Dit is onderwerp The Matrix, reloaded. in forum Films bij Goedzo?! NiMS Forum.


Om dit onderwerp te bezoeken gebruik deze URL:
http://forum.goedzo.com/cgi-bin/ubb/ultimatebb.cgi/ubb/get_topic/f/18/t/000027.html

Gereageerd door NiMS op :
 
Vanavond is het zover! We gaan de nieuwe Matrix met z'n 15-en kijken in Rembrandt (Utrecht). Ik hoop niet dat hij tegenvalt, maar mijn verw8ing is denk ik te hoog.
 
Gereageerd door NiMS op :
 
Heineken sponsort The Matrix-films

Heineken is een van de relatief weinig bedrijven die zich mag associeren met de speelfilm The Matrix Reloaded, die morgen wereldwijd in premiere gaat. Hoe uitgekiend de marketingtrucjes van Warner zijn, blijkt uit Yahoo's
internetpopulariteitsmeter.
Morgen gaat de speelfilm The Matrix Reloaded, het tweede deel van de trilogie, wereldwijd in premiere. The Matrix wordt echter niet als film gepromoot, maar als mediaconcept. Behalve de film verschijnt morgen ook een computer- en consolespel zich parallel aan de film afspeelt. Tevens verschijnt er een tekenfilmvariant van The Matrix (anime) op DVD en ontwikkelt Ubisoft een online Matrix-spel.

De makers van de film Warner Bros en Village Roadshow zijn selectief in het aanboren van inkomstenbronnen met de film. Waar voor Harry Potter-films zo veel mogelijk licenties voor merchandising werden verkocht, proberen de filmbedrijven een vorm van exclusiviteit aan te houden, schrijft
Wall Street Journal (betaalde toegang). Zo mogen Heineken en Samsung zich in advertenties wel associeren met The Matrix, maar winkelketens en fast food-restaurants niet.

Afgelopen weken besloten de producenten van de film om nog een aantal tv-reclames voor The Matrix af te zeggen. Uit metingen bleek dat de bekendheid van de te lanceren film op het juiste niveau was. Meer marketing was voorlopig niet nodig.

Hoe uitgekiend de marketingtactieken van de filmmakers zijn, blijkt op Yahoo's Buzz-index, een populariteitsmeter die veelvuldig wordt gebruikt door de filmindustrie. De Buzz-index laat zien dat The Matrix sinds precies deze week de nummer 1- en nummer 2-positie heeft. Internetters zoeken sinds deze week het meest naar informatie over deel 1 en 2 van de Matrix-films.

Deel 2 en deel 3 van de speelfilm, die in het najaar verschijnt, kostten gezamelijk 350 miljoen dollar om te maken. Inclusief marketingkosten komen de totale uitgaven op circa 500 miljoen dollar. De eerste film alleen al leverde, zonder spellen en tekenfilmvariant, 170 miljoen dollar op. Naar verwachting zullen de uiteindelijke uitzendrechten voor televisie alleen al minimaal 100 miljoen dollar opleveren.
 
Gereageerd door Budha op :
 
quote:
Behalve de film verschijnt morgen ook een computer- en consolespel zich parallel aan de film afspeelt.
Zoiets heb ik ook gehoord [emot-angel]
 
Gereageerd door LilWiz op :
 
Jullie lope achter mensen:
05/10/2003 Enter the Matrix DEViANCE [4 CDs]

Spel is allang uit [Razz]
 
Gereageerd door NiMS op :
 
quote:
Origineel van LilWiz:
Jullie lope achter mensen:
05/10/2003 Enter the Matrix DEViANCE [4 CDs]

Spel is allang uit [Razz]

Wij lopen idd achter [emot-angel] [Wink] [Razz]
 
Gereageerd door Budha op :
 
Ik ben helaas toch niet wild enthousiast over deze film. Ik zal het proberen uit te leggen.

De oorspronkelijke film liet een diepe indruk achter. The Matrix is een begrip geworden. Vanwege het succes van deze film zijn er daarna vele rip-off's gekomen. Ze proberen weliswaar niet het verhaal te kopieren, maar wel de stijl van actie. Sommigen beweren zelfs dat The Matrix het genre heeft geherdefinieerd.

Als je nu nog eens naar de oorspronkelijke film kijkt dan zie je de volgende zaken. Ten eerste is er die bullet-time! Dat hadden we nog niet eerder op zo'n manier op het witte doek gezien.

Ten tweede zijn er de wire-stunts. Een team van stuntmannen zorgt dat de acteurs aan kabels hangen en op precies het goede moment omhoog worden gehesen. Zo lijkt het net of de acteurs tot reusachtige sprongen in staat zijn.
Dit effect hadden we al eerder gezien in Crouching Tiger Hidden Dragon en wordt al jaren toegepast in de filmindustrie van Hong Kong. In Charlie's Angels werd het zelfs tot in het belachelijke gebruikt.

Ten derde zijn er de martial arts. Op zich zijn de Kung Fu films al een bekend terrein, maar in The Matrix werd het toch anders gebracht. De stijl was anders. Dit was met name de verdienste van Yuen Wo Ping die voor de choreografie zorgde.

Maar hoewel dit voor het actie genre allemaal vernieuwd is geweest was er meer dat deze film boven andere uit deed stijgen. Het verhaal over een post apocalyptische wereld waarin mensen slechts als accu voor machines dienen. De Matrix is in het leven geroepen als brood en spelen voor het volk.

Om als soort te overleven moet de mensheid zichzelf eerst bevrijden van de Matrix om zich te kunnen bevrijden van de machines. Wat daarvoor nodig is, is een verlosser, de Ware. Iemand die boven het systeem staat er de regels ervan tart. Een soort Messias dus.


