroleerd, en moet je door metaal detectors.
-Je mag door rood lopen, zelfs als er politie naast je staat.
-Als je iets niet mag doen, dan staat er wel een bordje waar dit op staat. Staat er dus geen bordje, dan mag je het dus gewoon doen.
-Voor $21 kun je heel goed een hele week met de metro en de bus reizen.
-Soms zie je 2 starbucks tegenover elkaar staan.
-Het personeel is super aardig.
-De stad is enorm schoon. Maar niet goed onderhouden.
-Er zijn teveel overbodige beroepen, meestal staat de één te kijken of de ander zijn werk wel goed doet.

[ 04.05.2004, 11:22: Bericht ge-edit door: NiMS ]
 
Gereageerd door NiMS op :
 
Dag1 - De heenreis

Naar New York ga je nu eenmaal met het vliegtuig vanaf schiphol. Wij vlogen met onze nederlandse trots: Air France
 -

De vlucht ging gelukkig erg voorspoedig, en was vanwege de luxe uitvoering van het vliegtuig niet vervelend. Iedereen had een eigen televisie-tje in zijn / haar stoel waarin je allerlei films / cd's etc. kon beluisteren / bekijken.
Ik heb SWAT gezien, en ook een aantal comedy's.

We vertrokken om 15:30 en waren na zeven en een half uur vliegen om 16:30 in New York.

Op het vliegveld aangekomen, meteen in de rij aansluiten voor de passport controle. Iedereen die daar kwam moest een digitale foto laten maken en zijn vingerafdruk laten registreren. Wonderbaarlijk genoeg hoefden wij dit niet te doen, en konden we na 20 vragen verder lopen naar de bagage plaats.

Nadat we weer in de rij stonden om met onze bagage verder te mogen (geen idee waarom deze rij er was) mochten we na de routineuze paspoort controle onze weg vervolgen.

Wij direct in een taxi en op naar het hotel.
 
Gereageerd door NiMS op :
 
Dag 1-Het hotel

Wij aangekomen in ons hotel en daar in gechecked. Krijgen we een kamer op de 24e verdieping. Wij zijn erg tevreden met de vrij luxe kamer:
 -

Zelf de mogelijkheid voor Ontspanning is nog ingebouwd, maar met ons drukke schema ben ik er niet eens aan toe gekomen om hiervan te genieten
 -

Hoe dan ook, het uizicht vanaf ons hotel is zeker niet verkeerd hoor:
 -
 -
 
Gereageerd door NiMS op :
 
Dag 1 - Het Diner

Het begint toch al een beetje avond te worden, dus besluiten we toch iets aan onze honger magen te doen. Het is dan ook al 19:30 (wat dus 1:30 NL-tijd is, en we hebben nog niets gegeten). We lopen ons hotel uit en besluiten daar iets typisch New Yorks te gaan eten, wat we nog niet kennen in Nederland.

 -
 
Gereageerd door NiMS op :
 
Dag 2 - De voorbereiding

Na een lekkere nacht slapen is het tijd voor een goede dag New York. We zoeken onze spullen bij elkaar

 -

en gaan naar de supermarkt aan de overkant voor het ontbijt. De supermarkt daar is niet te geloven. Enorm krakkemikkig, maar een assortiment wat je niet voor mogelijk houdt. Je kan het zo gek niet verzinnen of ze hebben het wel, en dan in enorme hoeveelheden beschikbaar ook.

Hoe dan ook, wij hebben alle spulletjes voor een goed ontbijt gekocht en beginnen dus met een goede start:
 -

Als service van het hotel hoef je je ook niet te vervelen, en kun je genieten van het gratis ochtend nieuws:
 -

In de supermarkt ook nog een potje pindakaas gekocht wat er niet smakelijk uit ziet, maar wel enorm lekker is. (Op de verpakking stond ook: Als de sappen gescheiden zijn, dan moet je het gewoon weer door elkaar roeren).
 -
 -

Deze pot was dus op aan het einde van de week [Smile] .
 
