Goedzo?! NiMS Forum Nieuw onderwerp  Nieuwe Enquete  Reageer
mijn profiel | leden lijst inloggen | registreer | zoek | faq | forum home

  volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
»
» Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Goedzo?! NiMS Forum » Cafe » De Kroeg » Nederland keert sigaret de rug toe

 - UBBFriend: Email deze pagina naar iemand!    
Auteur Onderwerp: Nederland keert sigaret de rug toe
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Veel meer mensen dan verwacht zijn in het nieuwe jaar gestopt met roken. Op de website van de Stichting Volksgezondheid en Roken (Stivoro) hebben zich 950.000 mensen gemeld.

Sinds gisteren mag er in Nederland op de werkplek en in het openbaar vervoer niet meer worden gerookt. Het eerste incident is al gemeld. Na een vechtpartij in de intercity tussen Leeuwarden en Zwolle moest een persoon worden opgenomen in het ziekenhuis.

Een passagier in de trein maakte een opmerking over het roken van een sigaret. De roker sloeg hem toen direct in het gezicht, waarbij de persoon een gebroken neus opliep. Drie vrienden schoten de man te hulp en belaagden de roker. Hierdoor raakten nog twee mensen lichtgewond. De politie hield de vier personen in Zwolle aan. Daar kon het slachtoffer met de gebroken neus naar het ziekenhuis toe.

De NS gaat reizigers die niet van de sigaret kunnen afblijven een boete van 46 euro opleggen. De overheid verhoogt per 1 januari de accijns op sigaretten met 20 procent. Een pakje kost inmiddels 4,35 euro.

Volgens T.Prins van Stivoro is de accijnsverhoging en het verbod op de werkplek niet de reden dat Nederlanders massaal stoppen. "Ze stoppen vooral voor hun gezondheid of om een goed voorbeeld te geven aan hun kinderen. De rest is aanleiding, geen reden".

Van alle gestopten houdt de helft het nog geen week vol, denkt Prins. "Normaal gesproken blijft ongeveer 10 procent een jaar van de sigaretten af. Dan noemen we een stoppoging geslaagd."

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
Maria
Moderator


Beoordeel
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor Maria     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Nieuwe maatregel massaal overtreden

Boete bij roken op perron ´belachelijk´

Wachten op trein met sigaretje verboden

Meer dan de helft van de Nederlanders vindt het per 1 januari van kracht zijnde rookverbod op overdekte NS-perrons overdreven.

De reacties van treinreizigers op het rookverbod liepen gisteren uiteen van „belachelijk” tot „discriminerend”. In Den Haag trad de politie op tegen overtreders door hen het station uit te sturen.

Ruim zeventig procent van de bevolking is voor het rookverbod in de trein. Drieënvijftig procent is echter tegen het rookverbod op de perrons.

Dit blijkt uit een representatieve steekproef die het onderzoekbureau van Maurice de Hond kort voor de jaarwisseling heeft gehouden in opdracht van De Telegraaf.

Op de vraag ´Rookt u?´ antwoordde 39 procent bevestigend en 61 procent ontkennend. Vervolgens verklaarde 18 procent van de rokers van plan te zijn op 1 januari met roken te stoppen. Niet van plan te stoppen was 77 procent en vijf procent wist het niet.

Over het rookverbod op de perrons waren de meningen opvallend verdeeld. Hoewel een minderheid, een derde deel, van de bevolking rookt, is een meerderheid (53 procent) tegen het rookverbod op de perrons. Bijna de helft (45 procent) is er voor, en drie procent heeft er geen mening over.

Agressie
„Blijkbaar zien ook veel niet-rokers het nut van deze maatregel niet in”, reageert Tom Wurtz namens de Stichting Rokers Belangen. „De nieuwe Tabakswet schiet door tot betutteling. De dwang om te stoppen wekt agressie op.”

Op de diverse NS-stations en perrons verwonderden zich gisteren veel treinreizigers over het rookverbod. In Den Haag op station Hollands Spoor controleerde de politie op de naleving van het verbod. De agenten schreven nog geen bekeuringen uit, maar stuurden rokers weg. „Een belachelijke maatregel”, noemde een even later teruggekeerde rookster het verbod. Niemand heeft er last van. Bovendien staan de asbakken er nog steeds.”

