Goedzo?! NiMS Forum Nieuw onderwerp  Nieuwe Enquete  Reageer
mijn profiel | leden lijst inloggen | registreer | zoek | faq | forum home

  volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
»
» Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Goedzo?! NiMS Forum » Cafe » De Kroeg » 10 Gouden tips bij ontslag

 - UBBFriend: Email deze pagina naar iemand!    
Auteur Onderwerp: 10 Gouden tips bij ontslag
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
1 Blijf kalm
Blijf rustig tijdens een "ontslaggesprek", ook al dreigen de emoties vaak hoog op te lopen. Laat de werkgever zoveel mogelijk het woord voeren en hoor de argumenten aan, zonodig met de opmerking dat u het met deze punten niet eens bent. Loop ook niet zomaar weg. Als de druk werkelijk te hoog wordt, is het raadzaam om u ziek te melden.

2 Ga niet akkoord
Laat u niet onder druk zetten om akkoord te gaan met een voorstel van uw werkgever ook al lijkt dit op het eerste gezicht misschien helemaal niet slecht. Het is belangrijk om eerst alle consequenties van een dergelijk voorstel te overzien alvorens er inhoudelijk op te reageren.

3 Protesteer
Teken protest aan tegen een ontslagaanzegging, mondeling en schriftelijk. Als uw werkgever daarbij kritiek heeft op uw functioneren is het van belang om deze kritiek schriftelijk en puntsgewijs te weerleggen.

4 Geef geen onnodige informatie
Laat u tegenover uw werkgever niet uit over uw kansen op de arbeidsmarkt in de nabije toekomst. Alle door u verstrekte (persoonlijke) informatie kan door uw werkgever gebruikt worden om de nadelige gevolgen van het ontslag op u af te wentelen.

5 Laat alles op papier zetten
Sommige werkgevers hebben de neiging voorstellen "uit de losse pols" in een gesprek mee te delen. Dring er bij uw werkgever op aan een dergelijk voorstel op papier te zetten. Dit is een normale gang van zaken. Vergeet niet dat u uw baan dreigt te verliezen. U heeft er dan ook recht op precies te weten wat uw werkgever nu eigenlijk voorstelt.

6 Lever niet gelijk alle bedrijfseigendommen in
Het is gebruikelijk dat pas bij de beëindiging van uw arbeidsovereenkomst de bedrijfseigendommen worden ingeleverd. Inlevering op een eerder moment kan door de rechter uitgelegd worden als instemming van uw zijde met het ontslag.

7 Ontslagvergoeding als bedrag ineens
Streef bij voorkeur naar een afvloeiingsregeling waarbij aan u een bedrag ineens ter beschikking wordt gesteld. Suppletieregelingen (periodieke uitkeringen) vormen vaak een blijvende bron van ergernis. Bovendien blijft afhankelijk van uw werkgever zelfs nadat uw arbeidscontract beëindigd is.

8 Wees bedacht op alle gevolgen alvorens in te stemmen
Zorg ervoor dat u alle risico's en gevolgen van het ontslag kent voordat u eventueel met een ontslag instemt. Dit geldt niet alleen voor uw recht op een uitkering, maar ook voor de financiële en fiscale gevolgen van het ontslag.

9 Neem geen adviseur van uw werkgever
Laat u niet adviseren door een advocaat of andere door uw werkgever aangewezen adviseur. Vergeet niet dat werkgever en werknemer bij ontslag volstrekt tegengestelde belangen hebben en dat een adviseur slechts één belang dient: dat van zijn opdrachtgever.

10 Bel de ontslaglijn ® 0900 - 40 40 123 50cpm
Bovenstaande tips zijn slechts algemeen van aard en iedere ontslagsituatie moet zelfstandig beoordeeld worden. De advocaten van de Ontslaglijn® zijn experts op het gebied van ontslag en kunnen u optimaal van advies dienen. Indien gewenst kunt ook een afspraak maken om uw zaak door een van deze advocaten te laten behandelen.

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
Croaton
Poster


Beoordeeld:
5
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor Croaton     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
"7 Ontslagvergoeding als bedrag ineens
Streef bij voorkeur naar een afvloeiingsregeling waarbij aan u een bedrag ineens ter beschikking wordt gesteld. Suppletieregelingen (periodieke uitkeringen) vormen vaak een blijvende bron van ergernis. Bovendien blijft afhankelijk van uw werkgever zelfs nadat uw arbeidscontract beëindigd is."

ik weet niet waar je dit vandaan hebt, maar dit slaat nergens op. dit is afhankelijk van de hoogte van het inkomen/uitkering na het ontslag. als je het in één keer laat uitkeren dan moet je oppassen dat de fiscus niet ineens om de hoek komt kijken. de beste methode is nog altijd via een stamrecht bv............

