Goedzo?! NiMS Forum Nieuw onderwerp  Reageer
mijn profiel | leden lijst inloggen | registreer | zoek | faq | forum home

  volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
»
» Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Goedzo?! NiMS Forum » Computers » Internet » Wordt het eigenlijk nog wat met wifi?

 - UBBFriend: Email deze pagina naar iemand!    
Auteur Onderwerp: Wordt het eigenlijk nog wat met wifi?
NiMS
Links of rechts?


Beoordeeld:
4
Icoon 1 geplaatst      Profiel voor NiMS   Homepage     Stuur een nieuw prive bericht       Bewerk/Verwijder bericht   Reageer met Quotes 
Wordt het eigenlijk nog wat met wifi? Op dit moment is wifi -
draadloos internet - nog voorbehouden aan de happy few, maar de
interesse van grote telecombedrijven voor wifi duidt erop dat zij
behoorlijk wat vertrouwen hebben in de nieuwe technologie waardoor we
niet langer gebonden zijn aan de computer op het bureau als we willen
internetten.

Recent nam Swisscom de Nederlandse wifi-aanbieder Aervik over en kocht
KPN zich voor 1,5 miljoen euro in bij HubHop. In het buitenland
timmeren onder meer British Telecom en T-Mobile aan de weg met de
aanleg van zogeheten hotspots (plaatsen waar je op een wifi-netwerk
kunt inloggen).

De voortekenen lijken dus goed. Onderzoeksbureau IDC verwacht dat
West-Europa in 2007 meer dan 32.500 hotspots zal kennen. Meer dan 7,8
Europeanen zullen hier gebruik van maken, als we de moderne
wichelroedelopers van IDC mogen geloven. Samen goed voor een
inkomstenstroom van 1,4 miljard dollar.

Een ander onderzoeksbureau, Forrester, slaat een aanmerkelijk
pessimistischer toon aan. Hoewel de verwachting over het aantal
gebruikers nauwelijks afwijkt van de voorspelling van IDC (Forrester
rekent op 7,7 miljoen Europese gebruikers in 2008), denkt Forrester
dat de meeste pogingen om wifi commercieel te exploiteren op niets
zullen uitlopen.

Forrester wijst op het nog altijd relatief lage aantal bezitters van
een laptop, de 'killer device voor wifi'. Op dit moment heeft 10
procent van de Europeanen een schootcomputer, in 2008 zal dat met 6
procentpunt zijn gestegen. "Investeren in publieke hotspots is
geldverspilling", luidt de harde conclusie van Forrester dat zelfs
waarschuwt voor de 'volgende dotcom-crash'.

De eerste tekenen dat wifi misschien toch niet het succesnummer is
waarvoor veel optimisten het houden, zijn al zichtbaar. T-Mobile dat
2.300 hotspots heeft in de Verenigde Staten, verlaagde in april de
toegangsprijs van 25 dollarcent naar 10 cent per minuut. De reden: het
aantal gebruikers was vier keer zo laag als waarop T-Mobile had
gerekend.

Ook in Nederland valt de belangstelling nog tegen. "Als er gemiddeld
om de andere dag iemand inlogt bij een punt, dan zijn we al tevreden",
aldus Boris Veldhuyzen van Zanten (van wifi-aanbieder HubHop) in Het
Parool. Met andere woorden: HubHop investeert nu een paar duizend euro
om een hotspot aan te leggen, waarvan in het beste scenario maar eens
in de twee dagen iemand gebruikmaakt. Een dergelijke scheve verhouding
tussen de investeringen en het aantal gebruikers doet inderdaad sterk
denken aan de irreële businessplannen waarmee internetondernemers eind
jaren negentig beleggers en venture capitalists geld uit de zakken
klopten.

Een van de plaatsen waar HubHop nu een hotspot heeft, is bij café
Vertigo in het Amsterdamse Vondelpark. Ideaal lijkt het: vanaf een
zonovergoten terras wat e-mails versturen en de weersverwachting voor
morgen checken. De praktijk is echter dat weinig mensen een terras
opzoeken om eens lekker te gaan internetten. Buitenshuis internetten
is sowieso weinig comfortabel. De zon schijnt in je ogen of op het
scherm en bovendien moet je je laptop voortdurend meezeulen.

