Goedzo?! NiMS Forum Nieuw onderwerp  Reageer
mijn profiel | leden lijst inloggen | registreer | zoek | faq | forum home

  volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
»
» Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Goedzo?! NiMS Forum » Actueel » Economie » Salarisverschil laag- en hoogopgeleiden neemt toe

 - UBBFriend: Email deze pagina naar iemand!    
Auteur Onderwerp: Salarisverschil laag- en hoogopgeleiden neemt toe
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
De inkomensverschillen tussen hoog- en laaggeschoolden zijn de afgelopen 25 jaar fors toegenomen. De inkomensongelijkheid wordt steeds groter, omdat de vraag naar hoogopgeleide werknemers blijft toenemen. Dit gaat ten koste van de lager geschoolden.

Dat concluderen onderzoekers R. Nahuis en H. de Groot van het Centraal Planbureau (CPB) in een discussiestuk, dat woensdag is gepubliceerd. Vooral door technische ontwikkelingen zoeken werkgevers beter opgeleid personeel. Het aanbod van deze arbeidskrachten blijft achter bij de vraag. Dit drijft de prijs van hooggeschoolde werknemers op, waardoor de inkomensverschillen in de komende decennia fors groeien.

Door automatisering en nieuwe technologie zijn relatief steeds meer hoger opgeleiden nodig, zeker op de korte termijn. Het idee dat automatisering uiteindelijk het werk gemakkelijker maakt en daardoor makkelijk is uit te voeren door lager geschoolden, gaat niet helemaal op. ,,Nieuwe technologie zal zich ongetwijfeld blijven aandienen'', stellen de onderzoekers.

De inkomensongelijkheid is vooral drastisch toegenomen in de Verenigde Staten. De afgelopen vijftien jaar is in de VS volgens Nahuis het verschil tussen de hoogste en laagste inkomens jaarlijks 1 procent groter geworden.

In Europese landen zorgen regelingen op het gebied van sociale zekerheid voor een iets gematigder ontwikkeling. Nahuis: ,,Op de inkomensladder zijn in Europa de hogere inkomens elk jaar met minder dan 1 procent uitgelopen op de mensen aan de onderkant.'' Verder zien de CPB-onderzoekers minder grote inkomensverschillen in landen met sterke vakbonden. Volgens Nahuis ontbreken echter actuele cijfers om de inkomensongelijkheid per land goed te vergelijken.

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
Croaton
Poster


Beoordeeld:
5
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor Croaton     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
aha, dus mijn salaris zal nog toenemen [bounce]

--------------------
mijn naam spreek je niet uit als Cro-aton, maar op zun engels "Krotun"

Berichten: 219 | Plaats: Kerkdriel | Geregistreerd: Feb 2003  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
   

Snelle Reactie
Bericht:

HTML staat uit.
UBB Code™ staat uit.

Kant en klare Graemlins
   


     » Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Nieuw onderwerp  Reageer Sluit Onderwerp   Feature Onderwerp   Verplaats onderwerp   Verwijder onderwerp volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
 - Printer-versie van dit onderwerp
Spring naar:


Neem contact met ons op | Nims home

Copyright 2004 Ni-Frith Media Systems

Powered by Infopop Corporation
UBB.classic™ 6.7.0
Vertaald door NiMS