Wat vind ik dan niet zo geweldig aan Matrix Reloaded? Eigenlijk dat deze film meer geinspireerd lijkt door de rip-offs van de oorspronkelijk film dan door die film zelf. De nadruk ligt op het herhalen en overtreffen van de actie scenes uit de eerste film. Dat lukt heel erg aardig. Sterker, ik denk dat dit de meest spectaculaire film ooit is. Maar juist door die herhaling ben ik gaan inzien dat ik de eerste film juist om andere redenen waardeerde.

Bullet-time kennen we inmiddels wel. Afgezien van de vele films die het hebben gebruikt (The One) is er zelfs een computerspel gemaakt waar dit een belangrijke factor in speelde, Max Payne. Het effect is wel stoer maar niet functioneel. Mij persoonlijk ging het irriteren.

Wire-stunts zijn ook zoiets wat we nu te vaak zien. En als je een blondine een minuut lang in de lucht hebt zien hangen terwijl ze ontelbare trappen uitdeelt, dan verdwijnt de waardering snel.

Vecht scenes zijn wel stoer, maar heel veel mensen heel erg vaak slaan en schoppen is niet echt leuk om te zien. Jacky Chan begrijpt dat als geen ander en weet iedere keer weer een gevecht bijzonder te maken.
Hoewel er een aantal heel erg stoere moves in Reloaded zitten vond ik de vecht scenes toch wat saai.

Maar dit zou allemaal niet zoveel uitmaken als er niet één belangrijke fout was gemaakt: het verhaal. Er is zeker geen gebrek aan in Reloaded. Er zijn voldoende plotwendingen en er worden nieuwe vragen opgeworpen terwijl oude worden beantwoord.
Maar het verhaal wordt niet goed verteld. Het lijkt welhaast plichtmatig. Bij het knippen van de film moeten ze wel flink haast hebben gehad om zo snel mogelijk weer een actie scene te kunnen toevoegen.


Revolutions moet de ontknoping gaan tonen. Ik hoop dat die film het verhaal weer naar een hoger niveau weet te tillen. Anders zal de Matrix trilogie alsnog de geschiedenis ingaan als een leuke actie serie.
 
Gereageerd door Montoya op :
 
Matrix Reloaded is absoluut gaaf en de moeite waard. Of de eerste Matrix film echt beter was is moeilijk te beantwoorden. Draai de films eens om en hoe kijk je dan tegen de eerste film aan?

Vechtscenes overtroven de vorige absoluut. Hier en daar wel een beetje overdreven (de heletijd dezelfde handmoves). Maar spectaculair absoluut.

Wat het verhaal betreft heb ik het gevoel evenveel verteld te hebben gekregen in beide films. Wel was het verhaal wat duidelijker aanwezig in de eerste film als de tweede.

Al met al vind ik het een redelijke goede film. Als je er een cijfer voor zou moeten geven zou deze film wel iets minder scoren dan de eerste Matrix. Belangrijkste reden hiervoor is hoe sterk het verhaal is neergezet. En de verhouding vechtscenes/verhaal. Waarbij de verhaal scenes in de tweede matrix van iets mindere kwaliteit zijn. Plus punt van de tweede film is duidelijk de verbeterde specialeffects en het briljante camera werk wat daar voor nodig is.
 
Gereageerd door NiMS op :
 
Ik moet je mening echt niet delen rene, ik heb deze film bij uitstek erg gewaardeed. Juist het verhaal van de Matrix is dit keer totaal anders. Ze hebben namelijk geen tijd gestoken om het 1e deel nog is uit te leggen, dus zat je er meteen lekker in, en kon je verder gaan met het verhaal.

Ik vind juist de diepere gedachte die door de film heen ligt enorm interessant:
Wat is het verschil tussen code en mensen? Ook de code heeft een enorme wil om te overleven (daarom wilde mr. smith, neo vermoorden, omdat mr. smith wist dat hij anders door neo zou worden vermoord bij het eindigen van de Matrix).

Ook het moraal in de Matrix die we gezien hebben vind ik leuk: als je de regels kent of begrijpt, dan kun je ze naar je eigen hand zetten. Dit heeft Neo door in de 6e matrix en beseft dit ineens in de Matrix buiten de Matrix. (Laatste scene: verslaan van de robots).
(Dus was je denkt dat buiten de Matrix is, is eigenlijk nog steeds de Matrix).

De vechtscenes heb ik me totaal niet aan ge-ergerd, maar vond ik gewoon erg gaaf om te zien. Ik heb ook echt genoten van deze scene's omdat ze gewoon tot in de details zijn uitgewerkt.
Het viel mij bijvoorbeeld op dat ze de meeste vechtscene's in zo min mogelijk "runs" hebben gefilmd. Je ziet dus echt weinig wisselingen van camerapunten, zodat je eigenlijk aan het handje wordt meegenomen door de vechtscene's heen.

Ik vind juist de nieuwe vragen die ze hebben opgeworpen erg leuk om over na te denken:
-Wie is die Sinterklaas, en waar komt hij vandaan?
-Hoe kan een stukje code in een mens zitten (via de telefoon).
-Waarom doet Neo gewoon wat ingeprogrammeerd is? Hij is namelijk een fout opsporings programma.
-Waarom zouden de machines alle mensen vermoorden, ze hebben toch Energie nodig?
 
Gereageerd door Budha op :
 
NiMS,

Je hebt mijn verhaal niet begrepen. Ik zeg absoluut niet dat het verhaal niet wordt verteld. Ik zeg alleen dat de manier waarop mij niet bevalt. Het voelt veel te plichtmatig. De vragen worden wel opgeworpen, maar er wordt niet over nagedacht.

* spoilers *

Neo staat voor de ultieme keuze. Hij moet beslissen tussen het voortbestaan van Zion het leven van zijn vriendin. Het is nog niet gezegd en Neo rent naar een deur toe. Geen moment van overpeinzing of twijfel. Ze hadden wel wat meer aandacht mogen besteden aan het belang van deze keuze. Nu lijkt het net of het een makkie is.

