Goedzo?! NiMS Forum Nieuw onderwerp  Nieuwe Enquete  Reageer
mijn profiel | leden lijst inloggen | registreer | zoek | faq | forum home

  volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
»
» Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Goedzo?! NiMS Forum » Cafe » De Kroeg » Komende nacht 'vallende sterren' te zien

 - UBBFriend: Email deze pagina naar iemand!    
Auteur Onderwerp: Komende nacht 'vallende sterren' te zien
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Vandaag, 22 april, vindt het maximum plaats van de Lyriden: een meteorenzwerm die zijn naam ontleent aan het sterrenbeeld Lier (Latijn: Lyra), van waaruit de meteoren aan de hemel weg lijken te vluchten.

Stukjes stof en gruis
De Lyriden zijn een kleine meterorenzwerm en niet zo spectaculair als de in augustus neervallende Perseïden en in november neerregenende Leoniden.

De zwerm bestaat uit kleine stukjes stof en gruis ('meteoroïden'), die zijn achtergelaten in het kielzog van komeet Thatcher.

Ieder jaar omstreeks deze tijd trekt de aarde door de afvalstroom van deze komeet. Door de baansnelheid van de aarde en door hun eigen bewegingssnelheid schieten de stof- en gruisdeeltjes van de komeet met een snelheid van 49 km/s onze dampkring in. Door de wrijvingshitte gloeien ze op en verdampen volledig. De lichtende streep die daarbij even langs de hemel is te zien, noemen we een meteoor.

Kijken
De Lyriden zijn actief tussen 16 en 25 april en vandaag om 22 u. berteikt de zwerm haar hoogtepunt. Daarbij doen zich zo'n 20 heldere meteoren per uur voor.

Howel het maximum al in de avond plaatsvindt, zijn de meteoren het best 's ochtends vroeg te bekijken als het sterrenbeeld Lier hoog boven de horizon staat. Aan de ochtendzijde stevent de aarde op de meteoroïdenstroom af, zodat dan de meeste, frontale botsingen plaatsvinden.

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
LilWiz
life ain't hard, just don't make it hard


Beoordeeld:
5
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor LilWiz   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
yes ik mag weer wensen [Big Grin] [Big Grin] [Razz] bij elke vallende ster
Berichten: 3613 | Plaats: Venray | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
   

Snelle Reactie
Bericht:

HTML staat uit.
UBB Code™ staat uit.

Kant en klare Graemlins
   


     » Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Nieuw onderwerp  Nieuwe Enquete  Reageer Sluit Onderwerp   Feature Onderwerp   Verplaats onderwerp   Verwijder onderwerp volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
 - Printer-versie van dit onderwerp
Spring naar:


Neem contact met ons op | Nims home

Copyright 2004 Ni-Frith Media Systems

Powered by Infopop Corporation
UBB.classic™ 6.7.0
Vertaald door NiMS