Goedzo?! NiMS Forum Nieuw onderwerp  Reageer
mijn profiel | leden lijst inloggen | registreer | zoek | faq | forum home

  volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
»
» Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Goedzo?! NiMS Forum » Computers » Software & Games » Linux versus Windows... wat is goedkoper?

 - UBBFriend: Email deze pagina naar iemand!    
Auteur Onderwerp: Linux versus Windows... wat is goedkoper?
LPChip
I love Chips


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor LPChip   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Het volgende is gekopieerd vanuit BreekPunt.nl

Linux moet nu, uit financiële overwegingen, aan de kant.

Beste lezers, enige tijd geleden besloot ik mijn Compaq systeem te vervangen door een CDC 2. Zoals u weet heb ik al een CDC 1, een ontwerp van onze Tips en Trucs medewerker, waarover ik méér dan tevreden ben. Ik verzeker u met de hand op het hart, dat dit niets te maken heeft met het feit dat de ontwerper politieman is.

Ik roof geen damestasjes en ik rij zelden te hard, althans niet in zijn wijk. Ik verwacht mijn nieuwe aanwinst binnen enige dagen en ben mij nu reeds aan het voorbereiden op de installatie.

De Compaq, een 5WV82 heb ik gedegradeerd tot proefkonijn voor installaties waaraan ik mijn twee CDC's niet wil blootstellen.

U raadt het nooit, ik heb in een allerlaatste poging geprobeerd toch een Linux distributie te installeren.

Omdat mijn recentste pogingen de mist in gingen omdat de installer weigert het OS te plaatsen waar ik dit wil, heb ik in een royale bui toestemming gegeven de volledige HD te formatteren.

Dus, keek ik enige minuten later naar het grafische KDE scherm, dat mij behulpzaam zou zijn bij een voorspoedige installatie van Mandrake 8.2. U weet, ik heb deze distributie al eerder geprobeerd, maar kwam nimmer toe aan de eigenlijke installatie, omdat ik bij het vinden van een locatie al snel in geestelijke en fysieke problemen kwam. Dit speelde nu echter geen rol want,……..plaats genoeg!!

Ik ben echter korte tijd later alsnog gesneuveld en wel om een zeer lullige reden. Bij het herkennen van mijn muis, een doodnormaal PS 2 wielexemplaar, liep ik al op een zandbank! Mandrake weigerde de muis te accepteren. Ik heb alle opties die het menu hiertoe aanreikte stuk voor stuk geprobeerd, maar helaas pindakaas, geen muisondersteuning. Dan maar geen Linux dacht ik direct. Maar, ik had nog een CD met Madrake 8.1 op de plank liggen en besloot deze te proberen en eventueel later het geheel met applicaties -behorend bij de 8.2 versie - aan te vullen.

Eureka, 8.1 had geen enkele moeite met de muis en installeerde het OS in een flits op de Compaq. Op één van de schermen bood Mandrake mij de keus een zogenaamd "root password" in te stellen. Mijn blik werd echter getroffen door de mogelijkheid helemaal geen wachtwoord te kiezen en omdat ik nogal vergeetachtig ben en geen spelende kinderen thuis heb, koos ik voor deze optie.

Nadat de installatie klaar was, moest het systeem herstarten en hierna zag ik een Windows achtige Desktop, Xdrake genaamd op het scherm en……..ik moest mijn wachtwoord invullen.

Na twintig minuten vergeefse pogingen ook maar ergens toegang te krijgen tot verdere configuratie, heb ik ook deze versie van mijn systeem gehaald. Niet zonder problemen overigens, want ik kon hierna geen 98, geen ME, geen 2000 en geen NT meer installeren op grond van een onjuiste indeling van de HD. Slechts XP gelukte het -via een totale format- zich op de C schijf te nestelen.

Mijn humeur? Hoe bedoelt u, humeur!

Na een paar rustdagen en liefdevolle verpleging door mijn vrouw, las ik een leuk stukje op internet. Het is van de hand van Jean-Phillipe Courtois. Weliswaar is hij de baas voor Microsoft Europa, maar toch, een steuntje in de rug kon ik wel gebruiken.

Windows is in vergelijking tot Linux goedkoper in de exploitatie. Dit ondanks het feit dat de licentiekosten voor Microsoft hoger zijn. U weet het, desnoods kunt u Linux gratis verkrijgen. Maar Jean heeft uitgerekend dat de licentiekosten voor Windows slechts 5% van het totale kostenplaatje uitmaken. Deze uitspraak deed hij ten overstaan van het onderzoeksbureau Gartner, zo schrijft VNUnet.

Dus beste lezers, ik heb nu eindelijk HET excuus, ik kan mij - ik heb AOW- helaas geen Linux veroorloven.

JD

[ 27.11.2002, 21:10: Bericht ge-edit door: LPChip ]

--------------------
"Je bent ondersteboven, als je neus loopt, en je voeten ruiken!" - LPChip
"LPChip zegt tegen LPChip: Ben ik gek?" - LPChip

Berichten: 325 | Plaats: Jupiter | Geregistreerd: Jul 2002  | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Tja een prutser kan idd geen linux installeren. Waar denk je dat dit mooie forumpje op draait? Echt geen windhoos natuurlijk, die zou dat niet overleven.

p.s. sinds de nieuwe netwerk kaart:

uptime 10:17pm up 25 days, 21:17, 1 user, load average: 0.03, 0.01, 0.00

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
   

Snelle Reactie
Bericht:

HTML staat uit.
UBB Code™ staat uit.

Kant en klare Graemlins
   


     » Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Nieuw onderwerp  Reageer Sluit Onderwerp   Feature Onderwerp   Verplaats onderwerp   Verwijder onderwerp volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
 - Printer-versie van dit onderwerp
Spring naar:


Neem contact met ons op | Nims home

Copyright 2004 Ni-Frith Media Systems

Powered by Infopop Corporation
UBB.classic™ 6.7.0
Vertaald door NiMS