Goedzo?! NiMS Forum Nieuw onderwerp  Nieuwe Enquete  Reageer
mijn profiel | leden lijst inloggen | registreer | zoek | faq | forum home

  volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
»
» Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Goedzo?! NiMS Forum » Cafe » De Kroeg » Sparen voor een goed doel

 - UBBFriend: Email deze pagina naar iemand!    
Auteur Onderwerp: Sparen voor een goed doel
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Bank biedt geen rente maar koffie

De Rabobank begint met een proef waarbij klanten geen rente krijgen op hun spaargeld maar pakken koffie. Spaarders ondersteunen op die manier koffieboeren in Honduras, Peru en Ethiopië die de koffie gaan leveren.

Wie meedoet, moet drie jaar lang een vast bedrag van 925 euro per jaar sparen. In plaats van 3,5 procent rente krijgt een spaarder twaalf pakken koffie. ,,We kopen van het geld dat we als rente zouden uitkeren koffie bij de kleine boeren'', aldus een woordvoerder van de Rabobank zaterdag.

De bank zegt ongeveer 2,5 keer de prijs op de wereldmarkt te betalen. Die ligt op 55 dollar per 46 kilo, historisch laag. De koffie van de bank heeft het Max Havelaar-keurmerk, waarmee een bepaalde minimumprijs is gegarandeerd voor de boeren.

Het plan is bedacht door een lokale bank die via het fonds van goede doelen van de Rabobank in aanraking was gekomen met kleine, zelfstandige koffieboeren in Honduras. De boertjes kregen hulp bij de oprichting van een coöperatie. Toen dat was geregeld, zochten ze een afzetmarkt.

De proef begint bij veertien van de 350 lokale Rabobanken. Bij voldoende succes zal de koffiespaarrekening bij alle banken worden aangeboden. Dan krijgen ook zakelijke klanten de mogelijkheid om mee te doen. Volgens de woordvoerder blijft de bank in eerste instantie koffie uitkeren. Bananen en chocola van Max Havelaar-cacao zijn nog niet overwogen.

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
Punksmurf
Member


Beoordeeld:
5
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor Punksmurf   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
hmm chocola is anders lekkerder kan koffie [Razz]

--------------------
Een leven, waar kan ik dat downloaden?

Berichten: 74 | Plaats: Holland | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
quote:
Origineel van Punksmurf:
hmm chocola is anders lekkerder kan koffie [Razz]

Koffie is ook best lekker

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
Natasha
Niet te stoppen!


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor Natasha   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
rente in sigaretten zou ik anders ook ni erg vinden [smoke]

--------------------
En uiteindelijk kom je elkaar allemaal weer tegen bij de IKEA...

Berichten: 464 | Plaats: Arnhem | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
quote:
Origineel van Natasha:
rente in sigaretten zou ik anders ook ni erg vinden [smoke]

Dat is wel apart:
Ik ga even iets aan het goede doel geven [smoke]

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
   

Snelle Reactie
Bericht:

HTML staat uit.
UBB Code™ staat uit.

Kant en klare Graemlins
   


     » Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Nieuw onderwerp  Nieuwe Enquete  Reageer Sluit Onderwerp   Feature Onderwerp   Verplaats onderwerp   Verwijder onderwerp volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
 - Printer-versie van dit onderwerp
Spring naar:


Neem contact met ons op | Nims home

Copyright 2004 Ni-Frith Media Systems

Powered by Infopop Corporation
UBB.classic™ 6.7.0
Vertaald door NiMS