Gereageerd door NiMS op :
 
Dag 2 - American Museum of Natural History

Helaas is het slecht weer dus besluiten we om iets binnen te gaan doen. Vlak bij het hotel in de buurt zit het American Museum of Natural History. Dit Museum neemt ongeveer 3! straatblokken in beslag en kun je je uren in voortbewegen.
 -

Wij zijn hier dan ook meer dan 4 uur ingebleven. Daarom een kleine selectie uit hetgeen we hebben gezien:

De binnenkomst wat ging over de ruimte:
 -

Een grote verzameling botten:
 -
 -

En uiteraarde de ontstaansgeschiedenis van New York. De overeenkomst tussen de Nederlanders en de Indianen. Het ontstaan van Nieuw Amsterdam.
 -

Erg grappig vond ik het volgende bordje:
 -

En in New York vind je zoveel van dit soort bordjes. Ik dacht dat wij in Nederland veel geregeld hadden, maar NY sloeg toch echt alles hoor.

[ 03.05.2004, 22:25: Bericht ge-edit door: NiMS ]
 
Gereageerd door NiMS op :
 
Dag 2 - Rockefeller Center

Gelukkig was het weer iets opgeknapt en besloten we met de metro eens een stukje de stad in te gaan.

We stappen uit bij één van de grootst overdekte winkelscentra:

 -
 -

We wilden niet meteen ons geld uitgeven dus besloten we toch maar eruit te gaan en eens de stad te bekijken. We lopen Rockefeller Center uit, en zien idd precies wat je van deze grote stad verwacht:

 -
 -
 -
 -

[ 04.05.2004, 14:16: Bericht ge-edit door: NiMS ]
 
Gereageerd door NiMS op :
 
Dag 2 - Times Square

Een stukje verderop zijn we op het bekendste en drukste plek van Manhattan:

 -
 -

Times Square. Wij liepen daar echt rond met grote ogen van immensiteit. Echt 2 meter lopen en weer even rondkijken. Weer 2 meter verder en weer kijken.

Na een tijdje lopen zagen we de plek waar we woensdagavond heen gingen, dus daar zal ik nog meer over vertellen:
 -
 
Gereageerd door NiMS op :
 
Dag 2 - Madame Tussaud

Op 42th street zit Madame Tussaud. Gelukkig hadden we onze New York Pass, dus konden we $25 entreegeld besparen. De beelden zijn daar echt goed nagemaakt, soms heb je niet door of ze wel of niet echt zijn, echt helemaal geweldig.

 -
 -
 -
 -
 -
 -
 -
 
Gereageerd door NiMS op :
 
 -
 -
 -
 -
 -
 -
 
Gereageerd door NiMS op :
 
Dag 3 - Staten Island

Deze nieuwe dag begint zoals altijd weer met een tochtje in:
 -

We besluiten om met de veerpont naar Staten Island te gaan.
 -
 -

Dit levert ons een goed uitzicht op de Brooklyn Bridge:
 -
 
Gereageerd door NiMS op :
 
Dag 3 - Richmond Town

Wat een wereld van verschil. Zo ben je in het Enorme drukke New York, en zo ben je 20 minuten later aan de overkant met het bootje in het rustige en best wel mooie plekje (443,728 inwoners vanaf 2000!) Staten Island.

