Goedzo?! NiMS Forum Nieuw onderwerp  Reageer
mijn profiel | leden lijst inloggen | registreer | zoek | faq | forum home

  volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
»
» Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Goedzo?! NiMS Forum » Computers » Software & Games » Novell verjongt: Strategiewijziging zet Linux voorop

 - UBBFriend: Email deze pagina naar iemand!    
Auteur Onderwerp: Novell verjongt: Strategiewijziging zet Linux voorop
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Voor Novell is de stap naar Linux een verjongingskuur. De netwerkfabrikant wil dicht tegen de levendige ontwikkelaarscultuur aanschurken.

De bedrijfstop bestaat uit gedegen zakenmannen. Directeur Jack Messman was kort geleden nog directeur van een Texaans oliebedrijf. De nieuwste loot van Novell daarentegen bestaat uit Ximian-oprichters Miguel de Icaza en Nat Friedman, twee open-broncode-adepten van net twintig.
Novell nam Ximian enkele weken terug over. Messman: “Ik belde hun durfkapitalist.”
Het zakelijke argument voor Novell is de softwareporfolio van Ximian. Het levert bijvoorbeeld Red Carpet, gereedschap voor distributie van Het kort geding dient op 17 september in Breda. Naast de moedermaatschappij klaagt Dupaco ook de manager van SCO-Nederland, Elbert Vlastuin, aan. Dupaco-oprichter Erik Monnikhof vermoedt dat SCO in Nederland uitprobeert of het met deze handelswijze wegkomt. Lukt dat, dan worden ook in andere Europese landen de distribiteurs ingeruild voor verzelfstandigde SCO-vestigingen. Dupaco was de afgelopen zeventien jaar de SCO-distributeur in Nederland. Enkele weken terug ontving het bedrijf een mailtje waarin het contract werd opgezegd. De Nederlandse vestiging maakt zich inmiddels op om verzelfstandigd het distributeurschap over te nemen. Monnikhof zei dit begin deze week tijdens een bijeenkomst van netwerkfabrikant Novell in Barcelona. “Het is niet uit rancune. Wat SCO doet is onfatsoenlijk en vernederend. Dit zou ik mijn klanten nooit aandoen.” Iedere poging om met SCO in contact te komen is door de Amerikanen gedwarsboomd, aldus Monnikhof. Mail is niet beantwoord. “We zijn kort nadat het contract is opgezegd in het vliegtuig gestapt. In Lindon (Utah) zijn we door de bewakingsdienst het terrein afgezet.” Een bezoek, daags daarna, aan de SCO-beurs in Las Vegas in augustus, liet Monnikhof op het laatste moment achterwege. “We keerden de auto halverwege om. “Ik wilde geen rel uitlokken.” Dupaco zweeg tot dusverre tegenover de buitenwereld over het conflict. “We zijn het punt voorbij dat we denken dat contact met SCO nog iets oplevert. Het wacht duidelijk de uitspraak van de rechter af.” Diep vernederd Het gaat hem niet om compensatie van gederfde inkomsten, zegt Monnikhof. Het bedrijf verliest zonder SCO volgens hem driehonderdduizend euro aan bruto marge. De jaaromzet in SCO-producten bedraagt zo’n drie miljoen. “Er zijn voldoende andere inkomsten. Het gaat er mij om dat een bedrijf zo niet kan omgaan met partners. Ik Opzijgeschoven distributeur begint rechtszaak ware inzetbaar voor is.” Dergelijke adviesdiensten doen het slecht, erkent Messman. Toch is het een belangrijke stap op weg naar een op diensten georiënteerd bedrijf. Diensten zorgen nu voor zo’n 40 procent van de omzet, en dat moet stijgen. De verjongingskuur is de recentste ‘Gedrag SCO onfatsoenlijk’ stap in de strategiewijziging. “De Icaza en Friedman moeten ons bedrijf revitaliseren”, aldus Messman. Het mengen moet niet te snel gaan, realiseert hij zich. “We schermen hen voorlopig af van de Novellbureaucratie, om ze niet kopschuw te maken. We hopen wel dat ze een cultuuromslag teweegbrengen.” ¬ voel me diep vernederd na zeventien jaar trouwe dienst.” “Ik kan me voorstellen dat een bedrijf de strategie wil aanpassen, maar dat doe je niet zo. Geef ons de tijd om af te bouwen en bijvoorbeeld personeel over te dragen.” Monnikhof hoopt via de rechter eerst te voorkomen dat hij moet stoppen met het leveren van SCOproducten. In de bodemprocedure, waarschijnlijk maanden later, wil hij de rechter bewegen SCO te dwingen tot een redelijke overgangstermijn. “Een maand voor ieder jaar dat we distributeur waren bijvoorbeeld.” Naar de motieven om het contrect op te zeggen kan hij alleen gissen. “Ik denk dat ze zoeken naar manieren om van personeel af te komen, bijvoorbeeld door alle buitenlandse vestigingen te verzelfstandigen. Vlastuin gaat daar in mee. Waarom? Geen idee.” ¬ software voor bijna alle Linux-varianten. Na aanpassing aan de eigen distributietools kan Novell op alle platformen een vergelijkbaar product bieden. Ximian heeft verder een ontwikkelomgeving voor C# ofwel .Net (Microsofts antwoord op Java) vrijwel gereed. Messman: “Ontwikkelaars kunnen ontwikkelen op het Microsoft-platform, hun .Net-toepassing werkt straks ook op Linux.”

Bijna even belangrijk is de komst van een nieuwe, enthousiaste groep ontwikkelaars. Novell wil niet langer een bedrijf zijn waar de programmeurskunsten overheersen. De klant is koning. Daarom sneuvelden vele van de ruim 150 producten en werden andere onderdeel van bekendere toepassingen. “Dat is minder ingewikkeld. Het is net als in een restaurant: je kunt een enorm menu doorbladeren of kiezen tussen een hamburger en een cheeseburger.” De tweede belangrijke zet was het inzetten van consultants: de overname van Cambrigde. “Zij moeten klanten oplossingen aandragen waar vervolgens onze software inzetbaar voor is.” Dergelijke adviesdiensten doen het slecht, erkent Messman. Toch is het een belangrijke stap op weg naar een op diensten georiënteerd bedrijf. Diensten zorgen nu voor zo’n 40 procent van de omzet, en dat moet stijgen.
De verjongingskuur is de recentste ‘Gedrag SCO onfatsoenlijk’ stap in de strategiewijziging. “De Icaza en Friedman moeten ons bedrijf revitaliseren”, aldus Messman. Het mengen moet niet te snel gaan, realiseert hij zich. “We schermen hen voorlopig af van de Novellbureaucratie, om ze niet kopschuw te maken. We hopen wel dat ze een cultuuromslag teweegbrengen.”

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
   

Snelle Reactie
Bericht:

HTML staat uit.
UBB Code™ staat uit.

Kant en klare Graemlins
   


     » Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Nieuw onderwerp  Reageer Sluit Onderwerp   Feature Onderwerp   Verplaats onderwerp   Verwijder onderwerp volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
 - Printer-versie van dit onderwerp
Spring naar:


Neem contact met ons op | Nims home

Copyright 2004 Ni-Frith Media Systems

Powered by Infopop Corporation
UBB.classic™ 6.7.0
Vertaald door NiMS