Er zitten ook gewoon teveel loze scenes in. Zoals tegen de Smiths. Het voegt niets toe. Pure sensatie. Het had makkelijk de helft korter kunnen duren.

Net zoals dat gevecht tussen Neo en de anonieme soldaten van die kerel die de Sleutelmaker bewaakt. Waarom duurt die scene zolang en waarom knokt Neo uberhaupt met die gasten? Morpheus, Trinity en de sleutelmaker zijn allang pleite en kunnen de hulp van Neo goed gebruiken.

* Einde spoilers *

Natuurlijk vond ik de actie scenes ook gaaf, maar we hebben wel twee uur en drie kwartier in de bios gezeten. Dan gaan die scenes toch echt wel vervelen. Ook al vind ik het knap gedaan.
 
Gereageerd door NiMS op :
 
quote:
Neo staat voor de ultieme keuze. Hij moet beslissen tussen het voortbestaan van Zion het leven van zijn vriendin. Het is nog niet gezegd en Neo rent naar een deur toe. Geen moment van overpeinzing of twijfel. Ze hadden wel wat meer aandacht mogen besteden aan het belang van deze keuze. Nu lijkt het net of het een makkie is.

Ik zit nog eens over die keuze na te denken, maar ik denk juist dat hij heeft gekozen wat je niet dacht.

De vraag die namelijk aan NEO werd gesteld was:
Je kan de Matrix opnieuw laten programmeren en daarbij kies je zes mensen uit die Zion weer op gaan bouwen.

En wat is er gebeurd? Zion is verwoest en er zijn nog 6 mensen over. Volgens mij heeft hij deze keuze gemaakt.

quote:
Er zitten ook gewoon teveel loze scenes in. Zoals tegen de Smiths. Het voegt niets toe. Pure sensatie. Het had makkelijk de helft korter kunnen duren.
Is dat zo? Het laat goed zien tot welk uiterste de machine code gaat om hun uitsterven te voorkomen. Ik vond het erg leuk en spectaculair om te zien.

quote:

Net zoals dat gevecht tussen Neo en de anonieme soldaten van die kerel die de Sleutelmaker bewaakt. Waarom duurt die scene zolang en waarom knokt Neo uberhaupt met die gasten? Morpheus, Trinity en de sleutelmaker zijn allang pleite en kunnen de hulp van Neo goed gebruiken.

Zodat wij van een heerlijke leuke vechtscene kunnen genieten [Wink]

quote:

Natuurlijk vond ik de actie scenes ook gaaf, maar we hebben wel twee uur en drie kwartier in de bios gezeten. Dan gaan die scenes toch echt wel vervelen. Ook al vind ik het knap gedaan.

Ik vond het elke minuut waard [Smile] maar daar verschilt onze mening ook.
 
Gereageerd door Budha op :
 
quote:
Ik zit nog eens over die keuze na te denken, maar ik denk juist dat hij heeft gekozen wat je niet dacht.

De vraag die namelijk aan NEO werd gesteld was:
Je kan de Matrix opnieuw laten programmeren en daarbij kies je zes mensen uit die Zion weer op gaan bouwen.

En wat is er gebeurd? Zion is verwoest en er zijn nog 6 mensen over. Volgens mij heeft hij deze keuze gemaakt.

Ten eerste is Zion niet verwoest, maar de vloot die Zion moest beschermen. Hier waren ze idd niet zo duidelijk over. Waarom begrijp ik ook niet.

Het ging trouwens om 23 mensen, waaronder een aantal mannen en vrouwen.

Mijn eerste gedachte was dat ie Trinity hoedanook zou gaan redden. Dat lag er wel erg dik bovenop. Hij droomde keer op keer van haar dood en dat hield 'm nog het meeste bezig.

quote:
Is dat zo? Het laat goed zien tot welk uiterste de machine code gaat om hun uitsterven te voorkomen. Ik vond het erg leuk en spectaculair om te zien.
Tja, wie strijd er niet voor z'n bestaan. Smith had z'n intenties allang duidelijk gemaakt. Het sloeg nergens op dat Neo uitgebreid met 'm ging knooken. Hij had net zo goed meteen weg kunnen vliegen. Maar goed, een gaaf potje vechten zie ik ook graag hoor. Maar dit was niet echt orgineel. Dan kun je beter naar vechtfilms uit Hong Kong kijken. Zonder al die special effects zijn die gevechten nog veel gaver.

quote:
Zodat wij van een heerlijke leuke vechtscene kunnen genieten
Daarom hoeft het nog niet doelloos te zijn. In Terminator I en II wordt ook overmatig veel geknokt, maar dat draagt gewoon bij aan het verhaal.


Ik vond de film zeker niet kut ofzo, maar niet zo goed als ik had gehoopt. Wat mij betreft hebben ze de nadruk verkeerd gelegd door een foute inschatting over het succes van de eerste film.
 
Gereageerd door NiMS op :
 
quote:
Daarom hoeft het nog niet doelloos te zijn. In Terminator I en II wordt ook overmatig veel geknokt, maar dat draagt gewoon bij aan het verhaal.

Over welke terminator films heb jij het, waarin dit knokken bijdraagt aan het verhaal?
 
Gereageerd door Budha op :
 
quote:
Origineel van NiMS:
quote:
Daarom hoeft het nog niet doelloos te zijn. In Terminator I en II wordt ook overmatig veel geknokt, maar dat draagt gewoon bij aan het verhaal.

