Goedzo?! NiMS Forum Nieuw onderwerp  Reageer
mijn profiel | leden lijst inloggen | registreer | zoek | faq | forum home

  volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
»
» Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Goedzo?! NiMS Forum » Actueel » Wetenschap » Gevaarlijke emoties

 - UBBFriend: Email deze pagina naar iemand!    
Auteur Onderwerp: Gevaarlijke emoties
Maria
Moderator


Beoordeel
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor Maria     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Gevaarlijke emoties

Emotie blijkt niets anders te zijn dan het resultaat van een chemisch proces in de hersenen. Maar waarom reageert iemand op dezelfde emotie niet op dezelfde manier? Stel, mijn kat gaat dood. De stof oxytocine werkt in op receptoren in de hersenen en zorgt voor de emotie ´verdriet´. Ik ben verdrietig, ik begraaf het beest, vertel het aan een paar dierbaren, begin het te relativeren, overweeg zelfs om wel of geen nieuwe kat te nemen en ga door met mijn leven.

De kat van mijn kapper gaat ook dood, maar zij is er maanden kapot van; haar leven ligt totaal overhoop. U denkt nu misschien: dat zal wel door een verschil in omstandigheden zijn; misschien heeft ze het beest langer meegemaakt, misschien heeft ze niets anders om zich aan te hechten? En ga zo maar door.

Toch blijkt, nadat met alles rekening is gehouden, dat er onder vergelijkbare omstandigheden toch nog een onverklaarbaar verschil in gedrag is. Nu is ontdekt dat daar ook een stof in de hersenen voor verantwoordelijk is. Het is een soort amfetamine die bepaalt hoe de emotie geïnterpreteerd moet worden en dat bepaalt weer het gedrag. De interpretatie van die emotie wordt echter ook beïnvloed door het kennisniveau.

Nederlandse verpleegsters vroegen mij vaak waarom Turkse en Marokkaanse vrouwen vaker schreeuwden tijdens een bevalling dan Nederlandse vrouwen. Dat kan ik zo verklaren: een zwangere vrouw die niets weet over haar lichaam, voortplanting of bevalling ervaart de zwangerschap als een gegeven van ´goed, dit hoort er dus bij´. Totdat ze moet bevallen en een enorm groot geweld in haar lijf plaatsvindt. Naast alle pijn, komen er ook emoties los die ze niet eens herkent (niet weet te interpreteren). Ze raakt in paniek, weet niet wat haar lichaam doet, heeft geen controle en begint te schreeuwen.

Een vrouw die wel weet wat haar te wachten staat, zal onder dezelfde omstandigheden niet in paniek raken. Misschien heeft ze ook zin om te schreeuwen, maar dan alleen omdat het zo´n verrekte pijn doet.

Volgens mij is er een overeenkomst tussen Bush en Sharon en Turkse en Marokkaanse vrouwen. Terrorisme, zelfmoordaanslagen, de kritiek op hun handelen moeten de oxytocine in hun hersenen wel activeren. Met alle emoties en gedragingen van dien. Natuurlijk kan de amfetamine hen helpen een en ander te interpreteren. Maar als ze onwetend zijn, een gebrek aan kennis hebben, raken zij dus in paniek en slaan wild om zich heen. En dat leidt tot de volgende conclusie: Niet zozeer de terroristische actie die emoties oproept maar de interpretatie ervan maakt het pas echt gevaarlijk.

--------------------
Gelukkig maken is gelukkig zijn.

Berichten: 436 | Plaats: Veghel | Geregistreerd: Jul 2003  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
   

Snelle Reactie
Bericht:

HTML staat uit.
UBB Code™ staat uit.

Kant en klare Graemlins
   


     » Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Nieuw onderwerp  Reageer Sluit Onderwerp   Feature Onderwerp   Verplaats onderwerp   Verwijder onderwerp volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
 - Printer-versie van dit onderwerp
Spring naar:


Neem contact met ons op | Nims home

Copyright 2004 Ni-Frith Media Systems

Powered by Infopop Corporation
UBB.classic™ 6.7.0
Vertaald door NiMS