geplaatst
Op advertenties, radiospotjes en tv-reclame komt in 2004 waarschijnlijk een kleine heffing. Met die heffing kan voortaan de Reclame Code Commissie worden betaald.
Dat heeft directeur P. Ancion van de Reclame Code Comissie donderdag gezegd. Betrokken instanties, zoals de organisaties voor reclamebureaus en adverteerders, werken het voorstel momenteel uit. De heffing moet circa 900.000 euro per jaar opleveren.
Het voortbestaan van de Reclame Code Commissie was dit voorjaar onzeker geworden. De stichting kreeg steeds moeizamer geld van brancheorganisaties, zoals het Nederlands Uitgeversverbond (NUV), de Consumentenbond, de Stichting Ether Reclame (Ster) en de koepelorganisaties voor lokale en regionale omroepen.
,,De financiering van de Reclame Code Commissie is gestoeld op vrijwillige bijdragen van allerlei organisaties. Als het economisch slechter gaat, komt dat systeem onder druk te staan'', verklaart VEA-directeur F. Blanchard, die de commissie graag wil behouden.
De nieuwe reclameheffing moet het voortbestaan zekerder maken. Vooruitlopend op de invoering staan de Vereniging van communicatie-adviesbureaus (VEA) en BVA/Associatie Nederlandse Adverteerders dit jaar garant voor het voortbestaan.
De Reclame Code Comissie behandelt jaarlijks ruim 2000 klachten over reclame-uitingen, bijvoorbeeld omdat deze misleidend of onfatsoenlijk zouden zijn. Als een reclame in strijd met de reclamecode is, worden de media geacht de uiting niet meer op te nemen. Zonder codecommissie zouden de klagers naar de rechter moeten stappen.
-------------------- People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect. Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002
| IP: Gelogd |