Dit is onderwerp Wegpiraten of veilige rijders? in forum Nieuws bij Goedzo?! NiMS Forum.


Om dit onderwerp te bezoeken gebruik deze URL:
http://forum.goedzo.com/cgi-bin/ubb/ultimatebb.cgi/ubb/get_topic/f/21/t/000632.html

Gereageerd door Maria op :
 
Vandaag laatste kans voor radarverklikker in auto.

D-Day voor de radardetector. Vandaag buigt de Haagse rechtbank zich in kort geding over de rechtsgeldigheid van het door de ministers van Justitie en Verkeer per 1 januari afgekondigde verbod op de apparaten die inmiddels in bezit zijn van 500.000 Nederlandse automobilisten.

Al acht jaar duurt de juridische strijd tussen leveranciers en landelijk verkeersofficier Koos Spee, die af wil van de detector, omdat deze een vrijbrief zou zijn voor roekeloos racende weggebruikers die bekeuringen ontlopen, omdat hun Quintezz of Belltronic begint te piepen vlak voor een flitspaal of mobiele radarcontrole. Advocaat Wim Anker, die met collega Bart van Meer de bedrijven Wexler en Target bijstaat, spreekt van een laatste middel in zijn verdedigingsstrategie.

Gedrag.
„Ons sterkste argument is een rapportage van de aan de Universiteit van Groningen verbonden hoogleraar verkeerspsychologie Rothengatter”, aldus de bekende Leeuwarder strafpleiter. „Daaruit blijkt dat hier nooit serieus is gekeken naar het gedrag van detectorbezitters. De ministeries spreken van wegpiraten, maar uit gedegen onderzoek in Amerika, Canada, Australië en Engeland blijkt dat eigenaren juist minder vaak brokken maken. Maar ja, het kost vier jaar om dat uit te vogelen en daar had Den Haag geen tijd voor.”

Het is Anker een doorn in het oog dat het aanstaande verbod in een algemene maatregel van bestuur is opgenomen door middel van wijziging van het voertuigreglement: „Door zo te handelen, hoeft de wet niet worden aangepast en staat de Tweede Kamer dus buitenspel. En ik had de afgelopen tijd juist met tal van Kamerleden flink onderhandeld. De Raad van State heeft in een advies gehakt gemaakt van de plannen, maar ook het hoogste adviescollege wordt nu genegeerd.”

Paul Hubers, als directeur van Wexler BV ´s lands grootste leverancier met de raamplakker Quintezz, spreekt van volstrekte willekeur. „Op radio 538 worden automobilisten voortdurend voor controles gewaarschuwd door middel van het display in de radio.

Daar wordt niet tegen opgetreden, wij zijn de gebeten hond.”

Jan Rijks van Target Automotive, leverancier van de Belltronic: „Alles is voorbarig, de argumenten van verkeersveiligheid worden door Den Haag bewust verkeerd geďnterpreteerd.”

Speeltje kwijt
Woordvoerders van justitie en politie zien de afloop van het geding met vertrouwen tegemoet en waarschuwen overtreders dat zij per 1 januari € 250 moeten neertellen en hun speeltje kwijt zijn.

Fabrikanten: ´Wij zijn de gebeten hond´

Tom de Wilde, directeur van het in Hillegom gevestigde Stinger, dat Nederlands meest geavanceerde radardetectors ontwikkeld heeft, meent dat het verbod om nog een reden mank gaat: „Het verdrag van Rome voorziet in het recht op vrije ontvangst van informatie. Maar de minister stelt dat politieradar geen data bevat en daar dus niet onder valt. Gemakshalve vergeet ze richtlijn 1999/5/EC van de Europese Commissie. Ook alleen de ontvangst van signalen is communicatie, dus is een verbod strijdig met Brusselse wetgeving. Stinger is geen partij in deze zaak. Wij komen eerdaags met een hightech product dat de radardetector overbodig maakt.”
 


Copyright 2004 Ni-Frith Media Systems

Powered by Infopop Corporation
UBB.classic™ 6.7.0
Vertaald door NiMS