--------------------
mijn naam spreek je niet uit als Cro-aton, maar op zun engels "Krotun"

Berichten: 219 | Plaats: Kerkdriel | Geregistreerd: Feb 2003  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Volgens mij kan je wel beter een groot bedrag ineens krijgen en met dit bedrag een BV oprichten. Je bent dan van de fiscus af, en ook meteen van de werkgever. Plus je hebt je start kapitaal ook meteen bij de hand.

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
Croaton
Poster


Beoordeeld:
5
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor Croaton     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
quote:
Origineel van NiMS:
Volgens mij kan je wel beter een groot bedrag ineens krijgen en met dit bedrag een BV oprichten. Je bent dan van de fiscus af, en ook meteen van de werkgever. Plus je hebt je start kapitaal ook meteen bij de hand.

alleen met deze bv dien je dan weer een andere bv te financieren...rente aftrek van de ene bv naar de andere......en lijfrenteuitkering van dochter naar moeder etc..........

--------------------
mijn naam spreek je niet uit als Cro-aton, maar op zun engels "Krotun"

Berichten: 219 | Plaats: Kerkdriel | Geregistreerd: Feb 2003  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
Yoda
Becoming Member


Beoordeel
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor Yoda     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
10 Bel de ontslaglijn ® 0900 - 40 40 123 50cpm
Bovenstaande tips zijn slechts algemeen van aard en iedere ontslagsituatie moet zelfstandig beoordeeld worden. De advocaten van de Ontslaglijn® zijn experts op het gebied van ontslag en kunnen u optimaal van advies dienen. Indien gewenst kunt ook een afspraak maken om uw zaak door een van deze advocaten te laten behandelen.
----------
Doe dit bij voorkeur met de telefoon van je baas [Big Grin] . Uit ervaring kan dit behoorlijk in de papieren gaan lopen.

Berichten: 13 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Mar 2003  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Handige tip yoda [Wink]

Croaton: Waarom moet je met de ene bv dan een andere financieren? Je kan toch ook iets met die opgerichte BV doen?

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
Natasha
Niet te stoppen!


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor Natasha   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
hahaha nou ik heb 15 euro borg moeten betalen voor me werkkleding, 10 euro voor mn kluisje, en 50 euro voor mn schoenen(eigen kosten) dus kben bang dat ik voorlopig niet zelf wegga. Maar ontslagen word ik zeker te weten niet hahahaha

reden: me baas is n vent van +/- 25 [Razz] [Razz]
(dit is n grapje)

dikke kus mensen en lil wiz: we're matties again [Big Grin] kussies schat

--------------------
En uiteindelijk kom je elkaar allemaal weer tegen bij de IKEA...

Berichten: 464 | Plaats: Arnhem | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Werkgevers willen soberder ontslagregeling

De werkgeversorganisatie VNO-NCW wil een versobering van de ontslagregeling. Voorzitter J. Schraven zegt in Het Financieele Dagblad van dinsdag dat zijn organisatie werkt aan voorstellen om de ontslagkosten te verminderen.

Het nieuwe kabinet moet de ontslagprocedure bij de kantonrechter aanpakken. Daardoor kan ook de gouden handdruk voor topbestuurders goedkoper worden. In de huidige conjuctuur zijn de ontslagkosten hoog.

De afgelopen maanden is veel ophef ontstaan over de hoge afkoopsommen voor falende bestuurders. Zo kreeg P. Smits van KPN 2,9 miljoen euro mee bij zijn vertrek. Schraven erkent dat deze afkoopsommen in de onderhandelingen met vakbonden moeilijk zijn uit te leggen.

Ook uit de achterban van VNO-NCW komt kritiek op de hoogte van de gouden handdrukken voor topbestuurders. ,,Daar kijken we naar en voeren we intern overleg over'', aldus Schraven. ,,In Engeland krijg je bijvoorbeeld niet meer dan een jaar basissalaris mee. Maar dat salaris is wel anderhalf keer hoger. De vraag is: willen we dat?''

