Goedzo?! NiMS Forum Nieuw onderwerp  Reageer
mijn profiel | leden lijst inloggen | registreer | zoek | faq | forum home

  volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
»
» Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Goedzo?! NiMS Forum » Actueel » Wetenschap » Bacteriën als opslagmedium voor waardevolle informatie

 - UBBFriend: Email deze pagina naar iemand!    
Auteur Onderwerp: Bacteriën als opslagmedium voor waardevolle informatie
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Onderzoekers zijn erin geslaagd om bacteriën als opslagmedium te gebruiken. Een bepaalde boodschap werd hiertoe gecodeerd in kunstmatig DNA-materiaal en daarna ingebracht in het genoom van de bacteriën E. coli en Deinococcus radiodurans. Via speciale schildwachtcoderingen aan het begin en het eind van de boodschap wordt ervoor gezorgd dat de bacterie het nieuwe stuk DNA niet als virus ziet. Hierdoor wordt de code beschermd, en zal deze zelfs na honderd generaties nog in de exacte beginvorm teruggevonden kunnen worden. Bij vermenigvuldiging wordt het kunstmatige DNA namelijk als eigen materiaal gezien, zodat het gewoon meegekopieerd wordt.

Het idee is dat deze bacteriën veel beter tegen extreme omstandigheden kunnen, en daardoor in geval van allerlei rampen toch nog informatie kunnen bewaren, terwijl traditionele opslagmedia zoals papier en computers allang stukgegaan zouden zijn. De levende notitieblaadjes zijn goedkoop en goed voor de lange termijn, zodat het een uitvinding met toekomst lijkt te zijn. In een milliliter vloeistof kunnen zich al een miljard bacteriën bevinden, zodat de capaciteit van een hierop gebaseerd opslagsysteem enorm groot is. Problematisch is nog dat sommige bacteriën beter zullen kunnen overleven dan andere, zodat er in een bak met bacteriën voor verschillende boodschappen wellicht na een tijdje enkele boodschappen verdwijnen. Dit zal uiteraard echter verder onderzocht worden, om deze methode tot een succes te maken.

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
GoedeWiet
Member


Beoordeel
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor GoedeWiet   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Leuk verhaal,
vind ik errug leuk allemaal.
Als ik me electro studie af heb ga ik biotechnologie studeren [Razz]

Las laatst ook iets over het oplossen van sommetjes met behulp van enzymen die dna of iets derg. biologisch kunnen knippen en plakken.
En het is allemaal te controleren !

--------------------
goedewiet.no-ip.com

Berichten: 95 | Plaats: Arsse | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
LilWiz
life ain't hard, just don't make it hard


Beoordeeld:
5
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor LilWiz   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Hmm...wilde dit ook al gaan posten vanochtend toch maar niet gedaan...maar ik vindt dit wel een wazig idee..
Berichten: 3613 | Plaats: Venray | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Tja waarom niet. Als je nagaat hoeveel informatie er in dna is opgeslagen (het beschrijft een complete mens). Dan kun je aardig wat cd's vullen met 1 dna streng.

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
   

Snelle Reactie
Bericht:

HTML staat uit.
UBB Code™ staat uit.

Kant en klare Graemlins
   


     » Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Nieuw onderwerp  Reageer Sluit Onderwerp   Feature Onderwerp   Verplaats onderwerp   Verwijder onderwerp volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
 - Printer-versie van dit onderwerp
Spring naar:


Neem contact met ons op | Nims home

Copyright 2004 Ni-Frith Media Systems

Powered by Infopop Corporation
UBB.classic™ 6.7.0
Vertaald door NiMS