Over welke terminator films heb jij het, waarin dit knokken bijdraagt aan het verhaal?
Het hele doel van de terminator uit de eerste film is het uitschakelen van Sarah Connor. Hij jaagt continue op haar en wordt niet gestoord door gewetenswroeging oid. Als een agent in z'n weg staat maakt ie 'm af.
De kerel die Sarah moet beschermen weet wat de toekomst in petto heeft en zal er dus alles aan moeten doen om de T800 tegen te houden. Hij geeft er graag z'n leven voor.

In Terminator II wil Sarah ervoor zorgen dat een verschrikkelijke toekomst wordt afgewend. Dit wordt heel erg duidelijk gemaakt. Denk maar aan de scene met het atoombom effect waarin bijna al het leven wordt weggevaagd.
Het hoe en waarom van het geweld is daarom heel erg duidelijk. Sarah heeft jaren in een gekkenhuis gezeten en heeft maar één gedachte voor ogen: de klootzak die het einde der tijden veroorzaakt afmaken.

Juist omdat bij de Terminator films het geweld niet hersenloos is kan ik ze zo waarderen. Ze scoren ook hoog bij www.imdb.com terwijl acie films daar nou niet echt gewaardeerd worden.
 
Gereageerd door Budha op :
 
Het valt me trouwens op dat het verhaal van de Matrix veel raakvlakken heeft met de Bijbel.

God heeft ook een soort Matrix geschapen.
Neo is de Messias
Morpheus is zijn apostel
De machines zijn de duivel
En die paar mensen die buiten de matrix leven zijn de engelen

Maar er zijn vast zat websites waar dit thema flink is uitgediept [Smile]
 
Gereageerd door Budha op :
 
Ik ben het niet helemaal eens met de review hieronder, maar het onderstreept op een aantal punten wel mijn visie (zoals het waardeloze acteerwerk):

quote:
The film's attraction is entirely in the cinema experience of the massive size of the images, their detail and the speed of the action, and being hammered by the "Rage Against The Machine" style soundtrack.

Unfortunately there is no plot worth spitting on; virtually no character development; and so many gruellingly drawn out fight scenes that you just don't care who's getting hit, you just want it to stop.

I ceased caring about any of the characters after the first 30 minutes and would have walked out if I wasn't accompanied by my Matrix-mad games-fanatic brother. He loved Matrix:Reloaded (though he admitted it was not perfect).

Picky people like me will wonder why the freeway scenes have signs that can only be read in the drivers' rear-vision mirrors. It was filmed here in Australia, but if they were going to pretend it's America then little details like this could easily have been attended to.

I really did like the first Matrix movie - in which Keanu was totally charming and got a chance to act. There was character development, a tight enough script, it was well paced, with action scenes that were impressive and concise, and there was a plot you actually cared to get involved with. Unfortunately I found Matrix:Reloaded to be reloaded with absolute tedium - it's all technology and very little substance. Hi-tech PC games fans will no doubt think that it's heaven on a stick and they'll race out to buy the X-box game and start getting excited about Matrix 3.

As a sequel I believe that X-Men ll leaves this film wallowing in it's dust - and I think I'll go and see X-ll again just to wash the remnant skid-marks of Matrix-Reloaded from my synapses.


 
Gereageerd door NiMS op :
 
Een halve dag jong, The Matrix online

Nog geen twaalf uur na de wereldwijde première is The Matrix Reloaded al via internet te downloaden.

De producenten van The Matrix Reloaded deden hun uiterste best om hun jongeling buiten het illegale downloadcircuit van internet te houden. Geen enkele filmjournalist buiten Amerika kreeg de speelfilm te zien voor de dag van de wereldwijde lancering en bioscopen huren extra beveiligingspersoneel in te voorkomen dat bezoekers met minicamera's filmopnames maken in de bioscoop.

Via diverse kanalen is The Matrix Reloaded al te downloaden. Het downloaden is illegaal.

Internetters met een analoge inbelverbinding doen er verstandiger aan de film niet te downloaden. De kosten voor het binnenhalen van de 1,3 gigabyte zware speelfilm wegen niet tegen de downloadpret op.

De kwaliteit van de downloadbare film lijkt acceptabel voor de thuiskijker, getuige de schermafbeeldingen.

Aangezien een nieuwe speelfilm zichzelf in de regel binnen zeven à acht weken moet terugverdienen, pogen de makers van de film zo lang mogelijk het aantal illegale kopieën beperkt te houden. De productiekosten voor The Matrix Reloaded bedroegen 175 miljoen, evenveel als het derde deel uit de trilogie. Revolutions verschijnt in november in de bioscopen.
 
Gereageerd door Budha op :
 
Ze hoeven zich echt geen zorgen te maken over hun centjes. De eerste film leverde al $456.300.000 op. En dat is alleen maar aan bioscoopkaartjes. De merchandising niet eens meegeteld.
 
Gereageerd door NiMS op :
 
Het heeft ze 500 miljoen gekost, dus ze zouden dan verlies maken als het 456 miljoen zou opleveren.
 
Gereageerd door Budha op :
 
quote:
Origineel van NiMS:
Het heeft ze 500 miljoen gekost, dus ze zouden dan verlies maken als het 456 miljoen zou opleveren.

In jouw reactie staat anders dat het ze 175 miljoen heeft gekost.

En zoals ik zei, dit 456 miljoen is nog maar zonder alle neveninkomsten. Televisierechten schijnen bijvoorbeeld ook dik geld op te leveren.
 
Gereageerd door NiMS op :
 
In de eerste reactie staat:
Deel 2 en deel 3 van de speelfilm, die in het najaar verschijnt, kostten gezamelijk 350 miljoen dollar om te maken. Inclusief marketingkosten komen de totale uitgaven op circa 500 miljoen dollar.

Dus het komt op ongeveer 250 per film.
 
Gereageerd door Budha op :
 
quote:
Origineel van NiMS:
In de eerste reactie staat:
Deel 2 en deel 3 van de speelfilm, die in het najaar verschijnt, kostten gezamelijk 350 miljoen dollar om te maken. Inclusief marketingkosten komen de totale uitgaven op circa 500 miljoen dollar.

