Goedzo?! NiMS Forum Nieuw onderwerp  Nieuwe Enquete  Reageer
mijn profiel | leden lijst inloggen | registreer | zoek | faq | forum home

  volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
»
» Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Goedzo?! NiMS Forum » Cafe » De Kroeg » Burn-out op je tiende

 - UBBFriend: Email deze pagina naar iemand!    
Auteur Onderwerp: Burn-out op je tiende
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Het aantal kinderen dat chronisch oververmoeid is stijgt dramatisch. De meest recente schatting geeft aan dat tien procent van alle kinderen voortdurend moe is. Als belangrijkste oorzaak wordt de grote druk genoemd. Overvolle agenda's, druk van de omgeving en een overvloed aan prikkels door bijvoorbeeld internet en mobiele telefoons worden genoemd als de hoofdoorzaak.

Wietse Kuis van het Wilhelmina Kinderziekenhuis in Utrecht weet niet precies de omvang van het probleem te vertellen, maar hij schat dat tien procent chronisch vermoeid is. Hij krijgt steeds meer patiëntjes over de vloer met vermoeidheidsklachten of onverklaarbare pijnklachten. De laatste jaren waren het zoveel patiëntjes dat hij er onderzoek naar heeft gedaan. Jonge meisjes tussen de acht en veertien jaar vormen de grootste groep van kinderen met klachten. De artsen vermoeden dat dit met de hormoonhuishouding te maken heeft. De veranderende hormoonhuishouding zou meisjes in die leeftijd gevoeliger maken voor spanningen. Jongens uiten zich over het algemeen makkelijker als ze iets dwars zit, terwijl meisjes makkelijker dingen opkroppen.

De vergelijking met een burn-out komt niet zomaar uit de lucht vallen. De klachten zijn ook overeenkomstig met klachten van volwassen burn-out patiënten. Een extreme vermoeidheid die lijkt op de vermoeidheidsziekte ME, slecht slapen en concentratieproblemen. "Bij verwaarlozing van de klachten gaat het van kwaad tot erger. Kinderen komen thuis en zitten de rest van de dag op de bank. Ik ken gevallen waarbij een kind te moe is om op te staan of hinkend de deur uitgaat, terwijl er geen lichamelijke aanleiding is.", aldus Kuis.

Opmerkelijk is dat de geestelijk oververmoeide kinderen een groot aantal dingen gemeen hebben met leeftijdsgenootjes die lichamelijk chronisch ziek zijn. "Kinderen die oververmoeid zijn hebben vaak een lagere pijndrempel", Aldus Kuis. Hij concludeert verder: "Chronisch ziekte en chronische stress hebben dus hetzelfde effect op het lichaam."

Het Wilhelmina Kinderziekenhuis in Utrecht houdt op 29 en 30 januari een symposium met als thema 'Het kind onder druk'. (fok)

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
LilWiz
life ain't hard, just don't make it hard


Beoordeeld:
5
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor LilWiz   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Zohee...wat moet een kind nu al druk hebbe [Eek!]
Toen ik nog een kind van 10 was speelde ik altijd en genoot van mijn kindertijd. Kon me niet eens druk om deze dinge waar een kind van nu onder lijdt..

Kan het ook aan de opvoeding ligge? [Embarrassed]

Berichten: 3613 | Plaats: Venray | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
Sweetammy
Daily Poster


Icoon 1 geplaatst      Profiel voor Sweetammy     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Ik denk wel dat een kind een burn out kan hebben. Als hij/zij nou naast school nog veel sporten heeft en verder nog muziekles of wat dan ook, (dat is namelijk makkelijk voor ouders die beide hele dagen werken, dan hebben ze geen omkijken naar ze werkt makkelijker), maar ze hebben bijvoorbeeld op school straf en moeten nablijven, waardoor ze dan net te laat komen voor hun sport dus daar gezeur mee hebben, misschien dan wel langer door moeten gaan dus te laat voor het eten. HEt is allemaal gehaast en zeker een kind van 10 zou dat niet goed kunne oplossen.

--------------------
Als je droom groot genoeg is, kunnen zelfs je vijanden je niet stoppen!

Berichten: 365 | Plaats: Driemond | Geregistreerd: Mei 2003  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
   

Snelle Reactie
Bericht:

HTML staat uit.
UBB Code™ staat uit.

Kant en klare Graemlins
   


     » Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Nieuw onderwerp  Nieuwe Enquete  Reageer Sluit Onderwerp   Feature Onderwerp   Verplaats onderwerp   Verwijder onderwerp volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
 - Printer-versie van dit onderwerp
Spring naar:


Neem contact met ons op | Nims home

Copyright 2004 Ni-Frith Media Systems

Powered by Infopop Corporation
UBB.classic™ 6.7.0
Vertaald door NiMS