 -
 -
 -

We gingen naar Staten Island omdat we daar het historische stadje Richmon Town wilden bezoeken. Dit bleek helaas niet echt open te zijn, maar er was toch nog enigzins activiteit:
 -
 -
 -
 -
 
Gereageerd door NiMS op :
 
Dag 3 - Op weg naar Liberty Island

Terug van Staten Island besluiten we daar weer de boot Naar Liberty Island te nemen. Dat is een paar meter lopen, en levert toch nog enkele mooie plaatjes op:

 -
 -
 -
 
Gereageerd door NiMS op :
 
Dag 3 - Het vrijheidsbeeld

En jawel hoor, het vrijheidsbeeld staat er uiteraard ook uitgebreidt op. Ik heb niet alle foto's geplaatst, maar je kan je wel voorstellen dat er toch nog een paar daarvan gelukt zijn [Smile]

 -
 -
 -
 -
 
Gereageerd door NiMS op :
 
Dag 3 - Ellis Island

Als je naar het vrijheidsbeeld gaat, dan wordt je ook met de boot afgezet op Ellis Island. Dit is de plek (ook in de film, "The Talented Mister Ripley") waar alle immegranten aankwamen, en zich moesten inschrijven om verder (of niet) Amerika in te trekken.

 -
 -

Grappig was ook de "Woord-boom" die daar stond, wat de oorsprong van bepaalde woorden aangaf:
 -

En toen gingen we weer terug (17:00) met de laatste boot van die dag naar Manhattan.

 -
 
Gereageerd door NiMS op :
 
Dag 3 - Broadway

De oorsprong van Broadway begint onderaan de haven. Ooit gesticht door de Nederlanders (toen nog Bredeweg geheten) en loopt van beneden naar boven door heel Manhattan.

 -
 -

Daar is dus ook:
 -

En trinity Church
 -
 
Gereageerd door NiMS op :
 
Dag 3 - Ground Zero

Het business destrict van New York:
 -
 -
 -

In een parkje staat een monument wat gevonden is in de puinhopen van 11 september. Het beeld stond 30 jaar in de lobbies van het WTC. Je kunt de beschadigingen nog zien.

 -

Iets doorgelopen zijn we bij "ground zero" aangekomen. Het is nu een grote bouwput waar een hek omheen staat. De sporen van de ramp die alweer 3 jaar geleden is, zijn er eigenlijk niet meer.

 -
 -
 -
 -

[ 04.05.2004, 14:19: Bericht ge-edit door: NiMS ]
 
Gereageerd door NiMS op :
 
Dag 4 - Central Park

Na een drukke dag besluiten we bij te komen in Central Park. De rust die je dan ineens ervaart (behalve op zaterdag) is gewoon raar. Het park neemt een enorme ruimte in beslag (90649 vierkante meter), dus daar loop je niet zomaar even doorheen.

 -
 -
 -
 -
 -
 -
 -

En uiteraard ook hier weer de bekende bordjes met wat je wel en niet mag doen:
 -
 
Gereageerd door NiMS op :
 
Ook valt het op hoeveel eekhoorns er wel niet rondlopen. Ze zijn eerder grijs dan rood, maar wel leuk om te zien en enorm tam.
(Ik heb er zelfs eentje aangeraakt).

 -
 -
 -


En er loopt dus 1 autoweg door CP. Als voetgangers heb je daar geen last van, want het is met bruggen afgeschermd.
 -

En uiteraard kun je de NR 1 sport daar ook beoefenen:
 -
 
Gereageerd door NiMS op :
 
Dag 3 - Central Park Dierentuin

Midden in Central Park loop je ineens tegen een dierentuin aan. Niet zo heel groot, maar daarom wel leuk om te bekijken.

 -
 -
 -
 -
 
Gereageerd door NiMS op :
 
Dag 3 - Central Park (vervolg)

En daar gingen we weer verder door het park.
 -
 -
 -
 -
 
Gereageerd door NiMS op :
 
Dag 3 - Uit het park
Vanuit het rustige park, meteen de drukte weer in.
 -
 -

En overal zie je ze:
 -

Onderweg ook nog iemand gezien die uit het raam wilde springen:
 -

Geen idee hoe dit afgelopen is.
 
