Goedzo?! NiMS Forum Nieuw onderwerp  Reageer
mijn profiel | leden lijst inloggen | registreer | zoek | faq | forum home

  volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
»
» Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Goedzo?! NiMS Forum » Actueel » Wetenschap » Titel architect taboe in ict

 - UBBFriend: Email deze pagina naar iemand!    
Auteur Onderwerp: Titel architect taboe in ict
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
De Stichting Bureau Architectenregister (SBA) wil een forse dwangsom opleggen wanneer in de ict-wereld de titel ‘architect’ onrechtmatig gebruikt wordt en daarmee verwarring schept.

Dat stelt juridisch medewerker Rob van der Elst in een ingezonden stuk in Computable deze week. De SBA ziet toe op naleving van de Wet op de architectentitel (pagina 35). Daan Rijsenbrij, woordvoerder van het Nederlands Architectuur Forum (NAF) waarin ict-leveranciers zijn vertegenwoordigd, voerde eerder overleg met de SBA, maar de onderhandelingen bleven in een impasse steken. “Ik ging er vanuit dat we tot een gentleman-agreement konden komen. Het bleek echter dat de SBA geen partij is waarmee kan worden onderhandeld. Het is duidelijk dat de wet bedoeld is voor de bebouwde wereld en niets te maken heeft met de digitale wereld. Daarom begrijp ik niet waar het SBA zo moeilijk over doet”, aldus Rijsenbrij. Hij oppert dat de wet misschien beter afgeschaft kan worden en dat de beroepsgroep (Bond van Nederlandse Architecten (BNA) – red.) zelf een certificatie instelt, zoals in de makelaarswereld al gebruikelijk is. BNA-directeur Dirk van der Veer begrijpt de maatregelen die de SBA nu wil nemen. “Ik ben niet degene die dat moet doen, ik hamer primair op duidelijkheid. Ik vind ook dat de titel ‘architect’ niet misbruikt mag worden, maar zolang ik heel duidelijk zie dat het om ict’ers gaat, doe ik niet zoveel.” Rijsenbrij vindt dat niet voldoende. “Voorvoegsels (bijvoorbeeld enterprise-architect) kunnen een oplossing zijn, maar dan geldt ook gelijke monnikken, gelijke kappen. Dus voor de fysieke wereld vier voorvoegsels en voor de digitale wereld ook vier.”

Scia kan zich niet vinden in opstelling NAF

De Stichting ter Certificering van Informatie Architecten (Scia) heeft twee weken geleden met de Bond van Nederlandse Architecten (BNA) om tafel gezeten om te praten over de onenigheid die is ontstaan tussen bouwkundig architecten en ‘virtuele’ architecten.

Scia-voorzitter Steven in ‘t Veld: “Wij zijn het volledig eens met het voorstel dat verwarring te allen tijde moet worden voorkomen. De ruzie die nu is ontstaan, speelt eigenlijk tussen het Nederlands Architectuur Forum (NAF) aan de ene kant en het BNA en de Stichting Bureau Architectentitel (SBA) aan de andere kant, doordat het NAF teveel wil. Scia is het eigenlijk volledig eens met wat het BNA en de SBA willen. Ik denk ook dat er niet zozeer onenigheid is tussen de beide groepen architecten, als wel tussen het NAF en de architectenwereld die al duizenden jaren bestaat.” Volgens In ‘t Veld is het dus de NAF die dwarsligt. “Voor de leveranciers is het natuurlijk heel vervelend dat zij worden beperkt in hun titel. Wat wij zouden willen is dat we het aantal titels terugbrengen naar drie en van de rest stellen we gewoon dat die niet gebruikt mogen worden.

BNA-directeur Dirk van der Veer is zeer te spreken over de gesprekken met het Scia: “Het is me duidelijk geworden dat de Scia op een vrij zuivere manier een bepaald doel nastreeft en de beroepsomschrijving wil verduidelijken. Anderen in die wereld zijn toch vooral met handel bezig.” Met die anderen doelt hij op het NAF. “Die omschrijving is absoluut verwarrend. Zij zijn de vertegenwoordigers van grote bedrijven die in onze wereld waarschijnlijk uitvoerende aannemers worden genoemd.” In ‘t Veld valt hem bij: “Een architect vind je nog steeds niet bij een aannemer en leveranciers zijn aannemers. In de praktijk merk je ook dat steeds minder mensen zich willen laten adviseren door een leverancier om een leverancier te kiezen. Een architect in is feite iemand die weet wat een bedrijf wil en daar vervolgens een leverancier bij zoekt. Als je een aannemer hebt die adviseert welke aannemer een bedrijf nodig heeft, is daar niets onafhankelijks aan.”

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
   

Snelle Reactie
Bericht:

HTML staat uit.
UBB Code™ staat uit.

Kant en klare Graemlins
   


     » Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Nieuw onderwerp  Reageer Sluit Onderwerp   Feature Onderwerp   Verplaats onderwerp   Verwijder onderwerp volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
 - Printer-versie van dit onderwerp
Spring naar:


Neem contact met ons op | Nims home

Copyright 2004 Ni-Frith Media Systems

Powered by Infopop Corporation
UBB.classic™ 6.7.0
Vertaald door NiMS