En dan hebben we het nog niet eens over de kosten gehad. Wie zomaar
eens een keertje via HubHop het internet op wil, belt een 0900-nummer
en betaalt daarvoor 1,15 euro per kwartier (4,60 euro per uur). Voor
vijf euro heb je een kraskaart voor een uur. Wie een jaarabonnement
neemt, is 25 euro per maand kwijt. Bij concurrent Aervik betalen
abonnees meer dan het dubbele: 59,50 euro per maand.

Forse prijzen die de gemiddelde internetgebruiker waarschijnlijk niet
wil betalen. Blijft over de zakelijke markt. De vraag is of bedrijven
wel geld op tafel willen leggen voor de diensten van wifi-aanbieders.
Wie bijvoorbeeld een abonnement neemt bij HubHop, kan alleen
gebruikmaken van de hotspots die bij het HubHop-netwerk zijn
aangesloten. Voor andere hotspots is weer een ander abonnement nodig.
Bovendien maken veel mensen zich nog altijd zorgen over de veiligheid
van wifi-netwerken. Bedrijven zullen dan ook eerder hun toevlucht
nemen tot een gprs-abonnement, waarmee werknemers met een gprs-
telefoon en laptop kunnen internetten. Weliswaar een stuk trager dan
via wifi, maar wel overal te gebruiken en veiliger.

Behalve de commerciële hotspot-aanbieders zijn er natuurlijk ook nog
de particulieren en ideële organisaties die gratis internettoegang via
wifi bieden. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de draadloze toegang die de
Waag Society op de Amsterdamse Nieuwmarkt biedt, of aan het wifi-
netwerk in het New Yorkse Bryant Park.

De mensen achter dergelijke vrijwilligersprojecten hoeven zich geen
zorgen te maken over aantallen gebruikers. Voor hen dreigt echter een
ander probleem: in tegenstelling tot commerciële wifi-aanbieders
hebben zij geen idee wie hun gebruikers zijn. En dat zou nog wel eens
vervelend kunnen uitpakken als op een kwade dag de politie voor de
deur staat, omdat iemand hun internettoegang heeft gebruikt om
kinderporno te verspreiden. Door internet aan te bieden aan anderen
word je een internetaanbieder. Met alle gevolgen van dien: zo moet het
netwerk van Nederlandse providers volgens de wet 'aftapbaar' zijn -
iets waar een particulier of organisatie die zijn internetverbinding
via wifi beschikbaar stelt aan anderen, waarschijnlijk geen rekening
mee houdt.

Moeten we wifi dan maar helemaal afschrijven? Toch niet. Wie meer dan
een computer heeft, kan dankzij wifi eenvoudig een thuisnetwerk
opzetten. Hetzelfde geldt voor bedrijven: in kantoren kan wifi een
goed alternatief zijn voor al dat gehannes met snoeren. Sterker nog,
bij veel bedrijven wordt wifi al gebruikt om werknemers 'mobieler' te
maken. En dan is er natuurlijk nog de technische voorhoede die nu al
gebruikmaakt van wifi, desnoods in de zon op het terras. Zij kunnen op
de volgende link klikken om uit te leggen waarom wifi toch een
doorslaand succes wordt.

--------------------
People are like pieces of a puzzle. We all fit together, but not all of us connect.

Berichten: 6985 | Plaats: Zeist | Geregistreerd: Jul 2002  |  IP: Gelogd | Rapporteer dit bericht aan een Moderator
   

Snelle Reactie
Bericht:

HTML staat uit.
UBB Code™ staat uit.

Kant en klare Graemlins
   


     » Mijn recente berichten « | » De actieve onderwerpen van vandaag «
Nieuw onderwerp  Reageer Sluit Onderwerp   Feature Onderwerp   Verplaats onderwerp   Verwijder onderwerp volgend oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
 - Printer-versie van dit onderwerp
Spring naar:


Neem contact met ons op | Nims home

Copyright 2004 Ni-Frith Media Systems

Powered by Infopop Corporation
UBB.classic™ 6.7.0
Vertaald door NiMS