Goedzo?! NiMS Forum Nieuw onderwerp  Reageer
mijn profiel | leden lijst inloggen | registreer | zoek | faq | forum home

  volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
»
» Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Goedzo?! NiMS Forum » Computers » Software & Games » Waarom overstappen naar Linux (Pagina 1)

 - UBBFriend: Email deze pagina naar iemand!   Dit onderwerp heeft 2 pagina's: 1  2   
Auteur Onderwerp: Waarom overstappen naar Linux
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Er zijn een aantal goede redenen om over te stappen naar Linux. Linux is veel stabieler, is veiliger, is goedkoper (zeker voor thuisgebruik), veel meer uitdaging, je kunt het systeem volledig configureren zoals jij het wil en daarbij zit je niet meer vast aan de knellende voorwaarden van Microsoft.
Een ander voordeel is dat Linux Open Source is. Dat wil niet zeggen dat het gratis is. Maar wel dat de broncode vrij beschikbaar is en dat je dat dus eveneens kunt aanpassen. Nu lijkt dit voor de gemiddelde gebruiker al veel te hoog gegrepen. Maar het zorgt er wel voor dat als je een probleem ontdekt, en je dit op de juiste manier rapporteert er meestal heel vlot een oplossing aangeboden word omdat iedereen toegang heeft tot de source.

Is Linux geschikt
Als je Linux eens wilt proberen, is het wel zinvol te weten waar je aan begint. Ook om je af te vragen of Linux wel de oplossing voor je is (Macintosh bestaat ook nog bijvoorbeeld als alternatief).

Als je een gewone Windows gebruiker bent, die gewoon eens een brief tikt, een mail maakt, en wat surft, zonder dat je nu al te veel kennis hebt van het systeem waarmee je werkt, kan Linux heel geschikt zijn. Maar laat het wel installeren door iemand die dat vaker gedaan heeft, zorg ook dat je wat hulp in je omgeving hebt of via internet hulp kan zoeken, voor het geval dat je toch ergens niet uitkomt.
Voor een gebruiker die het leuk vind om allerlei dingen te proberen, uit te testen, etc. etc. is Linux echt het Walhalla: je mogelijkheden zijn onbegrensd en je kunt elke dag nieuwe dingen leren. Een grote voorwaarde: je moet bereid zijn er tijd in te stoppen EN je moet bereid zijn eerst zelf dingen via handleidingen etc. dingen uit te zoeken (liefst voordat je roept dat iets niet werkt of gelijk om hulp begint te roepen).
Gamers: lastig, er zijn steeds meer spellen die prima draaien onder Linux, de kwaliteit wordt beter en beter. Maar het kost soms wel erg veel moeite om dit goed draaiend te krijgen. Wel laat het zich daardoor beter fine-tunen en kun je betere performantie krijgen dan onder Windows. Voorlopig is Windows hier nog de betere keuze, maar je kunt natuurlijk ook gewoon een spel-console kopen en je pc voor het echte werk houden [Wink]

Overstap vergemakkelijken
Maak een lijst van de hardware en software die je nodig hebt, en ga kijken of dit ondersteund wordt, welke alternatieven er zijn etc. Diverse sites en forums kunnen je hierbij behulpzaam zijn.
Maak een kosten/baten afweging: Linux is dusdanig goedkoop dat, stel: een oude scanner die je hebt werkt niet onder Linux, het nog steeds goedkoper is om de scanner te vervangen door een exemplaar wat wel werkt. Het zelfde geldt voor bijvoorbeeld printers.
Koop een distributie die vergezeld gaat van een goede handleiding en die door mensen gebruikt wordt die je kent, of waarvan je weet dat er via forums/mailinglists goede ondersteuning is. Debian, Gentoo en Slackware zijn niet geschikt voor beginners. Suse blijft in een heleboel opzichten gewoon een erg goede keus.
Wat geen goed idee is: een distributie downloaden en dan iedereen vervelen met absolute beginnersvragen. Zeker Suse is niet duur, en je krijgt er erg veel voor om je direct op weg te helpen.

