Dit is onderwerp SIDN waarschuwt voor spookfacturen in forum Internet bij Goedzo?! NiMS Forum.


Om dit onderwerp te bezoeken gebruik deze URL:
http://forum.goedzo.com/cgi-bin/ubb/ultimatebb.cgi/ubb/get_topic/f/33/t/000279.html

Gereageerd door NiMS op :
 
De Stichting Internet Domeinregistratie Nederland waarschuwt voor een Gronings bedrijfje dat spookfacturen verstuurt aan domeinnaamhouders.

ID Registratie uit Groningen stuurt mensen met een domeinnaam een brief waarin staat dat zij twintig euro moeten betalen om te voorkomen dat zij hun domein verliezen.

"Dit is een ernstige zaak", aldus Ben Geerlings van de SIDN. "Dergelijke vormen van oplichting kunnen niet worden getolereerd. Juridisch gezien kunnen wij helaas geen actie ondernemen, omdat dit bedrijf niet bij ons is aangesloten."

Geerlings benadrukt dat de SIDN, dat het .nl-register beheert, nimmer rekeningen stuurt. "Dat verloopt altijd via de hostingbedrijven, de zogenoemde deelnemers. Als mensen een factuur krijgen van iemand anders dan hun hostingbedrijf, kunnen ze deze eigenlijk gewoon verscheuren."

Klagen
"Mensen kunnen klagen bij de Kamer van Koophandel in Groningen. Dat moedigen wij enorm aan, omdat dergelijke oplichters door ons moeilijk zijn aan te pakken", aldus Geerlings.

"We hebben binnen twee weken tijd enkele tientallen klachten uit heel Nederland ontvangen", zegt Bert-Jan Hakvoort van de KvK Groningen. "We werken nu nauw samen met het Fraudemeldpunt, de opvolger van de Stichting Eerlijk Zaken Doen, om alle klachten te bundelen. Wij willen dergelijke praktijken uitbannen en zullen dan ook proberen deze zaak voor de rechter te krijgen."

ID Registratie is niet het eerste bedrijf dat spookfacturen stuurt in de hoop dat onoplettende bedrijven deze gewoon betalen. Onder meer Internet Domeinregistratie Controle Nederland (IDCN) en Internet Registratie Dienst (IRD) gingen het Groningse bedrijf al voor.

De SIDN zal binnen afzienbare tijd een waarschuwing op zijn site plaatsen. Ook zal de organisatie zijn deelnemers een bericht sturen waarin zij op de hoogte worden gebracht van de situatie.

"In deze brief zullen we hen wat tips geven over hoe zij hier mee kunnen omgaan. Daarnaast zoeken we toenadering tot andere clubs om samen actie te kunnen ondernemen. Hierbij denken we aan de Reclame Codecommissie, de Consumentenbond en misschien een consumentenprogramma als Radar."

Jasper Daams, de man achter het Groningse bedrijf, is niet bereikbaar voor commentaar.
 


Copyright 2004 Ni-Frith Media Systems

Powered by Infopop Corporation
UBB.classic™ 6.7.0
Vertaald door NiMS