Goedzo?! NiMS Forum Nieuw onderwerp  Reageer
mijn profiel | leden lijst inloggen | registreer | zoek | faq | forum home

  volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
»
» Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Goedzo?! NiMS Forum » Computers » Internet » Google maakt einde aan zoekmachine optimalisatie

 - UBBFriend: Email deze pagina naar iemand!    
Auteur Onderwerp: Google maakt einde aan zoekmachine optimalisatie
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Op een eerlijke manier een plaats krijgen bij een zoekmachine, is voor
een aantal site-eigenaren geen optie. Vooral bedrijven duurt het te
lang voordat ze een goede waardering hebben bij een zoekmachine. Niet
geheel onlogisch dat sommige webdesignbedrijven zogenaamde
'zoekmachine optimalisatie' aanbieden.

Deze optimalisatie is niet per definitie slecht. Immers, een hogere
positie verwerven door regelmatig een site te updaten is iets heel
anders dan hetzelfde voor elkaar krijgen door promotiedomeinen.

Deze laatste vorm van promotie houdt in dat er een apart domein wordt
aangemaakt om een andere site te promoten. Bijvoorbeeld SmallZine
koopt het domein www.tijdschrift.nl en plaatst hier een aantal teksten
met daarin uitsluitend verwijzingen naar onze site. De teksten zijn
niet willekeurig maar 'zinnen' samengesteld uit termen die relevant
zijn voor SmallZine. Bijvoorbeeld 'Interessant artikelen html gratis
magazine. Lezen abonneren actueel.', waarbij we achter artikelen en
actueel een link hangen naar onze site. Zoals blijkt zijn dit
taaltechnisch gezien geen correcte zinnen. Een zoekmachine kan dit
niet onderkennen en zal 'denken' dat de woorden in deze zin horen bij
de site van SmallZine.

Er is een aantal voordelen aan deze techniek verbonden. Het grootste
gewin is dat deze verkapte vorm van promotie niet in de site
geintegreerd hoeft te worden. Daarnaast komt het voor een zoekmachine
bijzonder geloofwaardig over als er vanaf een ander domein verwezen
wordt naar een site. Tenslotte hebben optimalisatiepagina's, ook wel
brug pagina's genoemd, als eigenschap dat ze nauwelijks enige vorm van
lay-out kennen. Ze zijn gericht op het ontsluiten van verwijzingen.
Iets wat een pagina voor de - doorsnee - bezoeker niet interessanter
maakt. Een promotiedomein voorzien van subdomeinen bestaande uit
andere trefwoorden maakt het nog beter mogelijk om de zoekmachine te
misleiden. Dankzij het forum van SmallZine vonden we een aantal
praktijkvoorbeelden, let hierbij vooral op de titels die verschijnen
in de titelbalk van de browser.

http://grafisch.webdesign.imode.drecomm.rotterdam.i-modediensten.nl
http://content-management.volkstuinders.nl
http://kruiden-tuin-informatie-kweken-kruidentuin.tuinexpert.nl

Andere bekende voorbeelden van deze situatie zijn verkoop-, hotel- en
veilingsites die populaire trefwoorden in hun site integreren. Of loze
pagina's aanmaken waarvan de bestandsnaam bestaat uit bepaalde
woorden.

Deze manier van zoekmachine optimalisatie is de diverse zoekmachines
een doorn in het oog. Op exact 21 november 2003 maakte Google er een
einde aan. En daarmee hebben we meteen het grootste nadeel van deze
techniek te pakken. Het werkt niet meer bij 's werelds bekendste
zoekmachine. Door haar filters beter af te stellen, waardeert Google
geoptimaliseerde pagina's dusdanig laag dat deze niet meer
teruggevonden worden. Overigens zijn hierdoor ook 'goede' sites buiten
de boot gevallen.

Aardig voorbeeld van de verbeterde pageranking door Google is wat er
gebeurde met de vindbaarheid van het bedrijf Drecomm. De
zoekoptimalisatie door Drecomm via promotiedomeinen werd begin
september 2003 via ons forum ter discussie gebracht. Wie de naam van
het bedrijf intikte bij Google zag op de eerste pagina allerlei sites
van Drecomm. Duidelijk daar terecht gekomen via hierboven beschreven
technieken.

Wie medio november zocht, zag daar op de zesde plek plots het
onderwerp van SmallZine forum staan. Begin december stond het
onderwerp op de zesde plek en op het einde van 2003 op de eerste
plaats. Dit alles omdat het onderwerp veel discussie losmaakte en
regelmatig geactualiseerd werd. Iets wat Google zeer waardeert. Aan de
andere kant zijn de promotiepagina's van Drecomm inmiddels uit het
overzicht verdwenen. Ter vergelijking: zoek bij zowel Ilse als Google
naar het woord Drecomm. Hieruit zou voorzichtig geconcludeerd kunnen
worden dat Ilse nog niet kan omgaan met - misleidende - zoekmachine
optimalisatie.

Conclusie is duidelijk: de bovengenoemde techniek zorgt niet alleen
voor een enorme vervuiling van zoekmachine-indexen, ze is eveneens
achterhaald en werkt averechts. Hoewel niets bestand is tegen een
georganiseerde inspanning om zoekmachines bewust te misleiden. Dat
bewees een aantal Nederlandse webloggers door, naar Amerikaans
voorbeeld, onze minister-president 'vindbaar' te maken via 'raar
kapsel'.

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
   

Snelle Reactie
Bericht:

HTML staat uit.
UBB Code™ staat uit.

Kant en klare Graemlins
   


     » Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Nieuw onderwerp  Reageer Sluit Onderwerp   Feature Onderwerp   Verplaats onderwerp   Verwijder onderwerp volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
 - Printer-versie van dit onderwerp
Spring naar:


Neem contact met ons op | Nims home

Copyright 2004 Ni-Frith Media Systems

Powered by Infopop Corporation
UBB.classic™ 6.7.0
Vertaald door NiMS