Dit is onderwerp KPN woedend om Opta-actie in forum Nieuws bij Goedzo?! NiMS Forum.


Om dit onderwerp te bezoeken gebruik deze URL:
http://forum.goedzo.com/cgi-bin/ubb/ultimatebb.cgi/ubb/get_topic/f/21/t/000153.html

Gereageerd door NiMS op :
 
De promotie van telecomwaakhond Opta in dagbladen vandaag van een nieuwe maatregel voor concurrentie in lokaal bellen is bij KPN geheel in het verkeerde keelgat geschoten. KPN overweegt actie te ondernemen tegen Opta die haar boekje te buiten zou zijn gegaan.

Vandaag adverteert Opta in zes landelijke dagbladen paginaoverheersend met de kop 'Wat vandaag kan veranderen in uw telefoonkosten'. Deze voorlichting wijst mensen op de keus die ze voortaan hebben om ook met lokaal bellen direct een carrier select-concurrent van KPN te nemen.

Opta heeft ook een 'tijdelijke website' ingericht, Optanieuws.nl is nadere informatie te vinden, en gaat Opta over tot het publiceren van tarieven voor lokaal en interlokaal bellen, en ook voor bellen van vast naar mobiel.

De actie is duidelijk ingegeven door het gebrekkige succes van concurrentie in telefonie tot nu toe. Relatief weinig bellers laten KPN vallen, wat Opta al enkele malen tot de verzuchting heeft gebracht dat zij haar best wel doet maar dat het effect nog gering is.

'Het maken van de goede keuze kan de consument - afhankelijk van zijn / haar belgedrag - per jaar een besparing tussen 50 en 100 euro opleveren op de totale telefoonkosten', laat Opta nu zelfs weten. De term 'goede keuze' impliceert dat Opta meent dat klanten van KPN naar de concurrentie moet gaan om te besparen.

KPN reageert op een manier die het laatst bekend was van Wim Dik die eens ongemeen fel uithaalde naar de Opta vanwege een prijsmaatregel. KPN stelt:

'Het persbericht van de Opta met als bovenkop 'keus maken kan 50 - 100 euro opleveren' doet veronderstellen dat de Opta de concurrentieslag met de Consumentenbond is aangegaan.

Wij zijn nogal verontwaardigd over de wijze waarop de Opta bericht. Naar onze mening is het publiceren van tarieven niet de taak van de Opta. De Opta is enkel belast met het toezicht op de telecommunicatiemarkt.

Het is aan de marktpartijen, waaronder KPN om (nieuwe) diensten met bijbehorende tarieven aan klanten te melden. In een concurrerende markt is het een normaal verschijnsel dat de diverse aanbieders strijden om de gunst van de klant door te adverteren over diensten en tarieven.

Daarnaast zijn er diverse internetsites waar tarieven met elkaar vergeleken worden en vervult ook de Consumentenbond deze rol.

Is hier geen sprake van onrechtmatige besteding van overheidsgelden? Wij onderzoeken nog of we actie zullen ondernemen.'
 


Copyright 2004 Ni-Frith Media Systems

Powered by Infopop Corporation
UBB.classic™ 6.7.0
Vertaald door NiMS