Dit is onderwerp Inbelinternet veel te duur in forum Internet bij Goedzo?! NiMS Forum.


Om dit onderwerp te bezoeken gebruik deze URL:
http://forum.goedzo.com/cgi-bin/ubb/ultimatebb.cgi/ubb/get_topic/f/33/t/000156.html

Gereageerd door NiMS op :
 
Internettoegang met inbellen is veel te duur in Nederland. De overgang naar 067-nummers deed Nederlandse consumenten in 2002 de das om, zo blijkt uit een rapportage van Economische Zaken. Toezichthouder Opta doet er niets aan.

"De tarieven in andere landen waren al laag of zijn sterker gedaald dan in Nederland sinds 2000. Dit geldt voor verschillende gebruikersprofielen (20 en 40 uur gebruik), zowel in dal- als piekuren."

Dit bericht EZ, op grond van een brief van minister Brinkhorst (pdf) aan de Tweede Kamer, met het 84 pagina's tellende rapport (pdf). Dat is gemaakt op basis van onderzoek van
TNO-STB.

Uit het rapport blijkt het volgende:

Internettarieven bij 40 uur gebruik waren in de piekuren in Nederland circa 55 euro, in daluren 44 euro. Nederland was daarmee in 2002 veruit de duurste, zelfs meer dan de helft duurder in vergelijking tot Frankrijk. Dit land staat bekend om hoge telefonietarieven, maar voor inbelinternet blijkt het tegendeel: Nederland is duurder, ook veel duurder dan Engeland, duurder dan Duitsland, en iets duurder dan Zweden. Ook de Zweden bleven achter, want die waren vroeger goedkoop met internettoegang.

Internettarieven bij 20 uur gebruik waren in de piekuren in Nederland 30 euro, in daluren ook. In Nederland was de daling gering, waardoor internetten voor die 20 uur goedkoper werd in Duitsland, Frankrijk, Zweden en Engeland.

In Nederland is inbellen nu het duurst. De Opta heeft deze markt vrijgegeven. Iedere provider heeft eigen inbelnummers. De transparantie in tarieven wordt onvoldoende benut, en als mensen eenmaal vastzitten aan hun provider-gebonden e-mail adres stappen ze niet zomaar over.

Op de markt voor breedband internettoegang deelde KPN (met ADSL) eind 2002 de koppositie met UPC (kabel). Het aantal ADSL-aansluitingen groeide in 2002 beduidend sterker dan het aantal internetaansluitingen via de kabel.

In breedband internet had UPC eind 2002 een marktaandeel van 28 procent, de providers van KPN 22 procent. In breedband had KPN met de eigen provider Planet, Het Net en Xs4all 22 procent van de breedbandmarkt, inclusief ADSL van andere providers 28 procent, net zo veel als marktleider UPC/Chello.

De marktaandelen eind 2002 in breedband:

# UPC/chello 28 procent
# @Home kabel 18 procent
# Planet Internet 15 procent
# Wanadoo Cable (Casema) 12 procent
# Xs4all 6 procent
# Wanadoo ADSL 2 procent
# Het Net 1 procent
# Overige kabel 15 procent
# Overige ADSL 3 procent

In inbelinternet kwam KPN met haar providers Planet, Xs4all en Het Net tot 33 procent.

Aandelen in inbelinternet:

# Planet internet 16 procent
# Het Net 16 procent
# Zonnet 11 procent
# Wanadoo 8 procent
# Tiscali 7 procent
# 12Move 7 procent (ook via Tiscali)
# Freeler 6 procent
# Overig: 29 procent
 


Copyright 2004 Ni-Frith Media Systems

Powered by Infopop Corporation
UBB.classic™ 6.7.0
Vertaald door NiMS