Dit is onderwerp Studie: videogames geschikt als alternatieve fobietherapie in forum Wetenschap bij Goedzo?! NiMS Forum.


Om dit onderwerp te bezoeken gebruik deze URL:
http://forum.goedzo.com/cgi-bin/ubb/ultimatebb.cgi/ubb/get_topic/f/36/t/000144.html

Gereageerd door LilWiz op :
 
Na vele negatieve berichten over de invloed van computerspellen op mensen, laat Reuters nu weten dat er weer een nieuwe kijk op het fenomeen is gekomen. Een paar jaar geleden vertelde een aantal psychologen al dat met name virtual reality fobieën zou kunnen verhelpen; nu heeft een studie uitgewezen dat dit effect er inderdaad is, bij videogames in het algemeen. Het principe bouwt voort op de 'exposure therapy', waarbij een patiënt van zijn angst af wordt geholpen door er juist mee geconfronteerd te worden. Bij het spelen van games ontstaat er middelmatig niveau van angst voor hetgeen op het scherm te zien is, wat precies de goede hoeveelheid is voor een succesvolle therapie:

People with phobias are often treated with exposure therapy, where they gradually spend more and more time in settings that scare them in an effort to reduce the fear response and get them to relax and get over their fright. The researchers used the game "Half-Life" to create a spider-laden environment for arachnophobic people, and "Unreal Tournament" to simulate heights for acrophobics and tight spaces for claustrophobics.

A group of 13 people with phobias and 13 non-phobic people were tested using the games, a low-end PC and the head-mounted display. They were run through the simulations and then tested on a series of scales to measure their response. "The results demonstrate that despite their low cost and flexibility, (PC simulators) can be phobogenic," the researchers said. "Moreover, virtual environments derived from games can produce the mid-range levels of anxiety that are most useful in therapy."
 
Gereageerd door LilWiz op :
 
Het spelen van games kan een prima hulpmiddel zijn om van diverse fobieën af te komen, zoals hoogtevrees, pleinvrees of angst voor spinnen.

Dit blijkt althans uit nieuw Canadees onderzoek. Met aangepaste games kunnen de angsten van mensen prima behandeld worden, aldus de onderzoekers. Door mensen in een spelomgeving te zetten met behulp van een virtual reality-helm kan er een reeks van angstreacties opgewekt worden bij de patiënt.

De onderzoekers gebruikten onder meer Half-Life om een omgeving te creëren vol spinnen om mensen met angst voor spinnen te behandelen. Benauwde levels en omgevingen met veel hoogtes, gemaakt met de Unreal Tournament-engine, werden ingezet bij mensen met claustrofobie en hoogtevrees.

Het gebruik van virtuele omgevingen kent veel voordelen, zo stellen de wetenschappers. De techniek kost weinig en kan makkelijk worden aangepast. Het angstniveau zou bovendien optimaal kunnen worden vastgesteld voor de behandeling van de patiënten.
 


Copyright 2004 Ni-Frith Media Systems

Powered by Infopop Corporation
UBB.classic™ 6.7.0
Vertaald door NiMS