Op het Amsterdamse Centraal Station werden gisteren nog aan de lopende band sigaretten opgestoken. Zowel op de perrons als in de verschillende toegangstunnels bleven reizigers stug doorroken. Rondom de speciaal geplaatste rokerspalen op de perrons was het vooral erg leeg. Slechts een enkeling leek zich bewust van de nieuwe regels en stak op deze plek een sigaret op. De 22-jarige Annemieke Arends peinst er echter niet over, zo zei ze. „Wie er last van heeft, kan toch gewoon een stukje doorlopen”, aldus de Amsterdamse, die op radio en televisie van het verbod had gehoord maar niet doorhad dat dit gisteren al inging. „Je denkt toch zeker niet dat ik bij zo´n paal ga staan.”

Het rookverbod dat geldt op overdekte perrons, zoals op NSstation Schiphol, werd gisteren nog volop overtreden.

De 34-jarige Dave uit het Engelse Cambridge dooft uit vrees voor een boete zijn sigaret, al vindt hij de maatregel wel opmerkelijk. „Je mag hier vrijuit softdrugs gebruiken, maar een gewone sigaret kan dan weer niet. Vreemd, het begint hier op New York te lijken”.

Op het treinstation van Assen kon gisteren nog ongestraft worden gerookt. „Discriminerend”, oordeelde de rokende meneer De Graaf uit Assen over het verbod. „Het ontbreekt er nog aan dat we een badge op onze jas krijgen waaruit blijkt dat we rokers zijn”. Een Italiaanse roker trapte zijn sigaret haastig uit toen hij van het verbod hoorde.

Ook op station Tilburg was gisteren weinig te merken van het rookverbod. Bij de speciale rookzuilen stonden in de vroege ochtend enkele jongeren sigaretten te roken. „Deze personen hebben het begrepen”, zei de perronbeheerder. „We gaan er nu ook nog geen heksenjacht van maken.”

Scholen
Op station Goes was helemaal niets merkbaar van het rookverbod. „Pas als de scholen weer gaan beginnen, zal er worden opgetreden”, zo liet een van de conducteurs weten.

Volgens de Stichting Volksgezondheid en Roken (Stivoro) zijn 950.000 rokers gisteren begonnen met een poging te stoppen. Dat zijn er 50.000 meer dan tijdens de millenniumwisseling. Stivoro vindt een stoppoging geslaagd als iemand het een jaar lang volhoudt. Van de 800.000 Nederlanders die op 1 januari 2000 stopten, hield 12 procent het vol.

--------------------
Gelukkig maken is gelukkig zijn.

Berichten: 436 | Plaats: Veghel | Geregistreerd: Jul 2003  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
En wie van jullie gaat stoppen?

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
LilWiz
life ain't hard, just don't make it hard


Beoordeeld:
5
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor LilWiz   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
ik rook niet...dus ik hoef ook neiet te stoppen
Berichten: 3613 | Plaats: Venray | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
Maria
Moderator


Beoordeel
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor Maria     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
quote:
Origineel van NiMS:
En wie van jullie gaat stoppen?

Ik niet punt 1 smaken ze nog best [smoke] en punt 2 ben ik geen kuddedier die meeloopt als iedereen iets besluit. [Razz]

--------------------
Gelukkig maken is gelukkig zijn.

Berichten: 436 | Plaats: Veghel | Geregistreerd: Jul 2003  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
quote:
Origineel van Maria:
quote:
Origineel van NiMS:
En wie van jullie gaat stoppen?

Ik niet punt 1 smaken ze nog best [smoke] en punt 2 ben ik geen kuddedier die meeloopt als iedereen iets besluit. [Razz]
Ik had ook niet verwacht dat jij zou gaan stoppen maria.

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
Maria
Moderator


Beoordeel
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor Maria     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Je kent me te goed [Wink]

--------------------
Gelukkig maken is gelukkig zijn.

Berichten: 436 | Plaats: Veghel | Geregistreerd: Jul 2003  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
LilWiz
life ain't hard, just don't make it hard


Beoordeeld:
5
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor LilWiz   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Het lijkt me nu best moeilijk om ergens te gaan roken denk ik zo...overal is het verboden onderhand.
Berichten: 3613 | Plaats: Venray | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
   

Snelle Reactie
Bericht:

HTML staat uit.
UBB Code™ staat uit.

Kant en klare Graemlins
   


     » Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Nieuw onderwerp  Nieuwe Enquete  Reageer Sluit Onderwerp   Feature Onderwerp   Verplaats onderwerp   Verwijder onderwerp volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
 - Printer-versie van dit onderwerp
Spring naar:


Neem contact met ons op | Nims home

Copyright 2004 Ni-Frith Media Systems

Powered by Infopop Corporation
UBB.classic™ 6.7.0
Vertaald door NiMS