Goedzo?! NiMS Forum Nieuw onderwerp  Reageer
mijn profiel | leden lijst inloggen | registreer | zoek | faq | forum home

  volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
»
» Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Goedzo?! NiMS Forum » Computers » Internet » Nederlandse autohandelaar 'kraakt' Google

 - UBBFriend: Email deze pagina naar iemand!    
Auteur Onderwerp: Nederlandse autohandelaar 'kraakt' Google
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Een online autohandelaar heeft de zoekresultaten op auto's bij Google zo vervuild dat veel voorkomende zoekopdrachten met betrekking op auto's zo goed als waardeloos zijn geworden.

De Rotterdamse website Automart biedt tegen betaling toegang tot een beperkt aantal occassions en biedt een soort online waardebepaling van een automobiel.

Wie in Google op dit moment zoekt op bijvoorbeeld Saab garage Utrecht, of autodealer Honda, of Daewoo verkoop intikt, ziet dat de zoekresultaten vervuild zijn door letterlijk tienduizenden hits van deze ene autoverkoper. De 'normale' links zijn volledig bedolven, en bijna niet terug te vinden.

De hier genoemde zoekopdrachten zijn slechts een paar voorbeelden: in de zoekopdracht het automerk veranderen, de stad veranderen, of een ander relevant trefwoord kiezen, het maakt niet veel uit. De resultaten blijven hetzelfde: men komt in de fuik van Automart terecht.

De initatiefnemers van Automart hebben gebruik gemaakt van een bekende manier om Google om de tuin te leiden. Maar nog niet eerder kwamen dit zo grootschalig aan het licht. Deze 'Google Hack' is volledig legaal, en door iedereen te gebruiken. Zogenaamde 'rankingbureaus' of 'zoekmachine marketingbureaus' verdienen veel geld door deze 'zoekoptimalisatie' aan bedrijven te verkopen. Een handige webondernemer kan het ook zelf.

Automart heeft gebruik gemaakt van enkele honderden domeinnamen, waarin de naam van een automerk, en een zoekwoord als subdomein is opgenomen. De domeinen linken vervolgens naar een pagina met daarin een zeer grote hoeveelheid 'metatags'. In deze 'metatags' (trefwoorden) zijn veel voorkomende zoektermen opgenomen die enige relatie met auto's hebben. Iemand die deze pagina vanaf Google of een andere zoekmachine bezoekt, wordt automatisch doorgesluisd naar de Automart homepage.

Maar dat geldt niet voor zoekspiders: De metatags worden door de Google zoekrobot gelezen, en vervolgens geïndexeerd.

Google kent een hoge waarde toe als de gebruikte zoekterm in een domeinnaam, of subdomeinnaam voorkomt. Wie een pagina over Volvo's maakt, krijgt meer bezoekers als in de domeinnaam het woordje 'Volvo' verwerkt zit. Daarnaast zijn zoekmachines dol op de eerder genoemde 'metatags', als een zoekwoord in de metatags voorkomt, is de pagina weer iets relevanter, en komt deze dus hoger in de zoekresultaten terecht.

De grootste klapper is echter de onderlinge verwijzingen van alle honderden namaak-autopagina's die de autohandelaar maakte: Google kent een hoger zoekresultaat toe aan pagina's die veel gelinkt worden: de redenering is dat als veel mensen het de moeite waard vinden om naar een bepaalde pagina te linken, er vast wel goede content te vinden is.

Maar dit systeem van 'pageranking' blijkt zo lek als een mandje: op de domeinnamenpagina van de autohandelaar is niets te vinden, de websites zelf zijn verder leeg, en sturen de bezoeker, binnen een halve seconde, door naar de van pop-up en pop-under advertenties vergeven homepage van Automart.

Echter, alleen directe bezoekers worden doorgestuurd, verborgen in de pagina staan namelijk honderden verwijzingen naar al die andere nepsites. De zoekrobotten van Google zien de honderden verborgen links wel, en Google kent een zeer hoge waardering toe aan de volkomen contentloze websites.

