Goedzo?! NiMS Forum Nieuw onderwerp  Nieuwe Enquete  Reageer
mijn profiel | leden lijst inloggen | registreer | zoek | faq | forum home

  volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
»
» Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Goedzo?! NiMS Forum » Cafe » De Kroeg » De nederlandsche geschiedenis: ABC Eilanden (Pagina 1)

 - UBBFriend: Email deze pagina naar iemand!   Dit onderwerp heeft 2 pagina's: 1  2   
Auteur Onderwerp: De nederlandsche geschiedenis: ABC Eilanden
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
De Nederlansde Antillen bestaan uit 6 eilanden. Tot de benedenwindse eilanden worden Aruba (Status aparte), Bonaire en Curacao, oftewel de ABC-eilanden, gerekend. De bovenwindse eilanden bestaan uit Sint Maarten, Saba en Sint Eustatius.

Aruba is als enige een natie onder eigen gezag en met een eigen vlag en volkslied. De relatie tot Nederland bestaat echter nog steeds, want Aruba maakt deel uit van ons Koninkrijk.

Saba is feitelijk niet meer dan een grote rots (13 vierkante kilometer). Het overblijfsel van vulkanische activiteit. Er wonen zo'n 1100 mensen.

Sint Maarten is verdeeld in een Nederlands en Frans grondbebied. Dit is het enige stukje grond waar Nederland en Frankrijk buurlanden zijn.

De Antillen hebben hun eigen munt, namelijk de Antilliaanse gulden (afk. Naf) welke is gekoppeld aan de Amerikaanse dollar. Frankrijk hanteert voor haar koloniën wel de Euro. Op Sint Maarten kun je dus met deze munt betalen!

Als ingezetene van het Konikrijk der Nederlanden zouden we dergelijke zaken toch eigenlijk wel moeten weten [Wink] Eerlijk gezegd vind ik het belabberd dat we op school nauwelijks iets geleerd hebben over ons koloniale verleden.

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
Neeth
Junior Member


Beoordeel
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor Neeth   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Cut 'n Paste Nims [Wink]
Berichten: 5 | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
quote:
Origineel van Neeth:
Cut 'n Paste Nims [Wink]

Als je nu wat toe te voegen had [Razz]

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
Budha
Welcome back NiMS


Beoordeeld:
5
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor Budha     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
De ABC-eilanden en de Nederlandse Antillen zijn dus niet hetzelfde.

Het zijn slechts het benedenwindse deel dat voor de kust van Venezuela ligt.

--------------------
Signatures zijn zooooo 2003!

Berichten: 866 | Plaats: Bilthoven | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
 -

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
Budha
Welcome back NiMS


Beoordeeld:
5
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor Budha     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
In 1986 is besloten dat Aruba 10 jaar later volledig zelfstandig zou worden. Toen het eenmaal zover was heeft Aruba verzocht om dit plan uit te stellen. Sinds 1996 is er dus wel een aparte status voor Aruba, maar maken ze nog steeds deel uit van het Koninkrijk.

De belangrijkste reden hiervoor is hoogstwaarschijnlijk economisch. Venezuela heeft namelijk besloten om zelf raffinaderijen te bouwen en de productie uit Aruba en Curacao weg te halen. Sindsdien moeten ze het met name hebben van toerisme.

--------------------
Signatures zijn zooooo 2003!

Berichten: 866 | Plaats: Bilthoven | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
Yoda
Becoming Member


Beoordeel
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor Yoda     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Ik vraag me af waarom de antillen de euro niet hebben ingevoerd... Aan de andere kant. Je kan hier nog met 'een gulden' betalen.
Berichten: 13 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Mar 2003  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
Yoda
Becoming Member


Beoordeel
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor Yoda     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
tja... In venezuela liggen de lonen toch iets lager denk ik zo... Goedkoper produceren per vat...
Berichten: 13 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Mar 2003  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
Budha
Welcome back NiMS


Beoordeeld:
5
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor Budha     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
quote:
Origineel van Yoda:
Ik vraag me af waarom de antillen de euro niet hebben ingevoerd... Aan de andere kant. Je kan hier nog met 'een gulden' betalen.

Dit heeft te maken met de status van de Antillen. In principe hebben ze een eigen bestuur en een eigen parlement. Het Nederlands recht geldt er ook niet bijvoorbeeld.

Dat je op Sint Maarten wel met euro's kunt betalen is puur uit praktisch oogpunt aangezien het Franse deel de munt wel heeft geintroduceerd.

--------------------
Signatures zijn zooooo 2003!

Berichten: 866 | Plaats: Bilthoven | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
Budha
Welcome back NiMS


Beoordeeld:
5
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor Budha     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
quote:
Origineel van Yoda:
tja... In venezuela liggen de lonen toch iets lager denk ik zo... Goedkoper produceren per vat...