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
Croaton
Poster


Beoordeeld:
5
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor Croaton     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
quote:
Origineel van NiMS:
Handige tip yoda [Wink]

Croaton: Waarom moet je met de ene bv dan een andere financieren? Je kan toch ook iets met die opgerichte BV doen?

dat hoort bij deze constructie, anders zal het welnadelige fiscale gevolgen met zich meebrengen

--------------------
mijn naam spreek je niet uit als Cro-aton, maar op zun engels "Krotun"

Berichten: 219 | Plaats: Kerkdriel | Geregistreerd: Feb 2003  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Kun je dat uitleggen croaton? Ik snap het niet helemaal.

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
Croaton
Poster


Beoordeeld:
5
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor Croaton     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
ik zal mijn boeken er eens op naslaan wanneer ik thuis ben. ik weet alleen uit mijn hoofd dat deze constructie zo werkt.........volgens mij is het gewoon een verplichting, omdat je anders nog ineens je gouden handdruk in handen hebt gekregen

--------------------
mijn naam spreek je niet uit als Cro-aton, maar op zun engels "Krotun"

Berichten: 219 | Plaats: Kerkdriel | Geregistreerd: Feb 2003  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Oud-werkgever wil gouden handdruk terug

Assurantiebedrijf Gritter & Sevink uit Emmeloord wil dat burgemeester H. Brinkman (CDA) van de Noord-Hollandse gemeente Beemster zijn gouden handdruk van 20.000 euro teruggeeft. De rechtbank stelde dit bedrag vast.

Brinkman werd 1 april ontslagen als accountmanager bij het bedrijf en kreeg het bedrag mee om een periode van werkloosheid te kunnen overbruggen. De periode van werkloosheid duurde slechts een week, op 7 april 2003 werd Brinkman benoemd tot burgemeester.

Volgens directeur E. de Jong van Gritter & Sevink moet Brinkman van die benoeming hebben geweten toen de ontslagprocedure door de rechtbank werd behandeld. ,,Dan is het niet meer dan logisch dat hij het geld teruggeeft, zeker gezien de penibele situatie van het bedrijf'', aldus De Jong. Het bedrijf verkeert al jaren in zwaar weer en dreigt failliet te gaan.

Volgens de directeur gaat de gouden handdruk ten koste van de overige werknemers. ,,Die hebben grote offers gebracht. Zo hebben zij het afgelopen jaar 20 procent van hun salaris ingeleverd. De situatie met Brinkman is dan moeilijk te verkroppen.'' Hij is verder van mening dat Brinkman het bedrijf heeft misleid omdat die zijn sollicitatie naar het ambt van burgemeester heeft verzwegen.

Volgens De Jong heeft Brinkman per e-mail laten weten zich te houden aan het vonnis en het geld niet terug te geven. ,,Als hij daarbij blijft is het jammer, maar helaas. We gaan er geen gerechtelijke procedure voor starten. Het gaat ons niet om het geld, maar om rechtvaardigheid. Het CDA heeft tenslotte altijd de mond vol van normen en waarden''. Brinkman was vrijdagmorgen niet bereikbaar voor commentaar.

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Werknemer bij gedwongen ontslag dubbel de klos

Het College Belastingadviseurs (CB) dringt bij de Tweede Kamer aan op een mildere behandeling van mensen die gedwongen ontslagen worden. Zij hebben namelijk dubbele pech.

Mensen die te maken krijgen met gedwongen ontslag schakelen veelal een advocaat in bij het vaststellen van de hoogte van hun ontslagvergoeding. Ze moeten daarna belasting betalen over de vergoeding, terwijl de kosten van de juridische bijstand sinds twee jaar niet meer aftrekbaar zijn. Soms is de optelsom van kosten en belasting zelfs hoger dan de ontslagvergoeding, schrijft het CB.

Sinds de invoering van het nieuwe belastingstelsel in 2001 zijn de arbeidskosten van een werknemer niet langer aftrekbaar. Het kabinet ging ervan uit dat de werkgever de noodzakelijke arbeidskosten vergoedt, maar dat blijkt niet op te gaan bij een verstoorde arbeidsrelatie en juridische bijstand.

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
   

Snelle Reactie
Bericht:

HTML staat uit.
UBB Code™ staat uit.

Kant en klare Graemlins
   


     » Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Nieuw onderwerp  Nieuwe Enquete  Reageer Sluit Onderwerp   Feature Onderwerp   Verplaats onderwerp   Verwijder onderwerp volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
 - Printer-versie van dit onderwerp
Spring naar:


Neem contact met ons op | Nims home

Copyright 2004 Ni-Frith Media Systems

Powered by Infopop Corporation
UBB.classic™ 6.7.0
Vertaald door NiMS