Goedzo?! NiMS Forum Nieuw onderwerp  Reageer
mijn profiel | leden lijst inloggen | registreer | zoek | faq | forum home

  volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
»
» Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Goedzo?! NiMS Forum » Actueel » Wetenschap » Onderzoek bevestigt: vissen voelen pijn

 - UBBFriend: Email deze pagina naar iemand!    
Auteur Onderwerp: Onderzoek bevestigt: vissen voelen pijn
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Britse onderzoekers hebben naar eigen zeggen voor het eerst aangetoond dat vissen net als zoogdieren en vogels pijn en stress kunnen voelen. Het onderwerp is al jaren een bron van discussie tussen vissers en natuurbeschermers.

Van zoogdieren en vogels is al langer bekend dat ze pijn ervaren, maar omdat vissen weinig mogelijkheden hebben om dergelijke gevoelens te uiten, werd vaak aangenomen dat zij nauwelijks pijn ervaren.

Onderzoekers van de universiteit van Edinburgh en het Schotse Roslin-Instituut deden twee jaar lang proeven met regenboogforellen om een antwoord te vinden.

Eerst ontdekten zij dat vissen receptoren, microscopisch kleine zintuigen, hebben die op pijn reageren. Hun reactie zou nog als een reflex kunnen worden afgedaan. Om derhalve aan te tonen dat vissen meer dan reflexen vertonen, onderwierpen de onderzoekers hen aan pijnlijke zaken, zoals hoge temperaturen en azijnzuur.

,,We ontdekten dat de vissen heel vreemd reageerden'', aldus een van de onderzoeksters in een persverklaring. ,,Toenwe ze met bijengif injecteerden, sloegen ze alle kanten op. Een reactie die erg vergelijkbaar is met die van dieren en mensen die stress ervaren.''

Toen zij stoffen in de lippen van de dieren injecteerden, schuurden de forellen langs de randen en bodem van hun aquarium. De vissen begonnen pas weer te eten nadat de effecten van de experimenten waren uitgewerkt. ,,Alles bij elkaar voldeden de resultaten aan de criteria voor pijn'', concluderen de wetenschappers.

Volgens de onderzoekers is het belangrijk dat er regels komen voor de manier waarop vissen worden gedood. ,,Ik heb geen probleem met mensen die vis snel uit het water weten te krijgen en hen snel en diervriendelijk doden om ze thuis op te eten. Maar er zijn anderen die vissen vangen en voor de sport weer laten gaan of ze nog een tijdje levend in netjes houden. Ik denk niet dat dat natuurvriendelijke praktijken zijn'', aldus onderzoekster Lynne Sneddon.

In Groot-Brittannië is vissen met 3,5 miljoen hengelaars een van de populairste vrijetijdssporten. Tussen voor- en tegenstanders woedt een hevige discussie over de vraag of vissen aanvaardbaar is. Tegenstanders proberen het hengelen bij wet verboden te krijgen.

Vertegenwoordigers van de Nationale Hengelsport Allinantie hebben hun twijfels al geuit. “Hoe het ook zij, het is heel moeilijk om conslusies te trekken over het vermogen van vissen om pijn te voelen”, aldus bioloog Bruno Broughton, die adviseur is van de hengelaarsorganisatie. Hij verwees naar een studie van professor James Rose van de Universiteit van Wyoming (VS) die aangetoond zou hebben dat vissen niet beschikken over een specifieke plek in hun hersenen (de zogeheten neocorex) waardoor vissen pijn zouden kunnen voelen.

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
Croaton
Poster


Beoordeeld:
5
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor Croaton     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
maar geldt dit alleen voor regenboogforellen over voor alle vissen. ik vind dat dit onderzoek daarin tekort doet

--------------------
mijn naam spreek je niet uit als Cro-aton, maar op zun engels "Krotun"

Berichten: 219 | Plaats: Kerkdriel | Geregistreerd: Feb 2003  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
quote:
Origineel van Croaton:
maar geldt dit alleen voor regenboogforellen over voor alle vissen. ik vind dat dit onderzoek daarin tekort doet

Ben ik helemaal met je eens, aangezien er meer diersoorten onder water te vinden, dan boven water.

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
Croaton
Poster


Beoordeeld:
5
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor Croaton     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
het onderzoek behelst één diersoort: de vis, maar binnen de vissen bestaan er vele soorten, deze dienen dus afzonderlijk onderzocht te worden. al is het maar een onderzoek of deze soorten als één beschouwd mogen worden.

--------------------
mijn naam spreek je niet uit als Cro-aton, maar op zun engels "Krotun"

Berichten: 219 | Plaats: Kerkdriel | Geregistreerd: Feb 2003  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
Hippo
Becoming Member


Beoordeel
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor Hippo     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
dus als we bijvoorbeeld iets over drugsgebruik bij mensen uit gaan zoeken, moeten we dat ook apart doen voor:

nederlanders
belgen
turken
grieken

enzovoort?

Berichten: 12 | Plaats: nvt | Geregistreerd: Apr 2003  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
Croaton
Poster


Beoordeeld:
5
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor Croaton     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
nee dat hoeft niet, het ligt aan het onderzoek. als je drugsgebruik onder nederlanders wil uitzoeken niet. maar als je drugsgebruik in het algemeen wil uitzoeken is het zeker een aanvulling door het onderzoek zo uitgebreid mogelijk te laten plaatsvinden,

het ging hier over vissen in het algemeen en niet over één specifieke vissoort....

--------------------
mijn naam spreek je niet uit als Cro-aton, maar op zun engels "Krotun"

Berichten: 219 | Plaats: Kerkdriel | Geregistreerd: Feb 2003  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
   

Snelle Reactie
Bericht:

HTML staat uit.
UBB Code™ staat uit.

Kant en klare Graemlins
   


     » Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Nieuw onderwerp  Reageer Sluit Onderwerp   Feature Onderwerp   Verplaats onderwerp   Verwijder onderwerp volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
 - Printer-versie van dit onderwerp
Spring naar:


Neem contact met ons op | Nims home

Copyright 2004 Ni-Frith Media Systems

Powered by Infopop Corporation
UBB.classic™ 6.7.0
Vertaald door NiMS