Dus het komt op ongeveer 250 per film.

Precies. Dus als je weet dat de eerste film alleen al aan de bioscoopkaartjes dik 450 miljoen binnenbracht, dan hoeven ze zich geen zorgen te maken over wat illegale kopien.

Slechts een zeer klein percentage van de kijkers zal de film downen. En zelfs van die groep zullen heel wat mensen de film toch in de bios willen zien.

Als je dan ook nog bedenkt dat ze zwaar binnenlopen met de merchandising, tv uitzendrechten, verhuur en verkoop.
 
Gereageerd door NiMS op :
 
Steelo

Effe over Reloaded over The Creator.
Hij zegt dat Neo al de 6de Neo is. Dat elke Neo dacht dat hij "The One" was maar dat dat onzin was. Neo kon hij 2 deuren kiezen. Alle 2 beloofden niet veel goeds. Deur links was ondergang van Zion en dat ze opnieuw moesten beginnen met een paar mensen om Zion weer opnieuw op te bouwen, zeg maar een soort reset knop. Deur rechts was om Trinity te redden en de ondergang van al het leven, dus ook die cropvelden en hierbij hadden de machines geen energie voedende mensen meer maar dat is iets waar ze mee zouden leven zei The Creator.

Neo kiest voor de rechter deur wat tot de ondergang van de mensheid zou leiden. Hoe ik hierover denk is dat die Creator zat te liegen. Er waren helemaal niet 5 Neo's voor hem. Hij wilde Neo ompraten om de verkeerde keuze te nemen. Maar dat heeft hij uiteindelijk niet gedaan.

-----------------------------------------------------------------------------------

Hier heb ik er nog 1:

Neo is anders dan die voorgangers van hem, Neo is echt The One, want The Creator geloofde niet dat Neo Trinity kon redden maar dat deed hij wel.

Hoe denk jij erover?

Voor de rest snap ik alles wel, want de rest is makkelijk alleen dat met The Creator moet je gewoon met anderen erover praten en kijken wat zij ervan vinden. Al mijn maten snapten er de ballen niet van dus daarom moet ik er effe over praten met iemand.

Oxygene

Moeilijk, The creator zei dat dit de 6e versie van de matrix was, en dat er dus al 5 "One's" voor Neo zijn geweest, deze 5 hebben allemaal de keuze gemaakt om Zion opnieuw op te bouwen...

Als ff terug gaat naar de 1e film, zegt Morpheus dat er 1 iemand was die de 1e mensen vrij zetten uit de Matrix, dat figuur was dus "The One" uit versie 5 van de Matrix, hij voorspelde de "Prophecy" omdat hij wist wat er ging gebeuren, hij wist dat er al 4 "The One's" voor hem waren geweest...

Het speciale aan Neo is, dat hij de 1e was van de 6, die koos voor de andere deur, The Creator geloofde wel dat ie het kon, maar dacht dat ie die keuze nooit zou maken...

Hij geloofde dit zo zwaar, dat hij "de mens als batterij" ervoor op het spel durfde te zetten...

Steelo

Ja dat dacht ik ook. Alleen ik dacht dat die Creator misschien zat te liegen over dat er meerdere voor hem zijn geweest. En ja dat die ook The One waren maar ja Neo (6de) versie is dus echt The One. Maar ik vind het toch een beetje raar dat het 5 voor hem zijn geweest. Ik weet wel dat er 1tje voor hem was en die de prophecy voorspelde maar hoezo wisten ze niet van die andere 5? Dat zou toch wel ergens bekend staan? Want Morpheus wist wel zeker dat het 100 jaar aan de gang is. Als je dan gaat kijken qua tijdsverhouding kloppen die 6 levensjaren zeg maar 6x 30 niet dan kom je uit op 180 jaren. Misschien heb ik het fout opgevat dat ze het niet zeker wisten hoelang het aan de gang was. Hopelijk snap je een beetje wat ik bedoel.

Oxygene

Dat is voor mij ook nog de vraag, de tijdsverhouding klopt niet helemaal...

Maar dat van de 6 versies neem ik wel aan voor waarheid, alleen snap ik het nog niet helemaal, dat zal in deel 3 wel verder uit gelegd worden...

Wat is jou idee over het volgende, Neo had in het eind van de film ook zijn krachten in "The Real World", dit hoort niet, want in "the real world" is hij gewoon een batterij, dus mijn idee (heel vreemd) is dat "The real world" ook een soort "buffer" programma is, een soort Matrix in een Matrix...

Het andere idee is dat hij dus de "ECHTE" One is, en buiten de software ook een soort superman is, verder als je nog wat heb, zeg het, vraag het want ik vind dit leuk...

Steelo

En ja qua tijdverhouding als je het echt helemaal perfect wilt hebben ja dan zouden de mensen ongeveer honderden jaren gevangene zitten, want The Creator zegt dat er steeds opnieuw Zion opgebouwd moest worden met een paar mensen. Dat duurt jaren voordat je duizenden mensen heb voortgebracht. Als je in Reloaded kijkt hoeveel mensen er rondliepen dan heb je zelf ook wel enig idee hoelang het zal duren om met 10 mensen zo'n bevolking te voortbrengen. Ok dan heb je natuurlijk ook de mensen die ze bevrijden maar toch moet je super veel tijd erin besteden. Dus ja hopelijk krijg je alles in deel 3 te horen hoe het precies zit.