In de 20ste eeuw werd de economische situatie van de eilanden heel interessant na de ontdekking van olie in Venezuela. Shell richtte een olieraffinaderij op in Curaçao. Later, in 1924, volgde nog een andere raffinaderij op Aruba. Tijdens de tweede wereldoorlog vestigden vele Nederlandse bedrijven zich op de Antillen om hun bezittingen niet in handen te laten vallen van de Nazi-bezettingstroepen in het moederland. Daardoor groeiden de Nederlandse Antillen later uit tot een belangrijk financieel centrum.

Taal

Nederlands is de officiële taal op de Antillen, maar de eilandbewoners spreken ook Spaans en Engels en vooral : Papiamento. Deze taal is een mengeling van de volgende elementen: Portugees (van de Joods-Portugese immigranten uit de 17de eeuw), Nederlands, Spaans, Engels en enkele Africaanse en Indiaanse dialecten. Deze taal bestaat al sinds de vroege 18de eeuw. Ze wordt gesproken door alle sociale klassen op de Antillen. Tegenwoordig is het Papiamento een echt symbool geworden van de culturele identiteit van de Antillianen.

Oorspronkelijke bewoners

Voor de kolonisatie werden de eilanden bewoond door de Caiquetios, een Arawak stam. Op de Ned. Antillen zijn er nog enkele overblijfselen van indianendorpen te vinden. Door de kolonisatie en het vermengen van de rassen zijn er nu geen volbloed indianen meer aanwezig.

Het koloniale verleden

De eilanden van de Nederlandse Antillen werden ontdekt in 1499 door de Spanjaard Alonso de Ojeda, vergezeld door de Italiaan Amerigo Vespucci. De eilanden bleven Spaans tot in de 17e eeuw. Toen kwamen de Nederlanders die de eilanden veroverden en van Curaçao een strategisch steunpunt tussen Pernambuco (Brazilië) en Nieuw Amsterdam (later New York) maakten. Gezien het droge klimaat was Curaçao niet zo geschikt voor landbouw en het winnen van cultuurgewassen. Het eiland werd echter wel het middelpunt van de slavenhandel door de Nederlanders. Door toedoen van de Nederlandse kolonisten kwamen ongeveer een half miljoen slaven naar het Caraïbisch gebied, de meesten hiervan passeerden langs Curaçao.

--------------------
Signatures zijn zooooo 2003!

Berichten: 866 | Plaats: Bilthoven | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
LilWiz
life ain't hard, just don't make it hard


Beoordeeld:
5
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor LilWiz   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
jeetje hebbe jullie dat niet gehad op de middelbare school...ikke wel in de 1e of 2e van de mavo had ik bij aardrijkskunde over de ABC eiland iets
Berichten: 3613 | Plaats: Venray | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
Budha
Welcome back NiMS


Beoordeeld:
5
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor Budha     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
quote:
Origineel van LilWiz:
jeetje hebbe jullie dat niet gehad op de middelbare school...ikke wel in de 1e of 2e van de mavo had ik bij aardrijkskunde over de ABC eiland iets

Kan zijn dat ik iets gemist heb [Embarrassed]

Maar ik heb er zeker nooit een toets over hoeven maken. Wellicht dat we de topografie ooit eens behandeld hebben.

--------------------
Signatures zijn zooooo 2003!

Berichten: 866 | Plaats: Bilthoven | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Voor de volledigheid:
 -

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
quote:
Origineel van LilWiz:
jeetje hebbe jullie dat niet gehad op de middelbare school...ikke wel in de 1e of 2e van de mavo had ik bij aardrijkskunde over de ABC eiland iets

Ik heb er niets over gehad. Deel je kennis [Wink]

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
LilWiz
life ain't hard, just don't make it hard


Beoordeeld:
5
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor LilWiz   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Ik zal nog es het stof van me schoolboeken vandaan blazen voor jullie [Razz]
Berichten: 3613 | Plaats: Venray | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
  Dit onderwerp heeft 2 pagina's: 1  2   

Snelle Reactie
Bericht:

HTML staat uit.
UBB Code™ staat uit.

Kant en klare Graemlins
   


     » Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Nieuw onderwerp  Nieuwe Enquete  Reageer Sluit Onderwerp   Feature Onderwerp   Verplaats onderwerp   Verwijder onderwerp volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
 - Printer-versie van dit onderwerp
Spring naar:


Neem contact met ons op | Nims home

Copyright 2004 Ni-Frith Media Systems

Powered by Infopop Corporation
UBB.classic™ 6.7.0
Vertaald door NiMS