Linux proberen
Wil je gewoon even kijken hoe Linux werkt, zonder dat je iets installeert, dan is er altijd nog de Suse Live-Eval cd ftp://ftp.nl.uu.net/pub/linux/suse/i386/live-eval-8.1. Ook bestaat er bijvoorbeeld Knoppix http://www.knopper.net/knoppix/

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
Budha
Welcome back NiMS


Beoordeeld:
5
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor Budha     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
quote:
Linux is veel stabieler, is veiliger, is goedkoper (zeker voor thuisgebruik), veel meer uitdaging, je kunt het systeem volledig configureren zoals jij het wil en daarbij zit je niet meer vast aan de knellende voorwaarden van Microsoft.
Wat een kolder zeg!

Windows 2000 en XP zijn uitermate stabiel. Als je al crashes ervaart komt dat door brakke drivers of hardware. Als er wat meer drivers waren voor Linux en het dus ook op meer diverse apparatuur zou draaien, zie je daar dezelfde effecten.

Of het OS an sich veliger is valt nog te bezien. Het marktaandeel van Windows is vele malen hoger en er zijn gewoon veel mensen die bugs in Windows zoeken. Meestal zitten de beveiligingszaken ook niet in het OS, maar veel meer in de meegeleverde software.

Goedkoper is het voor een thuisgebruiker zeker, maar als je geen techneut bent is het maar zeer de vraag of het iets voor jou is.
Je kunt niet willekeurig welke hardware kopen, want het is maar de vraag of er drivers voor zijn.
Als je op je werk Windows gebruikt is het bepaald niet handig om thuis met iets anders te moeten werken.
De ondersteuning voor spelletjes is veel minder.
Het is lang niet zo eenvoudig om updates te draaien die beveiligingsproblemen en andere bugs kunnen oplossen.


Sorry, maar deze lap tekst is niet goed geschreven. Aan de ene kant wordt gesuggereerd dat Linux voor a-technische mensen tot de mogelijkheden behoord, maar aan de andere kant wordt duidelijk dat dat eigenlijk niet kan of zelfs maar zinvol is.

--------------------
Signatures zijn zooooo 2003!

Berichten: 866 | Plaats: Bilthoven | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Ik wist niet dat jij zo'n Linux hater was. Maar hoe kun jij hier nu goed over oordelen zonder dat je ooit linux hebt geinstalleerd?

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
Budha
Welcome back NiMS


Beoordeeld:
5
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor Budha     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
quote:
Origineel van NiMS:
Ik wist niet dat jij zo'n Linux hater was. Maar hoe kun jij hier nu goed over oordelen zonder dat je ooit linux hebt geinstalleerd?

Ik ben geen Linux hater. Ik vind het een heel mooi iniatief en een indrukwekkend product, maar wat hierboven wordt gezegd over de voordelen t.o.v. Windows is gewoon onzin.

Hoewel ik zelf geen Linux draai heb ik de nodige versies zien draaien. Heel mooi, maar daarom is het nog niet geschikt voor niet technische gebruikers.

--------------------
Signatures zijn zooooo 2003!

Berichten: 866 | Plaats: Bilthoven | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
LilWiz
life ain't hard, just don't make it hard


Beoordeeld:
5
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor LilWiz   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
ik heb ook niet zo'n linux freak...ik heb et een keer geïnstalleerd maar ik snapte er al helemaal nix van...beetje die cdrom mounten enzo [Confused]
Verder heeft Linux wel een voordeel...linux pc worden minder of bijna nooit gehackt enzo en het is open source dat iedereen aan die kernel kan werken

Berichten: 3613 | Plaats: Venray | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Dat het niet geschikt is voor niet technische gebruikers ben ik niet helemaal met je eens. Als je de suse installatie gebruikt, dan is het CD erin doen, next, next, finish. En je hebt X draaien.
Een kind kan de was doen.

En ik vind ook dat niet technische mensen ook niet met windows om kunnen gaan (ik kan het weten, ik heb er veel te veel aan de lijn gehad op de casema helpdesk).

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
Budha
Welcome back NiMS


Beoordeeld:
5
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor Budha     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Er is inderdaad een grote groep mensen die van een computer af zouden moeten blijven zoals ik van een piano af moet blijven.

Maar er zijn heel erg veel mensen van onze leeftijd die prima overweg kunnen met standaard software, maar voor wie de technische aspecten te hoog gegrepen zijn.

