Dit is onderwerp MSN passeert Startpagina in forum Nieuws bij Goedzo?! NiMS Forum.


Om dit onderwerp te bezoeken gebruik deze URL:
http://forum.goedzo.com/cgi-bin/ubb/ultimatebb.cgi/ubb/get_topic/f/21/t/000070.html

Gereageerd door NiMS op :
 
MSN van Microsoft passeert Startpagina van Sanoma als site met het grootste bereik onder Nederlandse internetters. Dat heeft Multiscope vastgesteld.

'Sinds mei 2002 is MSN de nummer 1 als we kijken op 'hoofd domeinniveau', dus hierbij worden eventuele subdomains zoals Hotmail niet meegeteld. MSN groeide vloeiend van een bereik van 29 procent in november 2000 tot 51 procent in juni 2002', zegt directeur John Kivit van Multiscope in Den Bosch.

Daarentegen heeft Startpagina de groei niet volhouden, aldus Kivit: Startpagina was de absolute nummer 1 site in Nederland sinds november 2000, toen ze definitief de koppositie overnam van Ilse. Het bereik van Startpagina bereikte een hoogtepunt van 53 procent in september 2001, maar zakte sindsdien, naar 48 procent in juni 2002. Op dit niveau lijkt ze zich nu ook te stabiliseren.'

Multiscope meet met Visiscan , waarin vrijwilligers laten vastleggen welke sites ze bezoeken. Niet de omvang van hun bezoek telt, zodra ze 1 keer een site bezoeken, telt dat mee voor het bereik: dus in juni kreeg 53 procent van de Visiscan-deelnemers tenminste 1 keer een MSN-pagina op het scherm, en 48 procent Startpagina.

Als je een foutieve URL intikt, kom je op een MSN zoekpagina, filteren jullie dat eruit? Kivit: 'Ja, dat filteren we eruit sinds MSN dit toepast. Anders lag het bereik natuurlijk veel hoger.'

Echter, Multiscope heeft ook een aanvullende meting van het bereik ingevoerd door URL's van dezelfde groep van sites samen te voegen. Ook sites met exact dezelfde content maar met een ander hoofddomein tellen dan mee (voorbeeld: www.visiscan.nl en www.multiscope.nl wordt multiscope.nl). Van het opnieuw gedefinieerde hoofddomein worden de dubbeltellingen eruit gefilterd.

Kivit: 'Sinds we ook deze ranglijst samenstellen wordt deze gedomineerd door de Startpagina dochters onder Pagina.nl, met een bereik van ongeveer 60 procent. Maar vanaf het eerste kwartaal van 2002 is het stuivertje wisselen tussen de groepen van MSN en Pagina.nl. In juni was ook hier MSN marktleider met een bereik van 60 procent. De Startpagina-dochters volgen op korte afstand met 59 procent.'

Kivit weet dat MSN heeft zijn leiderschap mede te danken aan het inzetten van de marketing via Hotmail en Messenger: 'Een voorbeeld hiervan is dat standaard een popup van MSN geopend wordt op het moment dat een Hotmail gebruiker ingelogd is.'

Een goede derde in het bereik op internet in Nederland is Google. Kivit: 'Sinds begin dit jaar meten we Google.nl en Google.com apart. Het bereik van Google.com lag hiervoor op ruim 30 procent, en dat zakte naar 25 procent. In een paar maanden tijd is Google.nl gegroeid naar 34 procent bereik en is daarmee op gelijke hoogte gekomen met Ilse, samen hebben Google.nl en Google.com minder dan 40 procent. De komende maanden moeten leren of het Google lukt om ook door te stoten naar een bereik van tegen de 50 procent.'
 


Copyright 2004 Ni-Frith Media Systems

Powered by Infopop Corporation
UBB.classic™ 6.7.0
Vertaald door NiMS