En ja daar had ik niet echt over nagedacht. Je bedoeld dat hij met zijn krachten de Sentinels uitschakeld toch? Dat is idd heel raar, in iedere geval de vechtstijlen hoort hij wel te kennen dus daarmee bedoel ik alles dat in zijn hoofd werd geladen. Maar qua snelheid en vliegen en die speciale krachten dat hoort hij volgens mij enkel maar in The Matrix te kunnen doen. Werd ook in deel 1 uitgelegd dat in The Matrix je aan bepaalde wetten was gebonden maar die wetten waren te breken. Misschien zoals je zei is Neo echt The One en kan dus ook buiten het Software een soort superman zijn. Maar stel als in de echte wereld ook zulke krachten heeft dan moet hij ze wel beheersen of leren te begrijpen. Anders was hij niet in die coma geraakt.

Ik heb gewoon een klein vermoeden dat we aan een neppe eind komen. Ik hoop het echt niet maar stel dat je Matrix Revolutions is afgelopen en Neo wordt wakker achter zijn pc en het was gewoon een droom dan baal ik wel. Maar zo stom zullen ze niet zijn. Ze moeten in iedere geval een ander manier vinden om de oorlog te winnen.

Ik weet niet of je de Revolutions Trailer gezien hebt? Maar ja ik heb gewoon een klein vermoeden dat ook agent smith nu een grote deel uitmaakt van heel de plot van The Matrix. Daar weet je ook nog niet alles precies over hoezo hij nou echt terug is. Hij zegt wel dat er een stuk van Neo in hem is gegaan en hij een bevel heeft genegeerd en hij daardoor is los gekoppeld van een agent zijn. Dus hij is in mijn ogen gewoon een virus die nu ook zo'n beetje alles kan doen.

Oxygene

Om eerlijk te zijn zou ik dat wel een kicke eind vinden . "It was all just a dream"...

Maar ja, ik bedoel dat stuk met de Sentinels, en die enige overlevende? dat is dus Agent Smith in een ander lijf, wat ik vreemd vind daaraan is dat Agent Smith in een organisch lijf kan overleven, terwijl hij toch echt maar geprogrammeerde software is, dat versterkt weer mijn punt dat het een matrix in een matrix is, maar dat zullen we allemaal in deeltje 3 zien...

Heb trouwens niet de trailer gezien, wil ik ook niet, wil dat het 1 grote vage verassing blijft...

En nog ff over die tijdsperiode, The Creator zei: "De matrix bestaat langer dan jij denkt" dus misschien is het wel 2400 ofzo, en heeft morpheus gewoon ongelijk, of....

en ja dat versterkt wéér mijn punt over een matrix in een matrix, is de "Real World" ook gewoon een software programma, een soort verloren bufferzone, waar het 2199 is en waar de machines geen macht over hebben, en waar alle zielen terecht komen die zich los gerukt hebben van "The Matrix"

Maar ja, dat is enkel mijn gedachte gang, denk eigenlijk niet dat het zo zou lopen, ik denk er denk ik teveel over na...

ik ga zo deel 1 trouwens nog een keertje kijken, en als de meeste de film gezien hebben, posten we dit deze stukken text op het forum, daar kan een leuke discussie uit komen...

Wat is trouwens jou idee achter the keymaker...?

Steelo

Ja ik ben ook zo'n doordenker en ja misschien denken we teveel door. Maar als je alles zo bekijkt kunnen we het wel redelijk goed hebben en misschien hebben de Makers van The Matrix en hierbij bedoel ik van de film misschien een paar foutjes gemaakt . Het einde kan echt alle kanten oplopen.

En dat klopt dat agent Smith in die lichaam zit van een van de crew van een schip. Hij was degene die die pulsereactor aanzette toen de Sentinels aankwamen en door hem zijn dus 5 schepen verloren gegaan. Wat je zegt is ook zo: Hoe kan agent Smith nou in die gozer z'n lichaam zitten? Agent Smith is een programma, dus hoe kan een programme in de zogenaamde "Real World" leven. Maar in de mensen zitten allemaal inplants en dat is ook een soort geheugen waar alle kennis van hun die in hun wordt geprogrameerd wordt opgeslagen dus misschien is dat een verklaring dat agent Smith in die crew member zijn lichaam kan zitten. Hij heeft dan als het ware zijn geheugen over genomen.


En dat The Creator zegt dat The Matrix langer bestaat dan iedereen denkt. Toch als je nadenkt, er blijven enkele mensen over om de populatie op te bouwen hun zijn dus het levende bewijs dat iedereen is doodgegaan en dat er een zogenaamd "The One" was. Die info konden ze doorgeven aan anderen (hun kinderen) en zo wordt alles doorverteld dus logisich gezien zou men het eigenlijk wel moeten weten. Ach ja misschien denk ik echt te ver door.

En ja of er een Matrix in The Matrix is? Ja sommige dingen wijzen wel daarop en andere niet. Ik we zullen later als iedereen zn mening gegeven heeft effe een opsomming maken. Maar ja eerst effe wachten totdat aardig wat mensen hem gezien hebben.

En The Keymaker ja hij is de man die achter de schermen van The Matrix overal kan komen via Shortcuts zeg maar dat die deuren overal naartoe leiden. Voor de rest heeft The Keymaker geen rol meer. Helaas is hij doodgegaan maar hij was wel cruciaal om bij de Bron te komen.
 
Gereageerd door NiMS op :
 
He oxygene en steelo lees het volgende nog is goed na:


quote:
Deur links was ondergang van Zion en dat ze opnieuw moesten beginnen met een paar mensen om Zion weer opnieuw op te bouwen, zeg maar een soort reset knop. Deur rechts was om Trinity te redden en de ondergang van al het leven, dus ook die cropvelden en hierbij hadden de machines geen energie voedende mensen meer maar dat is iets waar ze mee zouden leven zei The Creator.
Iedereen denkt dat hij de rechter deur heeft gekozen, maar ik denk juist dat hij de linker heeft gekozen. Waarom:
Aan het einde zijn de robot's bezig met het verslaan van Zion. Dus dat plannetje gaat door. Maar er is 1 schip dat nog over blijft met een handje van 5 mensen. Neo, Morphius, Trinity, Link, en die Agent. Dit zijn degene die Neo heeft uitgekozen om een nieuwe Matrix te beginnen. Dat is ook de reden dat die achtervolgende robotjes ineens weggaan. Hij heeft te kennen gegeven, dit zijn de mensen met wie ik opnieuw wil beginnen.
Dat denk ik over die laatste keuze.