De eerste groep kan nog geen broodrooster gebruiken en zijn dus eigenlijk kansloos voor elk platform. Intensief trucjes leren is dan het enige wat rest.

Voor de 2e groep brengt Linux gewoon teveel problemen met zich mee die zich bij Windows niet of in mindere mate voordoen. Zoals ik al eerder zei:

- Je kunt niet willekeurig welke hardware kopen, want het is maar de vraag of er drivers voor zijn.
- Als je op je werk Windows gebruikt is het bepaald niet handig om thuis met iets anders te moeten werken.
- De ondersteuning voor spelletjes is veel minder.
- Het is lang niet zo eenvoudig om updates te draaien die beveiligingsproblemen en andere bugs kunnen oplossen.

Dat SuSe zich makkelijk laat installeren zal ongetwijfeld en welicht dat dit mijn zusje ook nog lukt, maar dan ben je er dus nog niet.


Maar waarom zou je dit uberhaupt willen? Het grootste voordeel van Linux is dat je er bijna alles mee kunt wat je wilt. Dat is voor een techneut het Walhalla, maar kan een normale gebruiker niet boeien. Die wil gebruikersgemak en alles binnen een paar klikken regelen.

Dat staat haaks op elkaar en valt dus een beetje moeilijk te verenigen.

--------------------
Signatures zijn zooooo 2003!

Berichten: 866 | Plaats: Bilthoven | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
Croaton
Poster


Beoordeeld:
5
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor Croaton     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
en hoe is linux dan voor produceren? biedt dat voordelen? hoe draaien programma's als cubasis etc eronder/?

--------------------
mijn naam spreek je niet uit als Cro-aton, maar op zun engels "Krotun"

Berichten: 219 | Plaats: Kerkdriel | Geregistreerd: Feb 2003  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Ik zal even op een paar opmerkingen reageren.

quote:
- Je kunt niet willekeurig welke hardware kopen, want het is maar de vraag of er drivers voor zijn.
Dit is een beetje vals. Dit heeft te maken met de hardware producenten en dus niet met Linux. Je kan het Linux niet aanrekenen dat de hardware producenten eerst windows ondersteunen.
Al zal het je nog verbazen hoeveel drivers er ondertussen al voor linux zijn! Zelfs een ati 8500 heeft netjes linux drivers.
quote:

- Als je op je werk Windows gebruikt is het bepaald niet handig om thuis met iets anders te moeten werken.

Ik zou niet weten waarom dat niet kan? De tools die ik op mijn werk zou gebruiken is bijvoorbeeld office. Nu kan je prima Office installeren op je Linux machine (http://openoffice.org). En dan nog, je moet je werk ook helemaal niet mee naar huis nemen [Razz]
quote:

- De ondersteuning voor spelletjes is veel minder.

Hier heb je een belangrijk punt. Helaas kan er bijna geen nieuwe en modern spelletje onder linux worden gespeeld. Ik denk dat dit ook eigenlijk de belangrijkste reden zou zijn dat mensen geen linux op de desktop hebben. Ik denk zelf, dat als ik de nieuwe spellen onder linux zou kunnen spelen, ik zonder problemen ook linux op mijn desktop zou draaien.

quote:
- Het is lang niet zo eenvoudig om updates te draaien die beveiligingsproblemen en andere bugs kunnen oplossen.
Dat is afhankelijk van je distributie. Bij redhat is het heel erg makkelijk. Die heeft zelfs een soort van autoupdate feature ala windows update. Die haalt (als jij dat wilt) netjes de nieuwste updates binnen, en installeert deze. Plus niet te vergeten dat de fix-rate onder linux velen maar dan echt velen malen sneller is dan met windows!

quote:
Maar waarom zou je dit uberhaupt willen? Het grootste voordeel van Linux is dat je er bijna alles mee kunt wat je wilt. Dat is voor een techneut het Walhalla, maar kan een normale gebruiker niet boeien. Die wil gebruikersgemak en alles binnen een paar klikken regelen.
Het gebruikersgemak waar je het over hebt is in suse bijvoorbeeld al vrij goed geregeld. Die hebben netjes een control panel, waarin je de meeste zaken kunt regelen. Ik zou als ik jou was het gewoon is proberen te draaien. (Dan doe je het in een VM [Wink] ).

