Goedzo?! NiMS Forum Nieuw onderwerp  Nieuwe Enquete  Reageer
mijn profiel | leden lijst inloggen | registreer | zoek | faq | forum home

  volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
»
» Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Goedzo?! NiMS Forum » Cafe » De Kroeg » Platte lol duur betaald

 - UBBFriend: Email deze pagina naar iemand!    
Auteur Onderwerp: Platte lol duur betaald
Maria
Moderator


Beoordeel
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor Maria     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Blootscéne op werkvloer kost productiemedewerker baan

Een ogenschijnlijk alledaagse dag voor een 36-jarige productiemedewerker van vrachtwagenproducent Scania te Zwolle. Goed gemutst staat de Steenwijker die ochtend op de werkvloer waar hij met zijn goede collega´s de dagelijkse routineklussen klaart. Naarmate de tijd verstrijkt, ontstaat er een wat jolige sfeer onder de mannen en te midden van zijn gekke bekken trekkende collega´s dropt de Steenwijker zijn overall en tovert zijn geslachtsdeel tevoorschijn. ´Gewoon onderbroekenlol´.

Het hele incident krijgt echter een vervelende nasleep. Een collega van de Steenwijker is op het betreffende moment juist bezig met het vervaardigen van een video over het productieproces bij Scania Nederland. Hij filmt de gewaagde scène op de productievloer. Als enige tijd later een delegatie uit Zweden (waar het hoofdkantoor van Scania is gevestigd) naar ons land komt om het ruwe beeldmateriaal te bekijken, stuit het gezelschap op de expliciete blootscène. De Steenwijker krijgt ontslag op staande voet. Hij heeft dit inmiddels aangevochten en de kantonrechter bepaalt nu uiterlijk op 2 februari of Scania Nederland juist heeft gehandeld, of dat de werknemer een vergoeding of schadebedrag meekrijgt.

Rode oortjes
Ronald van Vliet, manager personeelszaken bij de vrachtwagenproducent: „Wij vinden dat het vertoonde gedrag van deze meneer absoluut niet door de beugel kan. Tegenover onze Zweedse superieuren stonden wij gewoon in ons hemd. Wij maken natuurlijk geen goede beurt als dit soort incidenten zich hier voordoet. De delegatie kon er dan ook absoluut niet om lachen, sterker nog: ze zijn er zelfs flink van geschrokken! Ook enkele zakenpartners van ons sloegen het tafereel met rode oortjes gaande. Collega´s van de man hebben overigens verklaard dat hij wel vaker van dit soort gedrag vertoonde. En dat kunnen wij niet tolereren. Van ons hoeft deze meneer niet meer terug te komen.”

"Wij stonden gewoon in ons hemd"
Volgens Van Vliet is het „extra zuur” dat het incident zich voordeed, „toen we juist een kwart miljoen euro in een interne campagne over bedrijfsvoering hadden gestoken. Daarin kwamen met name aspecten naar voren zoals gedragscodes op de werkvloer en omgang met en respect voor elkaar.”

De advocaat van Scania, mevrouw mr. A.C. Beijderwellen-Wittekoek, verklaarde tijdens de rechtszaak dat de Steenwijker heel goed wist dat de filmopnamen bedoeld waren voor professioneel gebruik. Ze hekelde dan ook het feit dat hij niet heeft ingegrepen nadat het voorval gefilmd was.

Jaap van der Horst van FNV Ledenservice staat de 36-jarige ontslagen werknemer juridisch bij. Hij bevestigt dat „tegen het filmen niets is ondernomen”, maar bekijkt de zaak wel van de andere kant: „De cameraman heeft het voorval gewoon schaamteloos vastgelegd. Maar hij ontspringt de dans, terwijl alleen mijn cliënt nu wordt beschuldigd van exhibitionistisch gedrag.” Volgens de jurist overdrijft men bij Scania het voorval. „Kijk, netjes is het niet, maar ik heb die video-opname ook gezien. Ik zag geen overall die helemaal openstond. Gewoon een witte onderbroek, met een stukje huid. Mijn cliënt stelt dat hij en zijn collega´s gewoon in een jolige bui waren. Die collega´s doen trouwens ook heel gek voor de camera. En wat betreft de buitenlandse delegatie; ik heb begrepen dat ze er best wel om konden lachen. Het heeft natuurlijk ook wel iets komisch. Dit is een geestige zaak, alleen niet voor mijn cliënt.”

Taakstraf
Frans de Beer van FNV Bondgenoten meent dat ontslag op staande voet in het geval van de 36-jarige Steenwijker „een heel zware maatregel is. Ik vind dat een sanctie in dit geval meer in de correctieve sfeer moeten liggen, bijvoorbeeld een ernstige waarschuwing of een taakstraf. Ontslag op staande voet krijg je bijvoorbeeld als je je baas slaat of je schuldig maakt aan ongewenste intimiteiten. Dan is ontslag ook passend, omdat je daarmee als werkgever ook je andere werknemers in bescherming neemt. Iemand kan namelijk in herhaling vallen. Maar hier gaat het, lijkt mij, om een uit de hand gelopen grap. Natuurlijk, het mag niet gebeuren, maar ik denk dat deze meneer zonder meer in zijn gelijk gesteld gaat worden.”

--------------------
Gelukkig maken is gelukkig zijn.

Berichten: 436 | Plaats: Veghel | Geregistreerd: Jul 2003  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
   

Snelle Reactie
Bericht:

HTML staat uit.
UBB Code™ staat uit.

Kant en klare Graemlins
   


     » Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Nieuw onderwerp  Nieuwe Enquete  Reageer Sluit Onderwerp   Feature Onderwerp   Verplaats onderwerp   Verwijder onderwerp volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
 - Printer-versie van dit onderwerp
Spring naar:


Neem contact met ons op | Nims home

Copyright 2004 Ni-Frith Media Systems

Powered by Infopop Corporation
UBB.classic™ 6.7.0
Vertaald door NiMS