Goedzo?! NiMS Forum Nieuw onderwerp  Reageer
mijn profiel | leden lijst inloggen | registreer | zoek | faq | forum home

  volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
»
» Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Goedzo?! NiMS Forum » Actueel » Wetenschap » Aangeschoten van nep alcohol

 - UBBFriend: Email deze pagina naar iemand!    
Auteur Onderwerp: Aangeschoten van nep alcohol
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Slechts de gedachte aan alcohol kan de waarneming vertroebelen en het geheugen beïnvloeden, aldus wetenschappers.

Twee psychologen aan de Victoria Universiteit in Nieuw Zeeland hebben onderzocht dat een alcohol placebo invloed heeft op het geheugen. Uit experimenten blijkt dat mensen die dachten dat ze alcohol dronken – terwijl ze gewoon tonic kregen voorgeschoteld – een slechter geheugen hadden dan de personen die was verteld dat ze tonic dronken.

Het onderzoek heeft nieuwe inzichten gegeven in de werking van het menselijke brein en de sterke invloed van de omgeving en suggestie op het geheugen.

Voor het onderzoek waren 148 studenten opgedeeld in twee groepen, de ene helft was verteld dat ze wodka kregen en de rest kreeg te horen dat ze tonic dronken. In werkelijkheid dronken ze allemaal tonic.

Om de proefpersonen helemaal in de stemming te krijgen werd het experiment gedaan in ruimte die was nagebouwd als een kroeg met echte barmensen, flessen wodka en tonic en glazen. De tonic werd geschonken uit verzegelde wodka flessen.

Na het nuttigen van hun drankjes kregen de studenten een reeks foto’s te zien van een misdaad. Ook moesten ze een samenvatting van de misdaad doorlezen die vol misleidende informatie stond.

“We ontdekten dat de studenten die dachten dat ze onder invloed waren, vatbaarder zijn voor misleidende informatie en slechtere ooggetuigen zijn dan mensen die dachten dat ze nuchter waren”, aldus Seema Assefi, één van de twee onderzoeksters. “Erger nog, de wodka-studenten gedroegen zich dronken!”

Toen de studenten werd verteld dat ze slechts tonic hadden gekregen, geloofden ze het niet, aldus Assefi. “Ze benadrukten dat ze zich echt dronken hadden gevoeld.”

Het experiment toont aan het geheugen niet slechts informatie filtert zoals een computer, maar dat de omgeving en omstandigheden ook van invloed zijn op onze waarneming. Het onderzoek zal worden gepubliceerd in Psychological Science dat wordt uitgegeven door American Psychological Association.

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
Croaton
Poster


Beoordeeld:
5
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor Croaton     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
is dit niet al een oud onderzoek. het komt me namelijk zeer bekend voor..........maar dit fenomeen is in zijn algemeenheid al langer bekend. kijk maar naar medicijnen (placebo)

--------------------
mijn naam spreek je niet uit als Cro-aton, maar op zun engels "Krotun"

Berichten: 219 | Plaats: Kerkdriel | Geregistreerd: Feb 2003  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
   

Snelle Reactie
Bericht:

HTML staat uit.
UBB Code™ staat uit.

Kant en klare Graemlins
   


     » Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Nieuw onderwerp  Reageer Sluit Onderwerp   Feature Onderwerp   Verplaats onderwerp   Verwijder onderwerp volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
 - Printer-versie van dit onderwerp
Spring naar:


Neem contact met ons op | Nims home

Copyright 2004 Ni-Frith Media Systems

Powered by Infopop Corporation
UBB.classic™ 6.7.0
Vertaald door NiMS