Een aantal andere belangrijke argumenten:
*Linux is gratis, dat wil zeggen het kost niets om het te draaien. Je hoeft geen licentie kosten te betalen.
*Het is stukken stabieler als windows.
*Je hoeft hem nooit opnieuw op te starten (zelfs het installeren van nieuwe drivers kan gebeuren zonder opnieuw op te starten)
*Je kan Linux ideaal als server gebruiken (webserver, ftp server, file-server, telnet server, mail server, router etc.)
*Je bent niet afhankelijk van 1 leverancier.

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
quote:
Origineel van Croaton:
en hoe is linux dan voor produceren? biedt dat voordelen? hoe draaien programma's als cubasis etc eronder/?

Als deze programma's ook voor linux gemaakt zijn, dan zullen ze niet anders werken. Linux doet niets speciaals met je programma's. Het is een besturings systeem.

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
Budha
Welcome back NiMS


Beoordeeld:
5
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor Budha     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
quote:
Origineel van NiMS:
quote:
- Je kunt niet willekeurig welke hardware kopen, want het is maar de vraag of er drivers voor zijn.
Dit is een beetje vals. Dit heeft te maken met de hardware producenten en dus niet met Linux. Je kan het Linux niet aanrekenen dat de hardware producenten eerst windows ondersteunen.
Al zal het je nog verbazen hoeveel drivers er ondertussen al voor linux zijn! Zelfs een ati 8500 heeft netjes linux drivers.

Het maakt niet uit wat de reden is, het feit blijft. Een consument verwacht dat wat ie koopt ook gewoon werkt en dat is in veel gevallen nog niet zo.
Daarbij is er voor veel hardware wel een Linux driver, maar wordt die niet door de fabrikant meegeleverd of ondersteund.

quote:
Origineel van NiMS:
quote:

- Als je op je werk Windows gebruikt is het bepaald niet handig om thuis met iets anders te moeten werken.

Ik zou niet weten waarom dat niet kan? De tools die ik op mijn werk zou gebruiken is bijvoorbeeld office. Nu kan je prima Office installeren op je Linux machine (http://openoffice.org). En dan nog, je moet je werk ook helemaal niet mee naar huis nemen [Razz]
Het gaat niet om het werk zelf. Mensen zijn Windows nou eenmaal gewend vanuit het werk en weten daar hun weg in te vinden.
OpenOffice scoort heel goed in tests, maar is gewoon anders dan MS Office.

quote:
Origineel van NiMS:
quote:
- Het is lang niet zo eenvoudig om updates te draaien die beveiligingsproblemen en andere bugs kunnen oplossen.
Dat is afhankelijk van je distributie. Bij redhat is het heel erg makkelijk. Die heeft zelfs een soort van autoupdate feature ala windows update. Die haalt (als jij dat wilt) netjes de nieuwste updates binnen, en installeert deze. Plus niet te vergeten dat de fix-rate onder linux velen maar dan echt velen malen sneller is dan met windows!
Gaaf, dat wist ik niet. Da's dan weer een mooi pluspuntje voor Linux.

quote:
Origineel van NiMS:
quote:
Maar waarom zou je dit uberhaupt willen? Het grootste voordeel van Linux is dat je er bijna alles mee kunt wat je wilt. Dat is voor een techneut het Walhalla, maar kan een normale gebruiker niet boeien. Die wil gebruikersgemak en alles binnen een paar klikken regelen.
Het gebruikersgemak waar je het over hebt is in suse bijvoorbeeld al vrij goed geregeld. Die hebben netjes een control panel, waarin je de meeste zaken kunt regelen. Ik zou als ik jou was het gewoon is proberen te draaien. (Dan doe je het in een VM [Wink] ).
Ga ik zeker een keer proberen!

quote:
Origineel van NiMS:
Een aantal andere belangrijke argumenten:
*Linux is gratis, dat wil zeggen het kost niets om het te draaien. Je hoeft geen licentie kosten te betalen.