Verder is het erg leuk om te zien hoe ze allerlei spelingen maken met de software wereld. Overal zitten backdoors in, en de key-maker was een soort van hacker die deze backdoors kan gebruiken.

Agent smith was een virus, die niet dood wilt.

God, Sinterklaas, de kerstman, of hoe je hem wilt noemen, is process 0. Degene dat het eerste wordt opgestart.

Dan heb je ook nog de stukken van de matrix die encrypted zijn, die niet zomaar iedereen kan zien, tenzij je de sleutels hebt.

Ook heb je de zogenaamde ghost processen, die zijn er nog wel maar doen niet echt meer wat.

Zie je de relevanties met de normale computer zaken?
 
Gereageerd door NiMS op :
 
Colors

As frequently discussed, color has a significant role in the Matrix movies; I suspect the chromatic themes get a bit blurrier in the second movie, but they're very starkly expressed in the first. A quick review; most people recognize the basics:

* The Matrix is Green. When your in the matrix, everything looks green. EVERYTHING. slightly tinted green.
* The real world is Blue. Most things in the real world have a blu-ish tone to them.

Those two are pretty unmistakeable; not only are specific items (phones, bulkheads, wallpaper, etc), but the entire image is tinted; even backgrounds that would normally be black are tinted blue or green. This particularly stands out when:

* Morpheus is talking to neo by his bed (shadows that would normally be black are blue-ish)
* the cops are rushing in through the busted door to kill Mouse (black background and smoke are green tinged)
* Neo flips away from the oncoming train, and smith is hit by it (ceiling would normally be black, its greenish)

I admit, seeing some of these will require a relatively nice home theater, with good black levels, and probably component video; but its very much there, and it seems incredibly intentional. Wouldn't be shocked if it were an integral part of the post-editing proccess.

I've read a bit about red and yellow themes, but they seem a bit less developed.

There is, however, one other color-theme that is relatively well defined in the first movie; Whenever they are in the "Construct", most things have a brownish tinge to them. Their suits. The DoJo. The TV. Most things.

The red theme is a bit less pronounced, and a bit less clearly defined; Best I can tell, Red symbolizes things that symbolize, or perhaps highlight, connections between the real world and digital worlds.

White seems somehow important; Construct-specific programs, like the loading program and Zion's docking control systems, are mostly white (and look quite cool). I'm wondering what the significance of white clothing is; Switch wears white in the Matrix in the first movie; Persephone and the Twins wear white in the second movie. Switch seemed sorta albino-esque; that never really got developed, though.
 
Gereageerd door NiMS op :
 
Reflections of Reloaded in the Matrix


So: The first Matrix movie has alot of things that foreshadow and suggest integral parts of Reloaded, and I'll assume that it and Reloaded suggestion components of Revolutions. I'll be constantly editing this post as I find new components that are relevant...

* When the agents capture Neo and interrogate him, we get a glance of the Architect's room. The camera starts off in his room (notice the array of screens?) and then goes "through" one of them, into the interrogation room.
* When Morpheus first tells Neo that he thinks that he is The One, He basically explains the entire structure of the matrix, as outlined by the Architect, to Neo. It goes something like this:
o "In the beginning of the resistance, there was a man born in the matrix who could change whatever he wanted, and remake the Matrix as he saw fit. He was the one who free'd the first of us. When he died, the Oracle prophesized his return, and that his return would signify the end of the war"
* When Morpheus and Neo go to see the matrix, they enter a lobby of a tenemant building. As they walk to the elevator, theres an old, (apparently) blind man with a walking stick and dark glasses sitting across from the elevator. Morpheus nods. The blind man nods back. Maybe not so blind?
o The blind man could be a different in-matrix representation of Seraph, the Oracle's body guard application.
* When Smith is interrogating Morpheus, he explains how humanity is a virus, replicating, copying, spreading across the planet consuming resources until there are none left.
o Ironically, or perhaps as self fulfilling prophecy, this is exactly what Smith does when he "breaks free of the control" of his agent programming in the Matrix.

There are some other dangling threads in the first movie, which I'm hoping might be tied up in the third.

* I have a feeling that the club that Trinity meets Neo in is somehow significant. Im also wondering if the friends who took Neo to said club have some relevance.
* I really hope that the "road that Neo's been down, and knows exactly how it ends" is clarified (before Trinity "debugs" Neo in the car). I'm hopeful that that will be the street that Neo fights Smith on, in the rain, in Revolutions. We'll see.

And of course, connections with the Animatrix:

* Final Flight of the Osiris, which I hadn't seen when it was in the theatres, is apparently a direct prequel to Reloaded, and discusses the flight of the hovercraft (the osiris) that discovers the Machines plot to drill into zion.
* Kid's Story looks like it might tell the story of the "kid" that meets Neo, Trinity, and Link as they get off the 'Neb. Cool!
 
Gereageerd door NiMS op :
 
Merovingian

So, I've seen matrix:reloaded twice in the last 4 days. Lots of interesting things floating around. Wanted to get some of them down for further discussion.