Gereageerd door NiMS op :
 
Dag 3 - Intrepid

Helemaal doorgelopen totaan het water komen we de Intrepid tegen. Dit vliegdekschip uit de 2e wereld oorlog kent een lange geschiedenis, en heeft een grote historie achter de boeg:

* December 1, 1941: Intrepid's keel laid at Newport News, Virginia.
* December 7, 1941: Japanese attack Pearl Harbor.
* April 26, 1943: Launched.
* August 16, 1943: Commissioned CV-11.
* December 3, 1943: Sailed for Pearl Harbor via the Panama Canal
and San Francisco.
* January-February, 1944: Participated in the Marshall Islands
invasion.
* February 1944: Participated in raid on Truk.
* February 17, 1944: Damaged by Japanese aerial torpedo.
* September-October 1944: Participated in attacks on invasion of
the Palaus.
* Strikes against the Philippines, Formosa, and Okinawa.
* Operated out of Utilic fleet anchorage in the Carolinas as unit
of Task Force 38.
* October 24, 25, 26, 1944: Participated in Battle of Leyte Gulf.
Helped sink the super-battleship Musashi.
* October 30, 1944: Hit by kamikaze--slight damage.
* November 25, 1944: Hit by two kamikazes--heavily damaged.
* March 1945: Strikes against Tokyo and Okinawa. Near miss by a
Japanese heavy bomber kamikaze.
* April 6, 1945: Helped sink the Japanese super-battleship Yamato.
* April 16, 1945: Damaged during invasion by kamikaze attack off
Okinawa.
* August 1945: Reported back to the Fast Carrier Force.
War ended.
* August-December 1945: Policed the coasts of China and Korea,
aiding in repatriation of Allied POW.
* December 1945: Arrived back in the United States after Japan
occupation duty.
* 1946: Put in reserve at San Francisco.
* October 1954: Completed modernization at the same yard at
which she was built.
* 1955-1962: Operated in the Mediterranean with the Sixth Fleet.
* 1956: Refitted at the Brooklyn Navy Yard. Angled deck added.
* May 24, 1962: Served as Recovery Ship for Mercury VII space
capsule (astronaut Scott Carpenter) .
* March 23, 1965: Acts as Recovery Ship for Gemini III space
capsule (astronauts Gus Grissom and John Young).
* May 1966-1968: Served with the Pacific Fleet off Vietnam in
three combat cruises.
* 1974: Decommissioned at Quonset Point R.I. Towed to
Philadelphia for bicentennial celebration.
* July 1982: Opens as the Intrepid Sea-Air-Space Museum in New
York City.

 -
 -
 -
 -
 -
 
Gereageerd door NiMS op :
 
 -
 -
 -
 -
 -
 -
 
Gereageerd door NiMS op :
 
Dag 3 - De Lion King

 -

Op weg naar de Lion King. Dit is echt een supergave Musical. Enorme gave kostuums waarin sommige mensen een pop voor zich hebben waarvan je niet eens doorhebt dat het een pop is. Als je de kans krijgt dan raadt ik je aan deze echt te bezoeken in Nederland. Ik weet zeker dat je het echt heel gaaf zal vinden!
 
Gereageerd door NiMS op :
 
Dag 4 - China Town

Op weg naar China Town en Little Italie. Tot onze verbazing was er geen Little Italie meer, dus alleen maar foto's van China Town. Wel apart hoe je dan ineens in een andere wereld weer terecht komt.

 -
 -
 -
 -
 
Gereageerd door NiMS op :
 
Dag 4 - Brooklyn Bridge

Het is een stukje lopen, maar we zijn wel de hele brooklyn bridge op en weer afgelopen.
 -


Daarna met de metro naar een andere pier, waar wat straat vermaak voor wat afleiding zorgde.
 -
 -
 
Gereageerd door NiMS op :
 
Dag 4 - Yankee's

De nr. 1 sport in Amerika: Baseball. Wij wilden ook wel eens een wedstrijd van de Yankee's meemaken.

