Dit is onderwerp Betalen voor webkopij niet meer taboe in forum Internet bij Goedzo?! NiMS Forum.


Om dit onderwerp te bezoeken gebruik deze URL:
http://forum.goedzo.com/cgi-bin/ubb/ultimatebb.cgi/ubb/get_topic/f/33/t/000116.html

Gereageerd door NiMS op :
 
Consumenten beseffen zich, in groeiende mate, dat niet alles op internet gratis is en er betaald moet worden. Inkomsten uit webabonnemten vervijfvoudigen de komende jaren.

Marktonderzoeker GartnerG2 werpt een blik in de glazen bol en stelt vast dat tot 2007 de omzet uit webabonnementen met 578 procent ten opzichte van de huidige omzet zal groeien tot 3,5 miljard dollar. Voor 2003 berekent de onderzoeker de inkomsten uit betaaldiensten op 517 miljoen dollar, schrijft MSNBC. Het Gartner-onderzoek keek niet naar abonnementen op webporno en webgokken.

Gartner ziet een een-op-een relatie tussen het groeiend aantal DSL- en kabel-abonnementen en de bereidheid bij consumenten te betalen voor webkopij. In 2001 gaf 52 procent van de internetters aan absoluut niet te willen betalen voor webkopij. Eind 2002 was dat percentage gedaald tot 45.

Een vergelijkbaar onderzoek van Pew Internet gaf eerder dit jaar al aan dat internetters langer online zijn. Dat komt door het toegenomen aantal breedbandinternetters. Ook uit dat onderzoek bleek dat breedbanders vaker bereid zijn te betalen voor webkopij. Iets meer dan 31 procent van de Amerikanen heeft een DSL- of kabelaansluitingen, 50 procent meer dan vorig jaar.

De populariteit van Apples iTunes downloaddienst is wellicht tekenend voor de bereidheid te betalen voor content op internet. Bij iTunes kunnen internetters liedjes downloaden voor 99 dollarcent. De dienst wordt in de loop van dit jaar ook beschikbaar voor Windows-gebruikers en internetters buiten Amerika.

De 3,5 miljard dollar betaalde webkopij, die Gartner voorziet over 4 jaar, staat nog in geen verhouding tot de uitgaven aan kabeltelevisie en abonnementen op tijdschriften. Amerikanen besteedden in 2002 34 miljard dollar aan kabeltelevisie en
6,9 miljard dollar aan tijdschriftabonnementen in 2001.
 


Copyright 2004 Ni-Frith Media Systems

Powered by Infopop Corporation
UBB.classic™ 6.7.0
Vertaald door NiMS