* Who is Merovingian?
o Merovingian is (apparently) a quite powerful, knowledgeable program within the Matrix. He seems somewhat obsessed with causality; He names causality as the "only universal constant". In his understanding of the matrix, there is nothing without cause and effect; He quickly silences Morpheus' suggestion that everything begins with choice.
o He also has a wife, Persephone. We'll discuss her in a minute. [Big Grin]
o He has apparently been in the Matrix for quite some time, and has "Collected" what appear to be very rare items from the matrix; the twins, the rest of his goons (which are clearly not normal coppertop matrix inhabitants), the keymaker.
o He apparently can "see" the code of the Matrix, the way that Neo can.
o His name reveals an interesting entomology:

From Matrix Essays: the Merovingians are the descendants of Jesus -- who did not die on the cross, but lived to have children. [a well known book on Conspiracy Theories] claims that Merovingians are still alive today, with secret societies working to restore them to political power.

So, lets examine some possibilities. Historically, the name "Merovingian" is connected to the descendants of an incredibly powerful figure. In Reloaded, could Merovingian be the descendant of a very powerful figure? Or, perhaps the "remainder" of a very powerful figure?

The architect explains (i'll have to clean this up later, after I see the flick a few more times) that "The One" is the mathematical remainder of an otherwise perfect equation. When "The One" complete's its purpose, as "its" supposed to, "It's" errant code gets reintroduced into the source.

Could Merovingian be the new, digital representation of the last entity who was "The One?" I could certainly imagine that after having the mechanisms of the matrix revealed to him by the architect, the last One could have certainly become fixated and obsessed on causality, and quick to renounce "choice". This would also explain his ability to "see" the matrix as neo could.
 
Gereageerd door NiMS op :
 
The Neo/Architect Dialogue

Architect: Hello Neo.

Neo: Who are you?

Architect: I am the Architect. I created the Matrix. I have been waiting for you. You have many questions and although the process has altered your consciousness you remain irrevocably human, ergo some of my answers you will understand and some of them you will not. Concordantly, while your first question maybe the most pertinent you may or may not realize it is also the most irrelevant.

Neo: Why am I here?

Architect: Your life is the sum of a remainder of an unbalanced equation inherent in the programming of the matrix. You are the eventuality of an anomaly which despite my sincerest efforts I have been unable to eliminate from what is otherwise a harmony of mathematical precision. While it remains a burden deciduously avoided it is not unexpected and thus not beyond a measure of control. Which has led you inexcerably here?

Neo: You haven¡'t answered my question.

Architect: Quite right. Interesting, that was quicker then the others.

Neo: Others? (What others? How many? Answer me)

Architect: The Matrix is older then you know. I prefer counting from the emergence of one integral anomaly to the emergence of the next. In which case this is the sixth version.

Neo: Then there are only two possible explanations, either no one told me, or no one knows.

Architect: Precisely, as you are undoubtedly gathering the anomaly is systemic. Creating fluctuations in even the most simplistic equations.

Neo: Choice, the problem is choice.

Architect: The first matrix I designed was quite naturally perfect; it was a work of art, flawless, sublime. A triumph equaled only by its monumental failure. The inevitability of its doom is apparent to me now as a consequence of the imperfection inherent in every human being. Thus, I redesigned it, Based on your history to more accurately reflect the varying grotesqueries of your nature. However I was again frustrated my failure. I have since come to understand that the answer eluded me because it required a lesser mind a mind less bound by the parameters of perfection. Thus the answer was stumbled upon by another and intuitive program, initially created to investigate certain aspects of the human psyche. If I am the father of the matrix, she would undoubtedly be its mother.

Neo: The Oracle

Architect: Please, as I was saying she stumbled upon a solution whereby nearly 99 percent of all test subjects accepted the program as long as they were given a choice, even if they were only aware of the choice at an unconscious level. While this answered function it was obviously fundamentally flawed thus creating the otherwise contradictory systemic anomaly. That if left unchecked might threaten the system itself, ergo those that refuse the program while the minority if unchecked would cause an escalating probability of disaster.

Neo: This is about Zion

Architect: You are here because Zion is about to be destroyed. Its every living inhabitant terminated, its entire existence eradicated.

Neo: Bullshit.

Architect: Denial is the most predictable of all human responses. But, rest assured, this will be the sixth time we have destroyed it. And we have become exceedingly efficient at it. The function of the One is now to return to the source allowing a temporary dissemination of the code you carry reinserting the prime program after which you will be required to select from the matrix 23 individuals, 16 female 7 male, to rebuild Zion. Failure to comply with this process will result in a cataclysmic system crash killing everyone connected to the matrix. Which, coupled with the extermination of Zion will ultimately result in the extinction of the entire human race.

Neo: You won't let it happen, you can't. You need human beings to survive.

Architect: There are levels of survival we are prepared to accept. However the relevant issue is whether you are ready to accept the responsibility for the death of every human being in this world. It is interesting reading your reactions. Your 5 predecessors were by design based on a similar predication a contingent affirmation that was meant to create a profound attachment to the rest of your species facilitating the function of the One. While the others experienced this in a very general way your experience is far more specific, Vis a vie love.

Neo: Trinity

Architect: Apropo, she entered the matrix to save your life at the cost of her own.

Neo: No

Architect: Which brings us at last to the moment of truth, wherein the fundamental flaw is ultimately expressed and the anomaly revealed as both beginning and end. There are two doors, the door to your right leads to the source and the salvation of Zion, the door to your left leads back to the matrix to her and to the end of your species. As you adequately put, the problem is choice. But we already know we you are going to do don't we? Already I can see the chain reaction the chemical precursors that signal the onset of an emotion designed specifically to overwhelm logic and reason. An emotion that is already blinding you from the simple and obvious truth, she is going to die and there is nothing you can do to stop it. Hope, it is the quintessential human delusion simultaneously the source of your greatest strength and your greatest weakness.

Neo: If I were you, I would hope that we don't meet again.
 


Copyright 2004 Ni-Frith Media Systems

Powered by Infopop Corporation
UBB.classic™ 6.7.0
Vertaald door NiMS