Ik heb nog nooit zo'n saai spelletje meegemaakt zeg. Bijna niemand sloeg de bal raak, en als hij dan per ongeluk raak was, dan ging hij meestal het publiek in. De echte sport was dan ook wie de bal kon vangen. Toevallig ging er een bal vlak langs mijn hand en werd hij gevangen door de man achter mij. Nou die man was de held van de avond hoor. Er kwamen tig mensen naar hem toe om hem te feliciteren met de vangst van de bal.

 -
 -
 -
 -
 -
 
Gereageerd door NiMS op :
 
Dag 4 - De afsluiting

Zoals gewoonlijk gingen wij aan het einde van de dag onze foto's op de laptop bekijken:

 -
 
Gereageerd door NiMS op :
 
Dag 5 - Het Empire State Building

Het Empire State Building moesten wij ook beklimmen. Er stond nu wel een lange rij:
 -

Maar gelukkig ging dat best snel, en was het wachten meer dan waard:
 -
 -
 -
 -
 -

Als je goed kijkt zie je hier goed hoo groot Central Park wel niet is. Het groene vlak achter de gebouwen is het.
 -
 
Gereageerd door NiMS op :
 
Dag 5 - VN

Nog wat leuke plaatjes:
 -
 -

Voordat we naar het VN veiligheids gebouw gingen. Wel leuk om eens van binnen te zien:
 -
 
Gereageerd door NiMS op :
 
Dag 5 - De avondboot

Het is erg leuk om de avondboot te nemen om dan de skyline te zien. Helaas kan mijn fototoestel niet zo goed in het donker en op een bewegende boot foto's maken. Er zijn er dus maar een paar gelukt.
 -
 -

Wel heb ik nog geprobeerd om het oranje Empire State buildingen erop te krijgen, en dat is na vele pogingen nog een beetje gelukt.
 -
 
Gereageerd door NiMS op :
 
Dag 6 - Shoppen en naar huis

De laatste dag hebben we besteed om maar eens goed te gaan shoppen. Over 5th avenue en 42th street hebben wij aardig wat miles gelopen. Daarna lekker uitrusten in Central Park. Om een aantal uur later te vertrekken naar het vliegveld. En waar deze gave vakantie toch tot een einde is gekomen.
 -
 
Gereageerd door kuin op :
 
echt zwaar vette foto's [Big Grin]

ik ga zeker ook nog is naar new york!
 
Gereageerd door LilWiz op :
 
Zeer leuke foto's NiMS...vooral die wassen beelden zeer mooi allemaal en natuurlijk de gebouwen, zeer mooi allemaal. Mis alleen de Bronx [Wink]

[ 04.05.2004, 14:10: Bericht ge-edit door: LilWiz ]
 
Gereageerd door NiMS op :
 
quote:
Origineel van LilWiz:
Zeer leuke foto's NiMS...vooral die wassen beelden zeer mooi allemaal en natuurlijk de gebouwen, zeer mooi allemaal. Mis alleen de Bronx [Wink]

Het yankee stadion staat in de bronx. Dus dat zie je dus wel. Alleen is in de bronx niet zoveel te doen, dus dat staat er niet op nee.
 
Gereageerd door Budha op :
 
quote:
Origineel van NiMS:
Dag 5 - Het Empire State Building
 -

Ik kan me vergissen, maar volgens mij zie ik het Empire State Building op deze foto [Confused]

Of is die toren met de bogen bovenaan een ander gebouw? Da's toch waar King Kong op klom?

[ 04.05.2004, 22:18: Bericht ge-edit door: Budha ]
 
Gereageerd door NiMS op :
 
Het gebouw met die bogen is het Chrysler building. Niet het empire state building. Op deze foto zou het empire statebuilding aan de linkerkant moeten staan.
 
Gereageerd door Budha op :
 
Grappig, heb ik toch altijd dat gebouw voor het ESB gehouden [Smile]
 
Gereageerd door misterm op :
 
mooie foto's maar dat had ik al gezegd
 


Copyright 2004 Ni-Frith Media Systems

Powered by Infopop Corporation
UBB.classic™ 6.7.0
Vertaald door NiMS