Inderdaad, dat is zeker een groot voordeel. De trieste realiteit is echter dat Microsoft het voor elkaar heeft gekregen om een koppelverkoop erdoor te duwen, zodat je bijna alleen nog maar pc's met Windows kunt kopen.

quote:
Origineel van NiMS:
*Het is stukken stabieler als windows.

Sorry, maar dat is gewoon onzin (en taaltechnisch incorrect).
Windows NT was al rete stabiel en Windows 2000/XP is nog veel beter. Brakke drivers/hardware krijgen elk OS op z'n gat.

quote:
Origineel van NiMS:
*Je hoeft hem nooit opnieuw op te starten (zelfs het installeren van nieuwe drivers kan gebeuren zonder opnieuw op te starten)

Bij Windows valt het tegenwoordig ook wel mee. De fabrikanten komen alleen vaak met een schermpje dat je adviseerd om te herstarten, maar in de praktijk is dit zelden nodig. Nog altijd wel te vaak natuurlijk.
Voor een normale gebruiker is dit ook niet echt interessant, want die installeren echt niet wekelijks nieuwe drivers.

quote:
Origineel van NiMS:
*Je kan Linux ideaal als server gebruiken (webserver, ftp server, file-server, telnet server, mail server, router etc.)
*Je bent niet afhankelijk van 1 leverancier.

Inderdaad. Linux biedt heel veel als je een server op wilt zetten. Er zit bijvoorbeeld een fantastische firewall gratis bij in.

Dat er een grote community achter zit die heel enthousiast software schrijft is natuurlijk ook heel leuk. Zo kun je heel veel doen met je pc.
Toch is ook dit voordeel niet echt iets waar de gemiddelde consument op zit te wachten. Behalve natuurlijk het verschil in prijs.


Ik bestrijd niet dat Linux een fantastisch OS is, maar het is niet bedoeld en niet geschikt voor de massa.

--------------------
Signatures zijn zooooo 2003!

Berichten: 866 | Plaats: Bilthoven | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
quote:
Het maakt niet uit wat de reden is, het feit blijft. Een consument verwacht dat wat ie koopt ook gewoon werkt en dat is in veel gevallen nog niet zo.
Daarbij is er voor veel hardware wel een Linux driver, maar wordt die niet door de fabrikant meegeleverd of ondersteund.

Dat is bij windows ook zo, en dat vind ik dus een non argument. Als jij op windows geen software installeert heb je nix aan je windows.

quote:
Het gaat niet om het werk zelf. Mensen zijn Windows nou eenmaal gewend vanuit het werk en weten daar hun weg in te vinden.
OpenOffice scoort heel goed in tests, maar is gewoon anders dan MS Office.

Nee das niet waar [Smile] openoffice is namelijk gewoon de echte office. Er wordt een soort API ge-emuleerd waarmee je de normale MS Office op draait. En de ervaringen zijn er goed mee. En het feit dat mensen nu eenmaal iets gewend zijn vind ik toch zo'n bullshit argument waar iedereen altijd maar weer mee komt! Waarom zouden mensen niet intelligent genoeg zijn om ook rond te kijken en te zien dat er beter dingen in deze wereld zijn. ("Mijn buurman heeft het ook, dus dan zal ik het ook moeten hebben." [puke] [puke] [puke] )
quote:
Sorry, maar dat is gewoon onzin (en taaltechnisch incorrect).
Windows NT was al rete stabiel en Windows 2000/XP is nog veel beter. Brakke drivers/hardware krijgen elk OS op z'n gat.

(En rete stabiel is wel normaal nederlands) Maar in linux krijgen brakke drivers dus niet je OS onderuit! Dat komt omdat de drivers niet in je Kernel hooken, maar de kernel houdt de controle over de drivers. Het kernel model van Linux is daarmee al velen malen stabieler. Dit zal ook 1 van de redenen zijn, waarom er bijvoorbeeld geen DirectX zal uitkomen voor linux. (Misschien wel een secure versie?)
quote:
Bij Windows valt het tegenwoordig ook wel mee. De fabrikanten komen alleen vaak met een schermpje dat je adviseerd om te herstarten, maar in de praktijk is dit zelden nodig. Nog altijd wel te vaak natuurlijk.
Voor een normale gebruiker is dit ook niet echt interessant, want die installeren echt niet wekelijks nieuwe drivers.

