Dit is onderwerp Dsl-aanbieders buitelen over elkaar heen met lagere prijzen voor meer bandbreedte. in forum Internet bij Goedzo?! NiMS Forum.


Om dit onderwerp te bezoeken gebruik deze URL:
http://forum.goedzo.com/cgi-bin/ubb/ultimatebb.cgi/ubb/get_topic/f/33/t/000218.html

Gereageerd door NiMS op :
 
Ook Bbned, dat zich tot nu toe beperkte tot het hoge marktsegment, komt in beweging.

“De gekte is terug in de telecommarkt”, zegt Hans Rietkerk, algemeen directeur van dsl-aanbieder Bbned. “Kijk maar naar de beurskoers van de Duitse dsl-aanbieder Qsl, die vervijfvoudigd is sinds hun melding dat het aantal dsl-aansluitingen snel groeit.” De recente prijzenoorlog rond breedbandverbindingen met internet, ingezet door de kabelbedrijven vorig jaar en nu overgenomen door dsl-aanbieders, geeft de dsl-markt volgens hem meer sjeu, maar zijn niet op inhoud gebaseerd. “De recente stuntprijzen van dsl-verbindingen zijn allemaal gebaseerd op beperkte datalimieten. Zodra bedrijven en mensen zien wat ze echt krijgen zal het realisme terugkeren in de markt”, meent hij.

Ook Bbned heeft sinds kort een budgetproduct in de aanbieding. “De tijd is rijp om onze positie in de Nederlandse markt te heroverwegen”, aldus Rietkerk. Bbned profiteert ook van de Opta-bepaling dat KPN zijn prijzen voor ‘linesharing’ van telefoonlijnen met drie euro verlaagt tot 2,25 euro. “Een budget-product wordt daarmee ook voor ons interessant.” Solcon is de eerste afnemer die een dsl-aansluiting van Bbned onder de twintig euro aanbiedt. Deze verlaging is ook voor andere aanbieders de directe aanleiding geweest om de prijzen voor hun budget dsl-producten te verlagen. De tijd dringt. De komende anderhalf jaar verdubbelt het aantal dsl-aansluitingen in Nederland nog met één miljoen. Een substantieel deel van deze nieuwkomers zal voor een budget-aansluiting kiezen. Na deze periode valt de marktgroei terug en zullen aanbieders hun positie alleen met landjepik kunnen verbeteren.
Lange tijd heeft Bbned zich juist meer op kwalitatief hoge verbindingen geconcentreerd, waarop een betere marge is te halen. Zelfs KPN-dochter Xs4all neemt Bbneds zwaarste variant af om verbindingen tussen de 2 en 8 Mbps aan te kunnen bieden. “Bbned blijft zich onderscheiden”, stelt Rietkerk. Hij noemt het aanbieden van verschillende kwaliteitsniveaus op een aantal kanalen (pvc’s) in dsl-verbindingen als voorbeeld waarmee het bedrijf zich onderscheidt van concurrenten. Deze kunnen allemaal een aparte bestemming krijgen. Dit stelt organisaties in staat om real time pvc’s op te zetten voor spraak en videovergaderen, waarbij vertragingen en dataverlies niet wenselijk zijn, naast een kanaal voor gewone internettoegang met een minder hoog kwaliteitsniveau.
Maar ook Bbned schuwt de publiciteit niet. Om zijn marktaandeel veilig te stellen verdubbelde het bedrijf twee weken terug de bandbreedtes op zijn dsl-aansluitingen kosteloos. Lang niet alle aan zijn netwerk verbonden internetbedrijven namen Bbned deze snelle marktbeweging in dank af. Zij zagen zich gedwongen deze verhoging door te geven aan hun klanten, terwijl zij juist op meer kosten gejaagd worden. Aan Bbned gelieerde internetbedrijven hebben hun eigen facturerings- en voorzieningensysteem gekoppeld aan het leveringssysteem van Bbned. Grote veranderingen moeten zij in hun eigen systemen verwerken. Daarnaast zijn zij meer geld kwijt, omdat zij door de verhoging van de capaciteit van dsl-verbindingen hun verbinding met internet moeten opwaarderen.
Bbned zegt inmiddels in stabiel vaarwater terecht gekomen te zijn. Eind dit jaar verwacht het tachtigduizend dsl-aansluitingen geleverd te hebben en een omzet van 42 miljoen euro te draaien. “Na drie jaar bereiken we een positieve kasstroom, een vrij uniek gegeven in de telecomsector.” Het moederconcern Telecom Italia heeft in totaal 92 miljoen euro in Bbned gestoken. In juli kocht het Italiaanse telefoonbedrijf de Hamburgse dsl-aanbieder Hansenet aan voor 250 miljoen euro. Tot dan toe was deze speler in handen van Telecom Italia’s grootste dsl-concurrent op de Italiaanse thuismarkt E.biscom.
Telecom Italia is de komende twee jaar van plan vijfhonderd tot zeshonderd miljoen euro te steken in het uitbreiden van zijn dsl-activiteiten in Europa.
 


Copyright 2004 Ni-Frith Media Systems

Powered by Infopop Corporation
UBB.classic™ 6.7.0
Vertaald door NiMS