Ondanks verschillende verzoeken heeft Google nog geen reactie willen geven op dit fenomeen. Ook herhaalde pogingen om de beheerders van Automart te bereiken liepen vooralsnog op niets uit.

De methode is universeel toepasbaar en hoeft niet alleen op zoekopdrachten met betrekking tot auto's toepassing te hebben. Wie zelf nog voorbeelden weet van dit type vervuiling door Nederlandse webondernemers, kunnen hun zoekoprdacht mailen naar de redactie.

De methode is niet verboden, maar wie een auto zoekt kan beter direct naar Marktplaats, Autotrader of Autotrack gaan, of naar een van de honderden andere gratis automobielsites die via Occasion.pagina.nl te vinden zijn. Automart heeft volgens de bezoekersteller zo'n 5000 bezoekers per dag, de website is vergeven van reclame.

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Zakelijke 'Google-hacker' is trots

De autohandelaar achter de sites Occasion-krant.nl en Automart.nl heeft zelf zijn 'Googlehack' ontwikkeld. Het gaat om een 'script' dat de zoekresultaten van Google danig in de war schopt.

Mart Kruyt, zakenman achter de websites Occasion-krant.nl (niet te verwarren met Ocassionkrant.nl) Automart.nl en Autobod.nl ontwikkelde een script dat de Nederlandse Google zoekresultaten danig in de war kan schoppen. Het is tegen de huisregels van Google, die er nog niet tegen optrad.

Kruyt heeft een manier gevonden om door middel van duizenden schijnbaar lege websites een onderling netwerk te bouwen dat de Google pagerankings beïnvloedt zodra er voor hem relevante zoekopdrachten, zoals Saab garage Utrecht, Honda garage Groningen, Saab occasion, seat aankoop en waarschijnlijk nog honderdduizenden andere combinaties.

Kruyt omschrijft zijn uitvinding als een bestuurbare fuik: "Het is een script dat de boel draaiende houdt... Ik kan er iedere andere willekeurige site achter zetten en dan de bezoekers doorsluizen". In het zoekdienstenjargon worden de pagina's 'doorway-pages' genoemd.

De autohandelaar was in eerste instantie verrast dat het script zo goed voldeed: "Het is nooit helemaal de bedoeling geweest om de zoekresultaten zo te beïnvloeden". Hij bedacht de methode, nadat een concurrerende website hetzelfde deed: "Ja, maar mijn manier bleek dus een stuk succesvoller."

Hij kan zich voorstellen dat Google uiteindelijk wel met een tegenactie zal komen, maar echt tegen te houden is fenomeen het nooit, zo stelt Kruyt. "Ik kan me voorstellen dat Google er nu wat aan doet, het is echt enorm succesvol, maar dan moeten ze ook echt alles en iedereen aanpakken."

Bezwaar is er nog nooit gemaakt, het script loopt al vanaf begin dit jaar. Hij kan het script ook inzetten voor anderen. Volgens eigen zeggen heeft hij dat nu pas zo'n drie keer gedaan. Voor kopiëren is Kruyt niet bang: "het is niet na te maken, en het script is goed beveiligd."

Google heeft vaker te maken met 'linkspam'. Sinds enige tijd heeft het bedrijf een pagina waarop deze linkvervuiling gemeld kan worden.

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
   

Snelle Reactie
Bericht:

HTML staat uit.
UBB Code™ staat uit.

Kant en klare Graemlins
   


     » Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Nieuw onderwerp  Reageer Sluit Onderwerp   Feature Onderwerp   Verplaats onderwerp   Verwijder onderwerp volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
 - Printer-versie van dit onderwerp
Spring naar:


Neem contact met ons op | Nims home

Copyright 2004 Ni-Frith Media Systems

Powered by Infopop Corporation
UBB.classic™ 6.7.0
Vertaald door NiMS