Zeker nog nooit een NVidia videokaart gehad.

quote:
Ik bestrijd niet dat Linux een fantastisch OS is, maar het is niet bedoeld en niet geschikt voor de massa.
Ik bestrijd juist wel de gedachte dat linux niet voor de massa is! Je moet gewoon met Linux Leren omgaan. Zie linux net zoals autorijden. Je moet eerst je rijbewijs halen (en in linux is dit echt velen malen makkelijker! Geloof me!) voordat je goed in een auto kan rijden. En ik vind autorijden wel iets voor de massa. Het enige dat linux tegen heeft, is het imago. Maar zeg nu zelf, vind jij dat windows zo'n goed imago heeft?

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
Budha
Welcome back NiMS


Beoordeeld:
5
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor Budha     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
In je reacties blijf je als een IT'er denken.

Computers zijn moeilijk. Juist omdat het zo'n open systeem is en dus ontzettend divers aan hard- en software is het belangrijk dat het voor de consument zo eenvoudig mogelijk wordt gemaakt.

Als je een printer koopt moet er dus een cd bij zitten die je in je computer stopt en ervoor zorgt dat je die printer kunt gebruiken.
Als je boven gemiddeld met een computer om kunt gaan zoek je zelf drivers en gaat dit verhaal niet meer op.

Uniformiteit is geen streven, maar het werkt wel. Iedereen met een rijbewijs kan met een willekeurige gezinsauto wegrijden omdat de bediening altijd exact hetzelfde is.
Pas als je in een afwijkend model stapt wordt het moeilijk. Denk bijvoorbeeld aan een auto met een sportbak. Daarin zijn alle versnellingen gespiegeld. Niet veel mensen kunnen met een afwijkende bediening overweg.

Omdat Linux wat stabieler is opgezet wil dat nog niet zeggen dat dat een groot voordeel is. Het zegt namelijk niets over de stabiliteit van Windows. Ik persoonlijk heb al maanden geen last gehad van stabiliteitsproblemen ondanks zeer intensief gebruik.

En dat een fabrikant een nieuwe driver uitbrengt is nog geen verplichting om 'm ook te installeren. Dat is puur een tik van IT'ers [Wink]

Ik heb ook op Windows het nodige aan te merken, maar de praktijk is dat ik er eigenlijk heel tevreden over ben. Nou ja, afgezien van Windows 9x/ME dan. Die heb ik altijd links laten liggen.

Pas als ze dat tcpa, Fritz chip en Paladium gaan doorvoeren en ik geen baas meer ben over mijn eigen pc zeg ik dit platform vaarwel.

--------------------
Signatures zijn zooooo 2003!

Berichten: 866 | Plaats: Bilthoven | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Dus jij vergelijkt Linux met een sportbak? Nu weet je dus waarom ik liever Linux gebruik. Dan kun je opscheppen, en stoer doen dat je ook linux hebt [Big Grin]

"Ach heb jij nog maar Windows?, Kun je niet meer veroorloven"

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
Budha
Welcome back NiMS


Beoordeeld:
5
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor Budha     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
quote:
Origineel van NiMS:
Dus jij vergelijkt Linux met een sportbak? Nu weet je dus waarom ik liever Linux gebruik. Dan kun je opscheppen, en stoer doen dat je ook linux hebt [Big Grin]

"Ach heb jij nog maar Windows?, Kun je niet meer veroorloven"

Inderdaad, Linux is meer voor de racer die graag z'n wagen nog sneller wil afstellen.

Windows is een Opel Astra.

--------------------
Signatures zijn zooooo 2003!

Berichten: 866 | Plaats: Bilthoven | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
  Dit onderwerp heeft 2 pagina's: 1  2   

Snelle Reactie
Bericht:

HTML staat uit.
UBB Code™ staat uit.

Kant en klare Graemlins
   


     » Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Nieuw onderwerp  Reageer Sluit Onderwerp   Feature Onderwerp   Verplaats onderwerp   Verwijder onderwerp volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
 - Printer-versie van dit onderwerp
Spring naar:


Neem contact met ons op | Nims home

Copyright 2004 Ni-Frith Media Systems

Powered by Infopop Corporation
UBB.classic™ 6.7.0
Vertaald door NiMS