Goedzo?! NiMS Forum Nieuw onderwerp  Reageer
mijn profiel | leden lijst inloggen | registreer | zoek | faq | forum home

  volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
»
» Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Goedzo?! NiMS Forum » Actueel » Economie » Air France neemt KLM over

 - UBBFriend: Email deze pagina naar iemand!    
Auteur Onderwerp: Air France neemt KLM over
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
De Franse luchtvaartmaatschappij Air France neemt KLM over via een aandelenruil. Ze vormen daarmee de grootste luchtvaartmaatschappij van Europa, zo hebben beide ondernemingen dinsdag bekendgemaakt.

De transactie waardeert KLM op 784 miljoen euro, 40 procent meer dan de beurswaarde maandag. Dit komt neer op 16,74 euro per aandeel. Air France legt het bod maart volgend jaar aan de aandeelhouders voor.

In de nieuwe houdstermaatschappij Air France-KLM krijgen de aandeelhouders van Air France een belang van 37 procent en KLM een aandeel van 19 procent. De Franse staat ziet zijn belang teruglopen van 54 naar 44 procent.

De internationale landingsrechten van KLM zullen in ieder geval de komende drie jaar worden gegarandeerd door twee stichtingen en de Nederlandse staat, die 51 procent van het stemrecht van KLM in handen krijgen. Ook heeft Air France premier Balkenende garanties gegeven omtrent de positie van Schiphol, de merknaam KLM en KLM's identiteit. Hoe die garanties eruit zien, is nog onduidelijk.

De topmannen van beide luchtvaartmaatschappijen, Leo van Wijk (KLM) en Jean-Cyril Spinetta (Air France), lichten de transactie dinsdagochtend om 10.00 uur toe op een persconferentie. Van Wijk liet in een persbericht al weten dat de alliantie ,,een duurzame toekomst'' voor KLM verzekert. Spinetta, die de nieuwe onderneming gaat leiden, sprak van een ,,mijlpaal in onze industrie''. Van Wijk zal Spinetta's plaatsvervanger worden.

Air France en KLM hebben een gezamenlijke omzet van 19,2 miljard euro en vliegen met 540 toestellen op 226 bestemmingen. De combinatie biedt werk aan 106.000 personen. Beide maatschappijen sluiten niet uit dat Alitalia zich op termijn bij de nieuwe holding zal aansluiten.

Als gevolg van de transactie wordt de luchtvaartalliantie SkyTeam in grootte de tweede ter wereld, na de door Lufthansa gedomineerde Star Alliance. De samensmelting biedt grote kostenvoordelen. Air France en KLM schatten vanaf het vijfde jaar van de samenwerking op een positief effect op het bedrijfsresultaat van 385 tot 495 miljoen euro.

De overeenkomst van dinsdag heeft geen gevolgen voor de herstructurering die KLM in april is begonnen. Die ingreep moet in april 2005 een verbetering van het operationeel resultaat van 650 miljoen euro hebben opgeleverd.

Air France-KLM denkt het leeuwendeel van de omzet te halen uit het personenvervoer (77 procent). Goederenvervoer (14 procent) en onderhoud (4 procent) nemen de rest van de omzet voor hun rekening.

Air France-KLM krijgt beursnoteringen in Parijs, Amsterdam en New York. De hoofdnotering is in Parijs.

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Kabinet bemoeilijkte fusie KLM

Het kabinet heeft op het laatste moment aanvullende eisen gesteld waardoor de fusie tussen KLM en Air France nog dreigde te mislukken. Dat blijkt uit een vraaggesprek in Het Financieele Dagblad van woensdag met de topmannen van Air France en KLM.

Volgens Jean-Cyril Spinetta (Air France) en Leo van Wijk (KLM) heeft de late tussenkomst van het kabinet de onderhandelingen tussen beide maatschappijen met een maand vertraagd. Volgens Spinetta en Van Wijk ging het om drie eisen. Het kabinet wilde aanvullende zekerheden voor Schiphol. Daarnaast wilde het zijn belang in KLM behouden en ten slotte moest er een regeringscommissaris komen in het bestuur van de nieuwe holding.

Beide topmannen waren volledig verrast door de aanvullende eisen. Volgens Van Wijk had de fusie daarop kunnen stuklopen. ,,Als we nog met British Airways hadden gepraat, was ik niet eens met die eisen naar Londen gegaan'', aldus Van Wijk. ,,Ik had het antwoord dan al geweten. Dat was nee geweest.'' Volgens Van Wijk toont de Franse inschikkelijkheid aan dat de cultuurverschillen tussen beide maatschappijen minder groot zijn dan gedacht.

Spinetta heeft nog voorbehouden bij de fusie. ,,De belangen van alle betrokkenen zijn in het geding. Niet alleen die van de aandeelhouders maar ook van de overheden en van de werknemers. Precies bij die laatsten ligt de grootste bedreiging voor het succes. Als de fusie op de werkvloer als bedreiging wordt gezien en de angst toeslaat wordt het niets. Gemotiveerde mensen zijn de sleutel tot succes.''

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
   

Snelle Reactie
Bericht:

HTML staat uit.
UBB Code™ staat uit.

Kant en klare Graemlins
   


     » Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Nieuw onderwerp  Reageer Sluit Onderwerp   Feature Onderwerp   Verplaats onderwerp   Verwijder onderwerp volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
 - Printer-versie van dit onderwerp
Spring naar:


Neem contact met ons op | Nims home

Copyright 2004 Ni-Frith Media Systems

Powered by Infopop Corporation
UBB.classic™ 6.7.0
Vertaald door NiMS